TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• BlÃ¥røyk etter gasspÃ¥drag?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #136047  av Toyota4ever

Lurer på om turboen min begynner og bli klar for utskiftnig. Men er ikke helt sikker på om det er den. Etter sikkelig gaspådrag(max 2,3 gir) kommer det en sky av blårøyk fra potta? Er de noe annet en turboen som de kan være? Skulle vel vært litt oljesøl ifra dumpen vis det var turboen, skulle de ikke. :roll:

#136106  av larsst185

Turboen min er litt små urven.og jeg merker faktisk mer oljesøl fra dump ved delgass enn ved max.ser liksom for meg at ved full gass og max ladetrykk så vil fint lite oljesøl fra turbo unngå å bli sugd inn i forbrenninga..

#136157  av Toyota4ever

Men det som er så rart er at røyken kommer etter pådrag. Skal sjekke litt idag nå. Mulig jeg har et påskudd for og sette på ny turboen da :D

#136212  av sleeper

sjekk at ikke vevhusventilasjonen er tett... da kan du få det symtomet der...

#136230  av Toyota4ever

Vevhusventilen? :roll:

#136242  av tojo

Mitt tips er å legge ventilasjonen til Catch tank å siden sette et lite filter f.eks K&N for å ventilere fra Catch tanken.(det beste er å ha "litt" undertrykk,derfor ikke rett ut i det fri)

Grunnen til at veivhusgassene ledes tilbake til innsug er at di skal suges tilbake til motoren å forbrennes.
Dette er helt greit om man er interissert i å holde nede utsleppet!
Derimot om man er interissert i å få ut effekt å prøve å få motoren til å gå sprikfritt er dette direkte FORKASTELIG.

#136259  av sleeper

tojo skrev:Mitt tips er å legge ventilasjonen til Catch tank å siden sette et lite filter f.eks K&N for å ventilere fra Catch tanken.(det beste er å ha "litt" undertrykk,derfor ikke rett ut i det fri)

Grunnen til at veivhusgassene ledes tilbake til innsug er at di skal suges tilbake til motoren å forbrennes.
Dette er helt greit om man er interissert i å holde nede utsleppet!
Derimot om man er interissert i å få ut effekt å prøve å få motoren til å gå sprikfritt er dette direkte FORKASTELIG.
riktig!
men på 2gen som han har så er det ingen catch tank. bare et rør som får inn forann turboen!
men er helt enig det med og ta vekk denne og montere et lite filter der istedenfor og få masse olje inn i innsuget da dette kan gi tenningsbank.

#136335  av Toyota4ever

Den er jo grei den. Men tviler på at det er det som er skyld i dette. Er ganske mye røyk som kommer ut etter pådrag altså.

#136348  av GT4 CS

Få tatt en komp test,så får du kjapt en indikasjon på hva som er feil, er komptesten fin er det enten turboen som er sliten eller så kan du ha problemer med veivhusventilasjonen din.

Ser du og har overhalt motor,ble både toppen og blokka planslipt??

#136372  av Toyota4ever

GT4 CS skrev:Få tatt en komp test,så får du kjapt en indikasjon på hva som er feil, er komptesten fin er det enten turboen som er sliten eller så kan du ha problemer med veivhusventilasjonen din.

Ser du og har overhalt motor,ble både toppen og blokka planslipt??
Var tidligere eier som overhalte den, men mener og huske at det ble gjort ja. Skal få tatt en komp test :!:

#136397  av jsun

Det kan også være ventil hylsene som er slitt, det du ser i blårøyken, kan være olje sugd i vakum gjennom disse, og senere forbrent.
Kun en tanke..... hadde det problemet på en tideligere turbomotor. :roll:
Men da burde blårøyken være der ved "motorbrems" etter pådrag.

#136425  av larsst185

Alt ble skiftet ved overhaling.inkl ventil tettinger,nye stempler og ringer :)
Har hatt inne noen biler med slitte ventil tettinger og da er det ganske vanlig at det kommer et poff med blårøy når bilen har stått på tomgang noen minutter og man gir gass.Den turboen har jo operert på et relativt høyt trykk hele tiden mens jeg hadde bilen og sikkert ikke noe lavere etter det. :) Ville nok holdt en knapp på den ja.

#136492  av TheStig

hvis jeg forstår deg rett så kommer røyker ETTER gasspådrag? Isåfall er det stor sjans for ventiltettninger ...

#136495  av larsst185

Er enig i at det KAN være ventil tettinger.men hvorfor ryker det ikke da etter at motoren har stått på tomgang en stund.?Er rimelig bra undertrykk på ene sida av gass spjeldet da som hjelper til å "dra" olja ned over ventil stammen og inn i forbrenninga.Alt etter hvor mye lekkasje det er fra turboen så kan det hende at ved max pådrag så klarer motoren å forbrenne den ekstra olja,men når du da går av på gassen og dermed gir motoren mindre luft får "poffen" ut av eksosen.Ville demontert IC å sjekka om det er mye oljesøl i den.Slakk i Ventil styringene ble målt ved overhaling og ventil tettingene skal ikke være utslitte etter 20 tusen eller hva bilen er gått etter overhaling.

#136501  av TheStig

det er helt normalt at det kun ryker etter pådrag når tettningene er slitte. Trenger ikke være røyk på tomgang.

Men trådstarter, prøv å helle på en slik blanding som smører opp tettningene. Ofte er de bare litt tørre