Side 1 av 2

Mye eksos!

Legg innLagt inn:17 okt 2005 01:15
av oleb
Har i det siste merket at det tidvis kommer ganske mye eksos ut av eksospotta. På tomgang og ved vanlig kjøring. Og hvis jeg drar på med høyt turtall står det en enorm røyksky opp bak meg (ser det i speilet).
Har kjent litt i eksosrøret, og der kommer det litt vann ut. Eller.. tror at det er vann, det er jo svart (sot?), så det kunne jo ha vært olje, men det kjennes ut som vann.

Er dette normalt, eller kan det tyde på gåen toppakning? Har sjekket kjølevannet, og det er på ingen måte grumsete.

Forslag, anyone?

Ole B.

Legg innLagt inn:17 okt 2005 01:18
av sindrejl
om det ahdde vært gåen toppakning skulle vel eksosen vært helt hvit? ellers stemmer det med det du sier da.. MYE eksos..

Legg innLagt inn:17 okt 2005 01:25
av oleb
nja.. eksosen er litt gråaktig. litt vanskelig å se, bakruta er sota :)

Noen som vet om flere symptomer på gåen toppakning?

Ole B.

Legg innLagt inn:17 okt 2005 09:41
av ErikG
sikker på at det ikke bare er fordi det er kaldt ute??

Legg innLagt inn:17 okt 2005 11:33
av Kaizern
oleb skrev:nja.. eksosen er litt gråaktig. litt vanskelig å se, bakruta er sota :)

Noen som vet om flere symptomer på gåen toppakning?

Ole B.
Når min topp pakning begynte å bli dårlig, så fikk jeg mye hvit røyk ut av eksos potta ++ en slags "rally-lyd" i eksosanlegget, det var vel pga at det ble overslag i tennpluggene eller.no ble jeg ihvertfall fortalt... heh..
++ At bilen dro jææææævlig dårlig..... Gikk jo bare på 2 sylindere stakkars..

Legg innLagt inn:17 okt 2005 13:27
av oleb
hmm..

har jo en slags rally-lyd i eksosanlegget da!?

Dette lover jo dårlig...

Legg innLagt inn:17 okt 2005 13:50
av kaimagne
Mye røyk kan jo også skyldes ventiltettinger... Kjør en kompresjonstest på motoren, så får du fortest mulig avgjort om det er den eller om problemet "bare" ligger i eksosanlegget eller drivstoffet...

Legg innLagt inn:17 okt 2005 15:58
av oleb
Ja, bilen skal inn på verksted på torsdagen nå. Skal få verkstedet til å se på det.

Har ikke penger til å skifte toppakning nå! :evil:

Legg innLagt inn:17 okt 2005 19:48
av Kaizern
oleb skrev:Ja, bilen skal inn på verksted på torsdagen nå. Skal få verkstedet til å se på det.

Har ikke penger til å skifte toppakning nå! :evil:
Ihvertfall, hvis et toppaknings bytte må gjennomføres, så sørg for at verkstedet planer toppen første gangen, dette gjorde ikke Ivar & Trygves på min, å det førte til et nytt toppakningshaveri og 3000kr ekstra i utgifter for meg. Det beste er kanskje å la Toyota på Toft gjøre jobben eller TTS verkstedet på Shell :lol:

Legg innLagt inn:17 okt 2005 19:59
av oleb
Var ute og sjekket nå, og det kommer veldig lite eksos ut av potta. Lurer på om grunnen til at det kom så mye av og til var fuktig og kaldt vær.

Men jeg luktet litt på eksosen, og den luktet bensin?
Kan dette skyldes dårlig forbrenning? hjelp!? :oops:

Kaizer: hvis jeg må bytte toppakning, håper jeg på å få noen til å gjøre det svart. Har ikke råd til å betale verksted til å gjøre jobben nå..

Legg innLagt inn:17 okt 2005 21:06
av erling
Hvordan er nivået på kjølevannet da?

Dannes jo mye vann av bensin når den forbrennes, så er jo normalt med noen dråper på kaldt eksosanlegg, og damp når det er varmt. Husker ikke nøyaktig, men lurer på om det var rundt 8 liter vann pr liter bensin.

Legg innLagt inn:17 okt 2005 21:19
av Kaizern
oleb skrev:
Kaizer: hvis jeg må bytte toppakning, håper jeg på å få noen til å gjøre det svart. Har ikke råd til å betale verksted til å gjøre jobben nå..

Det du kan gjøre er å dra litt rundt på verkstedene i byen å hør etter FASTPRIS på topp pakningsbytte.... Ikke mange som orker å gjøre dette svart, da det er en relativt stor operasjon og lite penger å hente.. heh...

Legg innLagt inn:17 okt 2005 22:07
av TurboKnut
Jeg skal ikke bagatellisere dette, men det TRENGER ikke være noe galt.

Det er vanlig at det ryker ganske mye av bilene nå som det har blitt kaldt ute - og er det "rått" i tillegg til at det er kaldt, - så ryker det mer.

Det dannes kondens i alle eksospotter - og kjører du masse småkjøring så blir ikke anlegget så varmt at kondensen forsvinner. Masse småkjøring = masse kondens og det igjen = masse røyk.

Om du er redd for at kjølevannet går i sylindrene og dermed kommer ut bak - så henger røyken LENGE i lufta. Mer enn 30 sekunder før den blir borte. Det er NEPPE kjølevann som kommer ut der bak.
At det lukter bensin av eksosen er greit - det ryker svart om du har dårlig forbrenning - og da soter det bak der.

Det kan selvfølgelig være oljerøyk, og er det det så lukter det surt...

Legg innLagt inn:18 okt 2005 00:00
av oleb
Puh, jeg velger å tro på Erling og Turboknut, det hørtes fornuftig ut!
Det dannes jo vann når bensin forbrennes. Kjølenivået er på topp, det har det hele tiden vært.

Eksosen er gråfarget, ikke svart eller hvit, og røyken henger på ingen måte igjen i lufta. Jeg lar hele toppakningsproblemet ligge, regner med at jeg får sterkere symptomer hvis den virkelig er gåen.

Det eneste jeg synes er litt rart er at jeg kjenner bensinlukta når jeg går ut av bilen etter litt kjøring!? Jeg må ikke helt oppi eksospotta for å kjenne lukta! :?

Tusen takk for gode svar! :D

Ole B

Legg innLagt inn:18 okt 2005 12:10
av Kaizern
Du kan jo prøve å bytte plugger, koster deg 200kr....