TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Nyinnkjøpt celica gti 1990! div spørsmÃ¥l

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #134141  av oleb
 
Hallo!

Jeg har for ca. 1 mnd siden kjøpt meg min første bil. En blå Toyota Celica gti 1990 mod. som har gått ca 165.000km. De første dagene fungerte bilen bra, men jeg har i det siste merket en del småting som jeg lurer litt på.

- Når jeg svinger til høyre og venstre i sakte fart (eks i kryss), med gasspådrag kommer det en veldig rask klakkelyd --> "klakklakklakklakk". Hører denne lyden helt til jeg retter opp bilen igjen. Har en mistanke om at det er en av/begge drivknutene som er dårlige. Hva koster det å få skiftet dette? evt, hva koster kun delen hvis jeg vil gjøre det selv (har ganske lite peiling på mekking, så det er kanskje ikke å anbefale?)
- Hvis jeg kjører veldig sakte og trykker bremsen forsiktig inn, hører jeg en lyd fra venstre forhjul (lyden er vanskelig å beskrive, men er en slags skrapelyd). Dette kombinert med mye bremsestøv på begge felger framme. Felgene er helt gråsvarte etter noen dagers kjøring. Hva kan dette være?
- Når jeg kjører sakte på humpete vei, kommer det av og til en klunkelyd (ikke som det med drivknutene) fra høyresiden bak. Dette er kun når høyrebakdekk går nedi en hump. Kan dette være en bærekule? Eller kan det være støtdemperen som har tatt kvelden? Bilen kjennes ellers veldig tight og fin ut på vanlig vei.
- Og til slutt det som bekymrer meg mest: bilen bruker mye olje. Jeg er ikke sikker på hvor mye, men jeg fylte på 1 liter for 14 dager siden. Da viste peilestikken helt full. I løpet av den tiden har jeg kjørt ca 150 mil (tror jeg. har vært på noen langturer). Og nå viser peilestikken helt tom. Motoren viser ingen tegn til lekkasje. Hva kan dette være? Leste på forumet her at jeg kan prøve "engine flush", kanskje det vil hjelpe? Eller kan jeg vente meg en reparasjon til alt for mange tusenlapper?Jeg vet ikke hvor mye olje det går på den tanken, men. Nå må jeg jo etterfylle, hvor mye? Og med hvilken olje? Jeg fylte 10w40 halvsyntetisk forrige gang. (Jeg skal foreta et oljeskift på autorisert verksted så fort som mulig!).

Bilen har en sprekk like foran eksospotta på eksosanlegget, som forårsaker en skikkelig rallybillyd. Dette skal jeg prøve å få fikset så fort som mulig ved å skifte røret foran potta, jeg kjører tross alt ikke rundt i en blodtrimma Martin Schancke-bil! Men samtidig vurderer jeg å sette på effektanlegg/effektpotte. Kan noen gi meg litt forklaring rundt dette? Har lest at man kan ha 2,5" hele veien og en stor potte. Jeg vil helst ikke skifte så mye av eksosanlegget (pengeboka er ikke fet nok). Kan jeg bare skifte bakpotta til noe større (4"/2x3"osv), eller vil dette forårsake trykkforskjell som kan være skadelig for motoren/få den til å yte dårligere? Hadde vært greit med litt info :)

Ellers er jeg veldig fornøyd med bilen. Motoren går jevnt, og drar bra. Selv om det er en del ting med den nå, klager jeg ikke i og med at jeg fikk bilen utrolig billig. Har brukt litt tid, og fått fikset opp stereoanlegget litt. Så nå har jeg en liten, men grei stereo som spiller bra nok for min del. Skal få bilen inn på verksted snart for å få byttet registerreima i og med at jeg ikke vet helt når denne ble skiftet sist + at jeg skal få et olje- +filterskift. Skal etterhvert få slengt opp noen bilder av bilen.

Ohoi! Dette ble mye, håper dere kan hjelpe meg!

Hilsen nybakt og stolt Celicaeier!

- Ole B.

 #134143  av TheStig
 
det er ca 1 liter fra maks til min merket på oljepinnen så dette er ikke unormalt høyt forbruk på 150 mil. Brukte toyota motorer bruker en god del olje ..

Klonkelyden fremme er drivknuter ja og det er en enkel jobb å utføre. Utmerket førstemekke operasjon da forstillingen er ganske simpel

Bremselyden kan vær slitte klosser. Det er normalt med støv på felgene etter et par dagers kjøring.

Du har ikke bærekuler bak så dette er det ikke. Derimot har du endel stag som har foringer som slites. Disse er kostbare da toyota kun selger de hele, altså stag med foring. Andre ting kan være slitt støtdemper. Enkleste her er rett og slett å gå over alle bolter og muttere i bakstilling før du skifter noe. Samtidig kan du rive og slite litt for å kjenne etter om det er noe slakk

Skifte til sportsbakpotte vil ikke stjele effekt uansett størrelse. Om noe, så får du litt mer

 #134151  av oleb
 
takker for svar!

Er litt usikker på å begynne å skru på de drivknutene da jeg aldri har skrudd på en bil selv. Ingen på helgeland som kan hjelpe meg? :oops:

Når det gjelder bakpotte har jeg alltid hatt litt lyst på en sånn "japseloff" som noen på forumet her har. Er dette vanskelig å montere (sveising?)

Som sagt: veldig bilinteressert, men samtidig veldig uerfaren på mekkefronten! :shock:

legger opp to bilder av bilen. :)
Vedlegg
celica bak u skiltliten.JPG
celica bak u skiltliten.JPG (84.86 kiB) Vist 242 ganger
celica u skiltliten.JPG
celica u skiltliten.JPG (83.13 kiB) Vist 243 ganger

 #134155  av oleb
 
"kremt" ett spørsmål til: Hva heter motoren som står i denne bilen?

Vet så langt om bilen at det er en mkV st182. Noe mer jeg burde vite?

Grunnen til at jeg spør om dette er at jeg trenger verkstedmanual til bilen pga dette ikke fulgte med da jeg kjøpte den!

:roll:

 #134157  av TheStig
 
3sge

 #134187  av ST182
 
Av egen erfaring så bør du ikke skifte til 2,5" eksos hele veien ihvertfall, prøvde dette selv og opplevde at bilen fikk litt kjappere respons på lavere gir og høyt turtall, men til gjengjeld ble den ufattelig lat på 4 og 5 giret :shock:

Men skift gjerne bakpotta, så får du ihvertfall litt penere lyd :wink:

Når det gjelder klunkelydene bak, så kan det som Thestig sier være bærearmene bak ( sitter 2 stk på hver side) som er slitte. Har akkurat byttet disse selv, og jeg kan ikke si at jeg hadde noen klunkelyder, men jeg opplevde at bilen ble litt ustabil og vinglete i hekken, spesielt på svingete veier. De selges kun hele hos toyota, men vet at andre har tatt ut alle 4 bærearmene og latt et vulk.verksted presse inn nye polythurean(?) foringer i stedet for å kjøpe nye bærearmer.

At motoren bruker mye olje er vel ikke "normalt" (?) men ganske vanlig på en gammel 3sge motor. Min bruker også en del olje, og regner med at motoren hadde trengt en god overhaling for å få bukt med "problemet".

kenneth

 #134189  av GT4 CS
 
Grattis med nytt glis :)

Det med klunkelydene forran kan du nokk regne med er drivknutene dine ja, har du jekket opp bilen din og sjekket drivakselmansjettene? Se etter om de er revnet, du kan og kansje redde de med nye mansjetter,rense drivknutene i f.eks diesel og fette opp på nytt. Bremsene dine kan være slitte klosser og, men ta og en titt på at ingen ting i bremsekalipperene dine sitter, da må du smøre opp,eventuelt overhale. Klunkelyden din bak kan være enten støtdemper,linkarm til stabstag,foringer til stabstag eller noen av bærearmene som mangler litt foring. Om du ikke har så mye peil som du selv sier ville jeg fått bilen inn på en naf test f.eks og opplyst de om det samme du skriver her, så finner de fort ut av feilene dine.
Og bare bytte bakpotta di vil gi en mye penere lyd ja, og ikke er det skadelig heller. Om du setter på 2,5" hele veien kan du risikere og få litt daffere drag i 4 og 5 gir på lavere turtall ja, men da er det jo bare og dra den litt lenger på gira ;)
Oljeforbruket ditt er jo ikke unormalt på en 3sge motor som du har, en engine flush kan jo hjelpe, men skal det bli helt bra må du nokk av med toppen din,overhale ventiltettninger og stempelringer. Mange av disse bilen blir jo hardkjørt på kald motor og da slites de ekstra fort, en kompresjonstest vil kunne gi svar på dette.

 #134208  av memo
 
hvor på helgeland er du?

TheStig hjelper deg gratis :lol:

om du er veldig i nærheten av Mo, så kunne vi jo kanskje tatt en TITT ihvertfall.. har samme bil som deg som banebil, og har skrudd endel på forstillingen ihvertfall..

 #134218  av oleb
 
Takker for svar!

Jeg bor i Brønnøysund for tiden Memo. Har noen kompiser på Mo, så kanskje jeg tar meg en tur, så kan du se på bilen ;)

Har fått bestilt ny høyre drivknute fra verksted. Prioriterer dette foran de klunkelydene bak. Får heller se om jeg får tatt en NAF-test e.l. for å finne ut hva det er.

Da bytter jeg heller bare bakpotta og bryr meg ikke om resten av anlegget! Noen som har noen tips til nettsider eller forhandlere?

- Ole B.

 #134234  av TheStig
 
memo skrev:hvor på helgeland er du?

TheStig hjelper deg gratis :lol:

om du er veldig i nærheten av Mo, så kunne vi jo kanskje tatt en TITT ihvertfall.. har samme bil som deg som banebil, og har skrudd endel på forstillingen ihvertfall..
¤#"%/(&%##!!"#)&&¤#"!#¤%/()`=(¤# :evil:

 #134251  av oleb
 
TheStig skrev:
memo skrev:hvor på helgeland er du?

TheStig hjelper deg gratis :lol:

om du er veldig i nærheten av Mo, så kunne vi jo kanskje tatt en TITT ihvertfall.. har samme bil som deg som banebil, og har skrudd endel på forstillingen ihvertfall..
¤#"%/(&%##!!"#)&&¤#"!#¤%/()`=(¤# :evil:

Heh, jeg skal ikke plage deg! Bare slapp av. :lol:

 #134252  av oleb
 
TheStig skrev:
memo skrev:hvor på helgeland er du?

TheStig hjelper deg gratis :lol:

om du er veldig i nærheten av Mo, så kunne vi jo kanskje tatt en TITT ihvertfall.. har samme bil som deg som banebil, og har skrudd endel på forstillingen ihvertfall..
¤#"%/(&%##!!"#)&&¤#"!#¤%/()`=(¤# :evil:

Heh, jeg skal ikke plage deg! Bare slapp av. :lol:

 #134335  av GT_rider
 
de klunkelydene bak, kan du nok leve med, helt til neste eu-kontroll.
Trenger ingen naf-test for å fine ut hva som lager ulyder, bare be toyota se over understellet på bilen mens de først har den oppe, tar bare noen få minutter ekstra..

 #134338  av Kaizern
 
oleb skrev:Takker for svar!

Jeg bor i Brønnøysund for tiden Memo. Har noen kompiser på Mo, så kanskje jeg tar meg en tur, så kan du se på bilen ;)

Har fått bestilt ny høyre drivknute fra verksted. Prioriterer dette foran de klunkelydene bak. Får heller se om jeg får tatt en NAF-test e.l. for å finne ut hva det er.

Da bytter jeg heller bare bakpotta og bryr meg ikke om resten av anlegget! Noen som har noen tips til nettsider eller forhandlere?

- Ole B.

Hehe, du som sto parkert utenfor Rema 1000 i ettermiddag? :lol: Parkerte på siden av deg som du kanskje la merke til :lol:

 #134379  av oleb
 
Jepp, det var meg! Jeg la merke til bilen din.
Er det du som har lagt meg til i msn? Du får gi meg et pip neste gang du er logget på!
:)
- Ole B