TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Da var nyeksosen pÃ¥, fremdeles spesiell lyd!?!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #135835  av oleb

Fikk endelig på greierne, så nå er alt tett osv.
Men jeg har fremdeles den karakteristiske, skarpe "rallylyden" i bilen.
Jeg heller mest mot at det er bare potta som lager den (potta er ikke original). Noen som vet om potter som lager denne skarpe lyden? Eller har jeg lekkasje noen andre steder i eksosanlegget?

Ole B.

#135883  av CelicaGT

Enkel måte å sjekke om det er lekkasje er å holde handa framfor endestussen slik at du stenger for eksosen, då høyre du med ein gang om det er lekkasje. Sånne "effekt potter" pleier ofte å gi litt anna lyd enn orginalt.

#135885  av oleb

ok, kan prøve det. men vil ikke bare motoren stoppe da?

jeg lurer faktisk nå på om potta er original, ikke helt sikker.
mulig at det er noe framme ved manifolden som lekker. må sjekke det ut på neste verkstedbesøk.

#135893  av Mr2Nyter'n;p

Er det lekkasje noe sted vil motoren svive videre.. Men du skal ha det heelt tett for at motoren skal stoppe med et ok eksosanlegg da.. Snakker av bølle-erfaring :wink:

#135896  av oleb

hehe... prøvde det velkjente banantrikset en gang jeg og, det endte i en illsint nabo.

men skal sjekke det ut.

Ole B.

#136644  av Torbiz

Sikker på at den rally lyden ikke bare skyldes vimbrasjoner i "røret" Jeg tok av katalysatoren for en liten stund siden å da fikk jeg en spesiell skarp lyd mellom 2,5 til 3 omdreininger. Trodde først at d ikke var tett, men d skyldtes bare at ikke d nysveisa røret satt helt fast... Er njub på området da men :wink:

#136784  av oleb

ja, mulig at det er noe sånt. jeg må nesten finne ut hva som er originalt og hva som ikke er det under bilen. er litt usikker i og med at forrige eier hevdet at bilen hadde fått "nytt eksosanlegg". Litt usikker hva som er blitt skifta da kan du si!

Noen som har tegninger/bilder?

Ole B.

#136785  av sigheri

Hvis katalysatoren er tom kan det bli en skarp lyd.....

#136786  av oleb

ja, mulig at det er noe sånt. jeg må nesten finne ut hva som er originalt og hva som ikke er det under bilen. er litt usikker i og med at forrige eier hevdet at bilen hadde fått "nytt eksosanlegg". Litt usikker hva som er blitt skifta da kan du si!

Noen som har tegninger/bilder?

Ole B.

#136818  av kake

Det kan være at eksosanlegget tar inntil karroseriet. Hører stadig biler som har det problemet, det hørtes ut som det skramler/klirrer ved pådrag. Feilmontering og defekte oppheng er som regel syndern til det.

#136857  av oleb

Hmm.. nei, tror ikke det er det som er problemet, det er god klaring hele veien. Frekvensen på lyden er alt for rask til at det kan være noe som "klunker" borti karosseriet. Den kommer for fullt ved ca 3-4000RPM.
Ikke det at det plager meg så veldig, men jeg kunne tenkt meg til å vite hva det var! :wink: