TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Høyreratt?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #13470  av Erlend

Hvis man skal importere MR2 Turbo, er det en god ide å importere fra England eller Japan?

1. Med tanke på høyreratt, det venner man seg vel til, men hvordan er det med forbikjøringer?

2. Er høyreratt ulovlig i Norge eller ikke?

3. Blir det teknisk vanskeligere å kjøre korrekt ved høyrekjøring, selv etter tilvenningsperioden?

#13474  av CelicaTurbo

2: høyreratt er ikke ulovlig.
3: de som har prøvd det mener de fort venner seg til det.

min komentar: øh, betaling i bomringer og fergeboder får en ny vri?

#13476  av Erlend

Kristian, da mener du at det lønner seg å importere Japan/UK-spec-modell hvis jeg får en slik merkbart billigere/med bedre spesifikasjoner enn venstreratt-modeller? :D

#13478  av Mr2 Mk2

Ja stemmer det,sjekket opp med fetter som driver litt import...
Men det som hadde lønnet seg helt klart mest ville vært å kjøpt en mr2 med høyreratt fra Norge.Men de finnes vel i ytterst få eksemplarer 0-10?
Selv kunne jeg aldri tenkt meg en bil med høyreratt i norge.
1.Bompengeringer (som kristian nevnte)
2.Forbikjøring
3.mc`donalds,drive in(bagatell but still)
+en hel del ting du vil merke underveis.

#13481  av MR2turbo

Tror og jeg ville tenkt meg om 2 ganger før jeg hadde kjøpt en høyreratta bil.. Spesiellt hvis du tenker deg at du ligger bak en lastebil og skal se om det er klart til å kjøre forbi.. . :)

#13492  av CelicaTurbo

bilene er som regel billigere ja, men jeg ville ikke kjøpt en slik av nevnte årsaker.. i tillegg må du huske at det er mulig du blir nødt til å selge bilen og en høyrerattet bil vil naturlighvis være vanskeligere å selge..

her i Bergen er det både bomring, McDrive og ferger innen rimelig nærhet så ikke sjangs for at jeg kjører noen høyrerattet bil ihvertfall :)

..og forbikjøring av lastebil blir gjerne en ny form for ekstremsport ja :)

#13493  av Speeder

Det er jo helt klart en vane sak, det er jo "mange" som kjører biler med høyereratt. Sikkert noen her inne også?`

Et pluss er jo at det blir ideelt og være post\avis-bud :lol:

Har selv kjørt høyreratt, kun med lånt bil, så det ble ikke alt for mange timene men dette er noe du venner deg til ganske fort. Klart det blir litt ubehagelig at du må ha nesten hele bilen i andre kjørebanen, for og se noe når du skal forbi. Det er jo heller ikke noe stas med bomringer og lignende, men dette kan man vel leve med...? Litt må man ofre, for en fet bil, til en mer overkommelig pris.

#13519  av ST205

Hva med bare å importere en hel høyrerattet bil som delebil, og satt motoren og div annet i en bil som er n/a? Vet om en som skaffer slike biler billige. Hint, hint Chris :D

#13671  av chris

ST205 skrev:Hva med bare å importere en hel høyrerattet bil som delebil, og satt motoren og div annet i en bil som er n/a? Vet om en som skaffer slike biler billige. Hint, hint Chris :D

Hehe, jada jada, jeg vet ;) Men akkurat nå har jeg ikke cash til det. Men det blir det blir.. en gang.. ;)

PS.. bomring? har man ikke brikke da? ingen grunn til å stoppe ved bomstasjonen da..

Alternativet er jo dette da ;)
Vedlegg
unischranke.jpg
unischranke.jpg (92.94 kiB) Vist 7083 ganger

#13687  av CelicaTurbo

om man kjører ofte nok gjennom ringen til å forsvare kjøp av brikke så :)

artig bilde :)

#13761  av chris

CelicaTurbo skrev:om man kjører ofte nok gjennom ringen til å forsvare kjøp av brikke så :)

artig bilde :)
Må man kjøpe brikker i Bergen?? Her i Trondheim kan man velge.. 1000 eller 3000 eller 6000 forskudd (blir noe ala det samme som kontantkort på mobil.. og man kan "fylle opp" etterhvert), eller etterskuddsvis og regning i posten.

#13770  av CelicaTurbo

jeg mente "brikke" rent generellt.. her i Bergen bruker man ikke brikke enda så man betaler enten kontakt, eller forhåndsbetalt blokk med lapper, eller så abbonerer man (månedsab.) og kjører da i eget felt uten noen som helst brikke (men med stikk-prøver fra video). Men de skal vist innføre brikke innen ett års tid..

#13803  av @lpher

Vi var dessverre forsøksrotter her i Trondheim...QFree som lager brikkene er en trønderbedrift...

Chris: Det er billigere med kontotrekk-abonnement...

@lpher

#13816  av funkes

Desverre alf?????
De brikkene er jo utrolig praktisk da, og det er utrolig mye billigere!
Dessuten er nok ikke Trondheim (ikke Norge heller) det største markedet til Qfree....en som gikk i klassen min i fjor har jobbet med å utvikle slike brikker og han var ofte i Japan en eller annen plass. Fordi de dreiv og rodde inn en avtale som var helt sinnsykt stor. Tror det var snakk om tilsammen godt over tusen bommer.
Tro det eller ei, japsene kjøper elektronikk fra Trondheim hehe :D

#13817  av @lpher

funkes skrev:Desverre alf?????
De brikkene er jo utrolig praktisk da, og det er utrolig mye billigere!
Dessuten er nok ikke Trondheim (ikke Norge heller) det største markedet til Qfree....en som gikk i klassen min i fjor har jobbet med å utvikle slike brikker og han var ofte i Japan en eller annen plass. Fordi de dreiv og rodde inn en avtale som var helt sinnsykt stor. Tror det var snakk om tilsammen godt over tusen bommer.
Tro det eller ei, japsene kjøper elektronikk fra Trondheim hehe :D
Dessverre som i 'bomring er ukult' :D
Jeg har hatt kortet så lenge jeg..at jeg husker åssen det var uten alle bomringene :D ....det var på den tida at okstadbakken var 2 felt bedover på morran...og 2 felt oppoverpå ettermiddagen....regulert med lyssignaler...var duket for trøbbel det med trøtte trøndere bak rattet...husker du det?

Angående Qfree.....i know....var kunde av meg i min forrige jobb de :)
Noget spesiell han gründeren der kan man si...ehh....eksentrisk?

@lpher