TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• bryter pÃ¥ kompressor

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #138171  av doffy

tenkte å legge inn en bryter på kompressoren på 4agze'en min både for å spare bensin og siden vinteren nærmer seg er det ikke alltid så bra med en kompressor som slår inn i tide og utide, lurte på om noen har vært borti noe sånt? legger det jo inn v. releet til superchargeren, men om jeg skal bryte styringen på releet eller om jeg skal bryte selve ledningen som går til magnetclutchen på kompressoren. hvis styringen på releet styrer noe bensinsprut eller noe sånt i tillegg er det jo ingen vits i å spare penger hvis den fremdeles mater på med bensin om noen skjønner hva jeg mener :P

#138208  av Morten

Husk at BPV (bypass ventilen) må stå åpen hvis du ikke skal ha kompressoren i gang! :wink:

#138211  av doffy

Morten skrev:Husk at BPV (bypass ventilen) må stå åpen hvis du ikke skal ha kompressoren i gang! :wink:
Trenger den egentlig det?
Når den står igjen, som den selvfølgelig gjør :D blir jo luften sugd inn gjennom kompressoren før kompressoren slår inn.. ikke at det varer så veldig lenge før den slår inn, men de dagene jeg leker "økonomisk" og kjører rolig og pent uten kompressoren slår inn vil den jo virke som en sugemotor med en kompressor på innsuget.. eller tar jeg feil? Var litt i diskusjonshumør her nå :P

#138216  av Morten

doffy skrev:
Morten skrev:Husk at BPV (bypass ventilen) må stå åpen hvis du ikke skal ha kompressoren i gang! :wink:
Trenger den egentlig det?
Når den står igjen, som den selvfølgelig gjør :D blir jo luften sugd inn gjennom kompressoren før kompressoren slår inn.. ikke at det varer så veldig lenge før den slår inn, men de dagene jeg leker "økonomisk" og kjører rolig og pent uten kompressoren slår inn vil den jo virke som en sugemotor med en kompressor på innsuget.. eller tar jeg feil? Var litt i diskusjonshumør her nå :P
BPV har to forskjellige funksjoner orginalt:
1: slippe luft rundt SC når sc er deaktivert
2: slippe luft rundt SC når trykket passerer 8psi? (husker ikke nøyaktig trykk)

punkt 2 er grunnen til at man kobler fra ved større reimhjul osv. Husker du forresten hvilken omkobling som blir gjort da? Kobler den vekk hele BPV eller bare en omkobling for å unngå scenario nr.2 mens nr.1 fortsatt er i funksjon?

Vil tro at du har problem med å få sugd spesielt mye luft gjennom en kompressor som står i ro, med andre ord vil du ha tidenes største restriksjon i innsuget som igjen vil føre til *lite effekt og dårlig økonomi*. Men er jo mulig jeg tar feil da? :wink: Å prøve er jo uansett en enkel måte å teste det ut på?

Skjønner ikke helt hvorfor du vil koble fra SC'en for å kjøre økonomisk heller jeg da, styrer jo det enkelt med høyrefoten uansett? :mrgreen:

#138246  av doffy

omkoblingen er jo å koble fra vakumet som styrer ABV og sette på slange fra trykksiden istedet så ABV blir lukket med en gang trykket kommer så null luft slipper gjennom ABV og dermed raskere trykk om ikke mer og.. har bare jallamåler som lever sitt eget liv og for tiden viser max 0.4 i trykk. :P
Men når det aldri kommer trykk fra kompressoren som er utkoblet vil det heller ikke komme trykk på ABV som da forblir åpen hele tiden og slipper ingen luft gjennom SC, så vi har vel begge rett, den må stå åpen, men jeg trenger ikke tenke på det. :D

Og det med å styre bensinforbruk med høyrefoten er ikke alltid så lett når kompressoren slår seg inn bare jeg skal opp en liten bakke og bensintanken synger for alt den er god for. ;)
Ihvertfall ikke lett når man tenker på hvor tung skoen på høyresiden kan være :lol:

#138260  av celicat23

Nå vet ikke jeg noe som helst om hvordan du har bygget opp denne motoren, men jeg antar at du har en ECU som er satt opp for kompressoren, som mater motoren godt med bensin. Hvis du bare kutter ut kompressoren, så vil jo motoren gå noe inne i skogen rikt/få alt for mye bensin?

#138290  av larsst185

tror ikke akkurat det er det største problemet.ecu leverer bensin ut ifra mengde luft som blir mata inn i motor.Skulle jeg tro :roll:

#138443  av doffy

larsst185 skrev:tror ikke akkurat det er det største problemet.ecu leverer bensin ut ifra mengde luft som blir mata inn i motor.Skulle jeg tro :roll:
Kan ikke tenke meg at det skulle være noe problem å kutte ledningen som går rett på kompressoren, men om styringen på releet styrer noe annet internt i ecu'en som har noe med bensin å gjøre vil det jo miste litt av meningen. Men er vel bare å prøve og se ;)

#210150  av Ronny

Hallo! Brukte "søk" sunksjonen og fant dette innlegget. Hvordan kobler man om slik at by pass ventilen står åpen hele tida? Har større reimhjul på min, men tror ikke det er gjort noe med by pass ventilen.
På forhånd, Thank you;)

#210236  av Ronny

Takk!! Skal prøve i morgen, hvis ikke fyllesjuken kommer og tar meg...