TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Redusert turbotrykk GT4

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #136648  av ae82turbo

Hei. Luere på hva som reduserer turbotrykket på en 3sgte ?
Slik jeg har forstått det, er trykket lavere i første og andre enn i de andre girene. I så fall, hvordan vet bilen at den ikke er i første eller andre gir ?

:roll: :roll: :roll:

#136655  av GT4 CS

Det er t-vsv ventilen som gjør dette, helt hvordan den vet hvilket gir den står i aner jeg ikke, men om man blokkerer vacum til t-vsv så fjerner du den ladetrykksperra til 1st og 2nd gir iallefall.

#136656  av TheStig

søøøøk

#136657  av GT4 CS

Her er noe celica turbo skrev tidligere.

det er mange som har lurt på det men det er ingen sensor, ECU har både turtall og fartsinfo fra girkassen så det er en enkelt sak å vite hvilket gir den er i. En periode var det også mange som tvilte på at dette var tilfellet pga at de mente det økte trykket var et resultat av montert boost controller men for min egen del var det overhodet ingen tvil når jeg modifiserte t-vsv til å være aktivert konstant; Blitz trykkmåleren viste vesentlig mer trykk i 1 og 2 gir enn tidligere (ingen boost controller montert) og bilen gikk mye mye bedre i de to girene, også når motoren var gjennomvarm.. Tvilerne var jo så klart de som aldri hadde testet det selv Det er lenge siden jeg har sett noen betvilt påstanden om trykkbegrensningene på andre forum nå så tvilerne har vel gjerne blitt overbevist Men, det er ingen klare svar på hvordan og hvorfor Toyota har gjort det slik, men det er ihvertfall klart at det er tilfellet at motoren oppfører seg slik.

#136669  av ae82turbo

jeg har satt en japansk motor inn i en tysk bil. det virker som om jeg har lavt ladetrykk hele tiden. synes bilen går bra når jeg gir gass i første gir, andre gir litt dårligere, men forventet at turbotrykket skulle øke i tredje, men det ser ikke slik ut. bilen drar dårlig. mangler nederste delen av speedometer kabelen, så meteret virker ikke. kan det ha noe med at trykket ikke økes ?

#136695  av TheStig

GT4 CS skrev:Her er noe celica turbo skrev tidligere.

det er mange som har lurt på det men det er ingen sensor, ECU har både turtall og fartsinfo fra girkassen så det er en enkelt sak å vite hvilket gir den er i. En periode var det også mange som tvilte på at dette var tilfellet pga at de mente det økte trykket var et resultat av montert boost controller men for min egen del var det overhodet ingen tvil når jeg modifiserte t-vsv til å være aktivert konstant; Blitz trykkmåleren viste vesentlig mer trykk i 1 og 2 gir enn tidligere (ingen boost controller montert) og bilen gikk mye mye bedre i de to girene, også når motoren var gjennomvarm.. Tvilerne var jo så klart de som aldri hadde testet det selv Det er lenge siden jeg har sett noen betvilt påstanden om trykkbegrensningene på andre forum nå så tvilerne har vel gjerne blitt overbevist Men, det er ingen klare svar på hvordan og hvorfor Toyota har gjort det slik, men det er ihvertfall klart at det er tilfellet at motoren oppfører seg slik.
 #136726  av jsun

ae82turbo skrev:Hei. Luere på hva som reduserer turbotrykket på en 3sgte ?
Slik jeg har forstått det, er trykket lavere i første og andre enn i de andre girene. I så fall, hvordan vet bilen at den ikke er i første eller andre gir ?

:roll: :roll: :roll:
Mine erfaringer er generelt, at turbomotorer jobber med mindre motstand på 1. enn i 2. gir, derfor mindre trykk i eksosen som driver turbo'n, og derfor mindre ladetrykk. Normalt ville da turbo'n lade høyere på 3. og 4. i alle fall, i og med at motoren jobber hardere. Dette var i alle fall tilfelle i "gamle" dager. :wink:
Men det var jo tatt fra gammel turboteknikk.
Husk at motstanden i eksosen også spiller inn her!

#136739  av kennethx

søk på t-vsv på forumet.

Kort, tvsv er en BLEED ventil, den begrenser ALDRI trykket, den ØKER det under gitte forutsettninger. 3. gir, varm motor, ingen feilkoder ++++

Tar du den ut vil du få wastegate trykk i alle gir.

Tar du den ut og kobler inn en boost kontoller vil du få boostkontroller trykket i alle gir.

Prøv å søk på t-vsv

#137424  av sindrejl

kennethx skrev:søk på t-vsv på forumet.

Kort, tvsv er en BLEED ventil, den begrenser ALDRI trykket, den ØKER det under gitte forutsettninger. 3. gir, varm motor, ingen feilkoder ++++

Tar du den ut og kobler inn en boost kontoller vil du få boostkontroller trykket i alle gir.

Prøv å søk på t-vsv
jeg har boost kontroller, og har samme trykk i alle gir.. er ikke dette nødvendigvis noe bra altså? burde jeg fått til å "økt" trykket etter høyere gir?

#137431  av kennethx

sindrejl skrev:

Prøv å søk på t-vsv
jeg har boost kontroller, og har samme trykk i alle gir.. er ikke dette nødvendigvis noe bra altså? burde jeg fått til å "økt" trykket etter høyere gir?
Joda helt topp det :D

Hvorfor toyota har valgt å ikke øke trykket i 1. og 2. gir er jeg ikke sikker på, muligens for å spare drivverket litt. Men det er jo mye artigere med full trykk også i de lave girene :D

#137433  av sindrejl

kennethx skrev:
sindrejl skrev:

Prøv å søk på t-vsv
Joda helt topp det :D

Hvorfor toyota har valgt å ikke øke trykket i 1. og 2. gir er jeg ikke sikker på, muligens for å spare drivverket litt. Men det er jo mye artigere med full trykk også i de lave girene :D
kan si det sånn at det går helvete i det første giret iallefall :P røsker i drivverket :D gøy gøy. tror det er noe ettermontert wastegate også. merkelig plystrelyd når jeg slipper trykket.

#137522  av CelicaTurbo

st205 har kun trykkbegrensning i 1. gir av en eller annen grunn, men det er like lett å omgå som på de andre celica turbo modellene. Og, den lyden, bilen din har en orginal resirkulerende dumpventil montert, det er jo mulig at det er denne som lager lyden men jeg har aldri sittet på i en st205 så jeg vet ikke hvor lett denne ventilen er å høre ;)

#137529  av CelicaGT

Hadde ikkje denne lyden i min st205 når eg hadde orginal luftfilterboks. Ser du har det på din st205. Du kjører med høgre enn orginalt trykk, sikkert det som gjer at du får den blaffre lyden fra dumpen??? Merker det at når eg slepp opp gassen på forsiktig på min med bra turbotrykk får eg ein blaffre lyd også.

#137670  av ae82turbo

Men er det noen som vet hvordan ecu forstår at bilen ikke er i første eller andre gir ????????????????????????????????????????????? :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

#137774  av eirikoo

det er ikke så vanskelig å finne ut av med tanke på at ECU har både turtall og fartsinput.