TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ulyd fra clutch.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #138230  av Biggen

Jeg har akkuratt hatt ute motoren. Skiftet clutch og trøstelager, men ikke trykkplate. Når jeg tråkker inn clutchen, mens motor er i gang begyner det å bråke på veg inn, frem til clutchpedalen er helt inne da slutter lyden.
Det er enkelt å skjønne at lyden kommer i fra trøstelageret, men det er jo nytt og bør ikke være defetkt.
Mine spm er: Kan trykkplate være dårlig/defekt?
Er det sånn at en MÅ følge installasjonsveiledningen slavisk og stramme trykkplate med 19 nm momen? Vil andre moment ha noen innvirkning på trykkplate og kan dermed forårsake lyden?

Takker for alle svar!

#138235  av kennethx

Har ikke bøyd den der tynne platen sånn at den tar borti da?

#138238  av Biggen

kennethx skrev:Har ikke bøyd den der tynne platen sånn at den tar borti da?
Tynne plate hvor da? :)

#138258  av larsst185

Tror kennethx mener lamell plata.den med tusen spor i midten.Forstår jeg deg rett at du ikke har lyden dær når motoren går og du ikke legger press på pedalen.?Det er fort gjordt når du skal sette opp kassa at akselen ut fra gearkassa treffer rett i lamellen men når man bikker kassa fram og tilbake for å få den på så kan man lage litt kast i lamellen.Dette vil føre til ulyd.hvilken lyd er det egentlig?

#138279  av Biggen

Lyden kommer i det trøstelageret berører trykkplata. Og lager lyd til clutch pedalen er tråket helt inn. Da forsvinner lyden. Så kommer den tilbake når jeg slipper pedalen ut igjen. og forsvinner når clutch pedalen er helt ute.

Når en strammer trykkplate på svinghjulet, så vil de "tappene" (Se bilde under) som er i sirkel på girhus siden av trykkplate bevege seg inn mot clutch lamellen. Så jo mer en strammer skruene til trykkplata jo mer beverger disse "tappene" seg inn mot lamellen (til et vis punkt så klart). Hva da om en strammer de 6 skruen til trykkplate med forskjellig moment. Da vil jo bevegelsen av "tappene" mot lamellen være forskjellig. Kan det være årsaken til lyd? Bare en tanke, hvis noen skjønner hva jeg mener da :D
Vedlegg
Trykkplate til Clutch.jpg
Trykkplate til Clutch.jpg (5.7 kiB) Vist 2255 ganger

#138284  av larsst185

altså-så lenge alle skruene er helt skrudd inn slik at trykkplata ligger an mot svinghjulet så skal ikke det ha noe å si om de har forskjellig moment.
plagdes du mye for å få gearkassa til å entre på clutch og motor.hadde lyden fortsatt vert dær med pedalen helt trykka inn så hadde jeg trodd det var utløserlageret.men det er jo nettopp da belastningen er størst på lageret.Det er to ting som stopper opp å gå rundt kun når du har pedalen helt inne,og det er clutch lamellen og gearkassa.Lageret snurrer som f.. og trykkplata snurrer også siden den er skrudd i svinghjulet.

#138289  av Biggen

Ja, jeg skjønner ikke hvorfor lyden kommer. Jeg hadde ingen problem å entre grikassa på motor. Brukte sentreringsverktøy til den biten. Er det normalt at trykkplate blir dårlig/defekt. Jeg vet at "tappene" som jeg valgt å kalle det, blir nedslitt etterhvert, men utenom det mener jeg.

#138292  av larsst185

"tappene" eller fjærer som det egentlig er kan få seg en knekk ja,men det skjer ikke ofte.du er sikker på at du fikk trykkplata til å treffe styretappene sine på svinghjulet før du skrudde til?Hva slags lyd er det.Rakle lyd,smelling,piping?

#138295  av Biggen

Det høres ut som noe snurrer fort rundt. Alså det nye trøstelageret. Eller så kan lyd komme når ytre ring på trøstelageret berører fjærene på trykkplata. Trur mest på det første.

#138304  av larsst185

Litt kjipt å må demontere for å finne ut av det da.Med er vel garanti på delen du har kjøpt.

#138319  av Biggen

Joda, det er det, men har hatt ute motoren allerede 2 ganger på 1 helg pga clutch problemer, så begynner å nærme meg kvota mi. Kaldt begynner det å bli å...! Få stikke innom Toyota i morgen å høre hva de sier. Takk for all råd så langt..! :D