TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mye eksos!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #137764  av oleb

Har i det siste merket at det tidvis kommer ganske mye eksos ut av eksospotta. På tomgang og ved vanlig kjøring. Og hvis jeg drar på med høyt turtall står det en enorm røyksky opp bak meg (ser det i speilet).
Har kjent litt i eksosrøret, og der kommer det litt vann ut. Eller.. tror at det er vann, det er jo svart (sot?), så det kunne jo ha vært olje, men det kjennes ut som vann.

Er dette normalt, eller kan det tyde på gåen toppakning? Har sjekket kjølevannet, og det er på ingen måte grumsete.

Forslag, anyone?

Ole B.

#137765  av sindrejl

om det ahdde vært gåen toppakning skulle vel eksosen vært helt hvit? ellers stemmer det med det du sier da.. MYE eksos..

#137767  av oleb

nja.. eksosen er litt gråaktig. litt vanskelig å se, bakruta er sota :)

Noen som vet om flere symptomer på gåen toppakning?

Ole B.

#137785  av ErikG

sikker på at det ikke bare er fordi det er kaldt ute??

#137790  av Kaizern

oleb skrev:nja.. eksosen er litt gråaktig. litt vanskelig å se, bakruta er sota :)

Noen som vet om flere symptomer på gåen toppakning?

Ole B.
Når min topp pakning begynte å bli dårlig, så fikk jeg mye hvit røyk ut av eksos potta ++ en slags "rally-lyd" i eksosanlegget, det var vel pga at det ble overslag i tennpluggene eller.no ble jeg ihvertfall fortalt... heh..
++ At bilen dro jææææævlig dårlig..... Gikk jo bare på 2 sylindere stakkars..

#137820  av oleb

hmm..

har jo en slags rally-lyd i eksosanlegget da!?

Dette lover jo dårlig...

#137821  av kaimagne

Mye røyk kan jo også skyldes ventiltettinger... Kjør en kompresjonstest på motoren, så får du fortest mulig avgjort om det er den eller om problemet "bare" ligger i eksosanlegget eller drivstoffet...

#137859  av oleb

Ja, bilen skal inn på verksted på torsdagen nå. Skal få verkstedet til å se på det.

Har ikke penger til å skifte toppakning nå! :evil:

#137896  av Kaizern

oleb skrev:Ja, bilen skal inn på verksted på torsdagen nå. Skal få verkstedet til å se på det.

Har ikke penger til å skifte toppakning nå! :evil:
Ihvertfall, hvis et toppaknings bytte må gjennomføres, så sørg for at verkstedet planer toppen første gangen, dette gjorde ikke Ivar & Trygves på min, å det førte til et nytt toppakningshaveri og 3000kr ekstra i utgifter for meg. Det beste er kanskje å la Toyota på Toft gjøre jobben eller TTS verkstedet på Shell :lol:

#137901  av oleb

Var ute og sjekket nå, og det kommer veldig lite eksos ut av potta. Lurer på om grunnen til at det kom så mye av og til var fuktig og kaldt vær.

Men jeg luktet litt på eksosen, og den luktet bensin?
Kan dette skyldes dårlig forbrenning? hjelp!? :oops:

Kaizer: hvis jeg må bytte toppakning, håper jeg på å få noen til å gjøre det svart. Har ikke råd til å betale verksted til å gjøre jobben nå..

#137912  av erling

Hvordan er nivået på kjølevannet da?

Dannes jo mye vann av bensin når den forbrennes, så er jo normalt med noen dråper på kaldt eksosanlegg, og damp når det er varmt. Husker ikke nøyaktig, men lurer på om det var rundt 8 liter vann pr liter bensin.

#137918  av Kaizern

oleb skrev:
Kaizer: hvis jeg må bytte toppakning, håper jeg på å få noen til å gjøre det svart. Har ikke råd til å betale verksted til å gjøre jobben nå..

Det du kan gjøre er å dra litt rundt på verkstedene i byen å hør etter FASTPRIS på topp pakningsbytte.... Ikke mange som orker å gjøre dette svart, da det er en relativt stor operasjon og lite penger å hente.. heh...

#137937  av TurboKnut

Jeg skal ikke bagatellisere dette, men det TRENGER ikke være noe galt.

Det er vanlig at det ryker ganske mye av bilene nå som det har blitt kaldt ute - og er det "rått" i tillegg til at det er kaldt, - så ryker det mer.

Det dannes kondens i alle eksospotter - og kjører du masse småkjøring så blir ikke anlegget så varmt at kondensen forsvinner. Masse småkjøring = masse kondens og det igjen = masse røyk.

Om du er redd for at kjølevannet går i sylindrene og dermed kommer ut bak - så henger røyken LENGE i lufta. Mer enn 30 sekunder før den blir borte. Det er NEPPE kjølevann som kommer ut der bak.
At det lukter bensin av eksosen er greit - det ryker svart om du har dårlig forbrenning - og da soter det bak der.

Det kan selvfølgelig være oljerøyk, og er det det så lukter det surt...

#137963  av oleb

Puh, jeg velger å tro på Erling og Turboknut, det hørtes fornuftig ut!
Det dannes jo vann når bensin forbrennes. Kjølenivået er på topp, det har det hele tiden vært.

Eksosen er gråfarget, ikke svart eller hvit, og røyken henger på ingen måte igjen i lufta. Jeg lar hele toppakningsproblemet ligge, regner med at jeg får sterkere symptomer hvis den virkelig er gåen.

Det eneste jeg synes er litt rart er at jeg kjenner bensinlukta når jeg går ut av bilen etter litt kjøring!? Jeg må ikke helt oppi eksospotta for å kjenne lukta! :?

Tusen takk for gode svar! :D

Ole B

#137989  av Kaizern

Du kan jo prøve å bytte plugger, koster deg 200kr....