TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Ujevn tomgang

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #137546  av MacBain
 
Turtallet på varm motor hopper opp og ned mellom 750-1000rpm.
Den har gjort dette før, men da forsvant det etter etter par dager.
Men nå er det altså tilbake.
Dette er sikkert ikke noe kjempeproblem, men litt irriterrende allikevel.
Noen som har peiling på hva dette kan skyldes?

Har forøverig nye plugger, pluggledninger, fordelerlokk og rotor.
Problemene var der både før og etter bytte av dette.
Har også sjekket tenningen, den er korrekt.

 #137708  av sindrejl
 
kan være luft i kjølevannssystemet, så sjekk kjølevann og gjerne luft hele systemet.. tomgangen har en tendens til å hoppe på en del biler når kjølevannet er luftig :P

 #137746  av MacBain
 
Skal sjekke det. Hvordan lufter jeg kjølesystemet ?

 #137747  av Fantare
 
Innteresant :) Min er ujevn helt oppe på ca 1800 - 2000 på tomgang :?

 #137754  av sindrejl
 
Fantare skrev:Innteresant :) Min er ujevn helt oppe på ca 1800 - 2000 på tomgang :?
nettopp gitt deg forklaring på det på den andre posten din, er ikke så sikker på at dette er feilen til han her med celica, men vet at dette iallefall ofte gjelder mr2 pga mye større og lengre kjølesystem.

 #137755  av sindrejl
 
MacBain skrev:Skal sjekke det. Hvordan lufter jeg kjølesystemet ?
tapp ut vannet og fyll på på nytt med kranen åpen helt til det renner rent vann ut uten luft i ;)

 #138075  av MacBain
 
Har nå luftet systemet, samt byttet tilbake til det orginale luftfilteret (leste på 6gc.net at det hadde hjulpet en del), uten at det hjalp.
Kan batteriet og dynamoen ha noe med dette å gjøre ?. Tror batteriet er ganske gammlet (på naf testen jeg tok for ett år siden bemerket de at det ladetillstanden var på 80%).
Målte spennings på batteriet med motoren av, da målte det 12,2v.
Med motoren på målte det 14,4v.
Spenningen ut fra dynamoen var 14,2v.

 #138152  av memo
 
mulig du har noen sprukne vakuumslanger som gjør at div målinger blir feil..

 #138163  av MacBain
 
Jeg kan ikke se noen sprekker på vakum slagene.
Men det er jo mulig at det kan ha noe med det å gjøre.
Hvordan kan jeg teste om det er sprekker i vakum slangene?

 #138172  av larsst185
 
Har du lest av feil koder?Ta enten ut blink koder eller kjør på toyota å få dem til å lese av kodene.

 #138263  av MacBain
 
Har lest av diagnostikk kodene, de viser ingen feil.
Har bestilt nytt bensinfilter, kanskje det vil hjelpe.

 #138496  av MacBain
 
Monterte nytt batteri samt besinfilter ( Bolten på undersiden av filteret satt noe jævli hardt, men fikk den heldigvis av til slutt :-)).
Men tomgangsproblemet er der fortsatt :-(.
Noen som har flere tips?

 #138527  av tbergstad
 
blås med startgass rundt de forskjellige vacuumslangene.. og hør om motoren forandrer gange..

 #138552  av larsst185
 
er ikke noen som har vert å fikla med spjell kontakten din?Camryen til madammen hadde det problemet og da var denne justert på.Det som skjer er at motoren går opp til 1000omdr finner så tomgangsignal dær detter ned,mister signalet,opp igjen osv.Spjellkontakten din står på spjellhuset og er festa med en eller to skruer.Disse skruene skal stå ca midt i de avlange hullene.Gjør de ikke det kan du jo prøve å løsne de (lag et merke først) og juster på kontakten fram og tilbake for å se om det hjelper.Ellers synes jeg jo også at symptomene kan minne om falskluft.men prøv det med kontakten først. :)

 #141910  av MacBain
 
Jeg sliter fortsatt med problemet :cry:, jeg renset k&n filteret mitt en liten stund før problemet oppsto(renset og satt inn med ny k&n filterolje).
Kan det hende at dette har ført til at en eller annen sensor i innsuget(spjellet?) har blitt tilgriset?(Hvis jeg brukte for mye olje)
Isåfall, hvordan er det enklest å rense opp innsuget?
Bør vel ikke bare sprøyte på med forgasserrens.


Ps. Skal byttet ut k&n filteret med ett apexi tørrfilter.