TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vekt orginalt svinghjul Celica GT-Four

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #135291  av w-master

Har søkt over alt nå, men fant ingen plass hvor det stod vekt på det orginale svinghjulet :?

Hva er det og hente ut på og bytte til et letta svinghjul?

Er en diskusjon mellom meg og en kompis :twisted:

#135325  av tojo

Dette er data fra et Celica forum.(bare en peilepinne,ingen konkrete svar)

Info om lettet svinghjul:
Reduced rotating mass equals increased acceleration! A lightweight flywheel works particularly well with turbo-charged engines because it reduces typical turbo lag. Supercharged engines benefit from the increased efficiency caused by removing parasitic drag on the crank. Naturally aspirated engines can also experience improved mid-range torque due to not having to overcome the heavy weight of a stock flywheel.

Horsepower gains for aluminum flywheels can average from 10 to 30 horsepower over stock levels at the drive wheels.

Stock flywheel 22-25lbs !

#135326  av w-master

Lærte mye av den posten der :wink:

Jeg brukte faktisk søk før jeg postet ut spørsmålet :)

Men det stod ikke noe om vekt under den posten der? Noen som vet vekt på det orginale svinghjulet? :)

Takker for svar :wink:

#135361  av Larsen

Har noen dyno tester med orginal og lettet svinghjul på en ford focus. Sammen med "underdrive pullys" De fikk 4,2 hk mer ut av bilen...
Men med luftfilter, effektanlegg og lettet svinghjul får du en sinnsykt fett lyd og svært god respons fra motoren!

#135744  av Morten

w-master skrev:Men det stod ikke noe om vekt under den posten der? Noen som vet vekt på det orginale svinghjulet? :)
7,3kg

#135758  av sindrejl

Morten skrev:
w-master skrev:Men det stod ikke noe om vekt under den posten der? Noen som vet vekt på det orginale svinghjulet? :)
7,3kg
på st205? seriøst det er tungt, et lettet fra takakaira, feks "Ogura Clutch Performance Parts" var på 4,4kg.. 360dollar.. burde jo merke ENORM forskjell på dette og 7,3kg!?

Noen som blir med på gruppeschøp? :D