Hallo!
Jeg har for ca. 1 mnd siden kjøpt meg min første bil. En blå Toyota Celica gti 1990 mod. som har gått ca 165.000km. De første dagene fungerte bilen bra, men jeg har i det siste merket en del småting som jeg lurer litt på.
- Når jeg svinger til høyre og venstre i sakte fart (eks i kryss), med gasspådrag kommer det en veldig rask klakkelyd --> "klakklakklakklakk". Hører denne lyden helt til jeg retter opp bilen igjen. Har en mistanke om at det er en av/begge drivknutene som er dårlige. Hva koster det å få skiftet dette? evt, hva koster kun delen hvis jeg vil gjøre det selv (har ganske lite peiling på mekking, så det er kanskje ikke å anbefale?)
- Hvis jeg kjører veldig sakte og trykker bremsen forsiktig inn, hører jeg en lyd fra venstre forhjul (lyden er vanskelig å beskrive, men er en slags skrapelyd). Dette kombinert med mye bremsestøv på begge felger framme. Felgene er helt gråsvarte etter noen dagers kjøring. Hva kan dette være?
- Når jeg kjører sakte på humpete vei, kommer det av og til en klunkelyd (ikke som det med drivknutene) fra høyresiden bak. Dette er kun når høyrebakdekk går nedi en hump. Kan dette være en bærekule? Eller kan det være støtdemperen som har tatt kvelden? Bilen kjennes ellers veldig tight og fin ut på vanlig vei.
- Og til slutt det som bekymrer meg mest: bilen bruker mye olje. Jeg er ikke sikker på hvor mye, men jeg fylte på 1 liter for 14 dager siden. Da viste peilestikken helt full. I løpet av den tiden har jeg kjørt ca 150 mil (tror jeg. har vært på noen langturer). Og nå viser peilestikken helt tom. Motoren viser ingen tegn til lekkasje. Hva kan dette være? Leste på forumet her at jeg kan prøve "engine flush", kanskje det vil hjelpe? Eller kan jeg vente meg en reparasjon til alt for mange tusenlapper?Jeg vet ikke hvor mye olje det går på den tanken, men. Nå må jeg jo etterfylle, hvor mye? Og med hvilken olje? Jeg fylte 10w40 halvsyntetisk forrige gang. (Jeg skal foreta et oljeskift på autorisert verksted så fort som mulig!).
Bilen har en sprekk like foran eksospotta på eksosanlegget, som forårsaker en skikkelig rallybillyd. Dette skal jeg prøve å få fikset så fort som mulig ved å skifte røret foran potta, jeg kjører tross alt ikke rundt i en blodtrimma Martin Schancke-bil! Men samtidig vurderer jeg å sette på effektanlegg/effektpotte. Kan noen gi meg litt forklaring rundt dette? Har lest at man kan ha 2,5" hele veien og en stor potte. Jeg vil helst ikke skifte så mye av eksosanlegget (pengeboka er ikke fet nok). Kan jeg bare skifte bakpotta til noe større (4"/2x3"osv), eller vil dette forårsake trykkforskjell som kan være skadelig for motoren/få den til å yte dårligere? Hadde vært greit med litt info
Ellers er jeg veldig fornøyd med bilen. Motoren går jevnt, og drar bra. Selv om det er en del ting med den nå, klager jeg ikke i og med at jeg fikk bilen utrolig billig. Har brukt litt tid, og fått fikset opp stereoanlegget litt. Så nå har jeg en liten, men grei stereo som spiller bra nok for min del. Skal få bilen inn på verksted snart for å få byttet registerreima i og med at jeg ikke vet helt når denne ble skiftet sist + at jeg skal få et olje- +filterskift. Skal etterhvert få slengt opp noen bilder av bilen.
Ohoi! Dette ble mye, håper dere kan hjelpe meg!
Hilsen nybakt og stolt Celicaeier!
- Ole B.
Jeg har for ca. 1 mnd siden kjøpt meg min første bil. En blå Toyota Celica gti 1990 mod. som har gått ca 165.000km. De første dagene fungerte bilen bra, men jeg har i det siste merket en del småting som jeg lurer litt på.
- Når jeg svinger til høyre og venstre i sakte fart (eks i kryss), med gasspådrag kommer det en veldig rask klakkelyd --> "klakklakklakklakk". Hører denne lyden helt til jeg retter opp bilen igjen. Har en mistanke om at det er en av/begge drivknutene som er dårlige. Hva koster det å få skiftet dette? evt, hva koster kun delen hvis jeg vil gjøre det selv (har ganske lite peiling på mekking, så det er kanskje ikke å anbefale?)
- Hvis jeg kjører veldig sakte og trykker bremsen forsiktig inn, hører jeg en lyd fra venstre forhjul (lyden er vanskelig å beskrive, men er en slags skrapelyd). Dette kombinert med mye bremsestøv på begge felger framme. Felgene er helt gråsvarte etter noen dagers kjøring. Hva kan dette være?
- Når jeg kjører sakte på humpete vei, kommer det av og til en klunkelyd (ikke som det med drivknutene) fra høyresiden bak. Dette er kun når høyrebakdekk går nedi en hump. Kan dette være en bærekule? Eller kan det være støtdemperen som har tatt kvelden? Bilen kjennes ellers veldig tight og fin ut på vanlig vei.
- Og til slutt det som bekymrer meg mest: bilen bruker mye olje. Jeg er ikke sikker på hvor mye, men jeg fylte på 1 liter for 14 dager siden. Da viste peilestikken helt full. I løpet av den tiden har jeg kjørt ca 150 mil (tror jeg. har vært på noen langturer). Og nå viser peilestikken helt tom. Motoren viser ingen tegn til lekkasje. Hva kan dette være? Leste på forumet her at jeg kan prøve "engine flush", kanskje det vil hjelpe? Eller kan jeg vente meg en reparasjon til alt for mange tusenlapper?Jeg vet ikke hvor mye olje det går på den tanken, men. Nå må jeg jo etterfylle, hvor mye? Og med hvilken olje? Jeg fylte 10w40 halvsyntetisk forrige gang. (Jeg skal foreta et oljeskift på autorisert verksted så fort som mulig!).
Bilen har en sprekk like foran eksospotta på eksosanlegget, som forårsaker en skikkelig rallybillyd. Dette skal jeg prøve å få fikset så fort som mulig ved å skifte røret foran potta, jeg kjører tross alt ikke rundt i en blodtrimma Martin Schancke-bil! Men samtidig vurderer jeg å sette på effektanlegg/effektpotte. Kan noen gi meg litt forklaring rundt dette? Har lest at man kan ha 2,5" hele veien og en stor potte. Jeg vil helst ikke skifte så mye av eksosanlegget (pengeboka er ikke fet nok). Kan jeg bare skifte bakpotta til noe større (4"/2x3"osv), eller vil dette forårsake trykkforskjell som kan være skadelig for motoren/få den til å yte dårligere? Hadde vært greit med litt info

Ellers er jeg veldig fornøyd med bilen. Motoren går jevnt, og drar bra. Selv om det er en del ting med den nå, klager jeg ikke i og med at jeg fikk bilen utrolig billig. Har brukt litt tid, og fått fikset opp stereoanlegget litt. Så nå har jeg en liten, men grei stereo som spiller bra nok for min del. Skal få bilen inn på verksted snart for å få byttet registerreima i og med at jeg ikke vet helt når denne ble skiftet sist + at jeg skal få et olje- +filterskift. Skal etterhvert få slengt opp noen bilder av bilen.
Ohoi! Dette ble mye, håper dere kan hjelpe meg!
Hilsen nybakt og stolt Celicaeier!
- Ole B.