TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mangler slange, viktig?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #138788  av Hyperion

Heisann! Så dette bildet fra justering av tenning-posten og la merke til den ene slangen som er innringet. Den som går fra tanken etter IC og ned. Denne mangler på min og jeg lurer på hva slags funksjon denne har og om jeg bør ha en? Ser ut som den bare henger løst. Ser også ut som at IC min forbruker kjølevæske, kan dette ha en sammenheng eller er det noe annet som antakelig ikke er rett?

(Håper det er greit jeg låner bildet ditt "TheStig"!)
Vedlegg
slange_mangler.jpg
slange_mangler.jpg (87.57 kiB) Vist 155 ganger

#138843  av CelicaTurbo

Den slangen er koblet til overskuddstanken til IC, når vannet i IC blir varmt utvider det seg og blir presset ut i den tanken, mens når vannet blir kjølt ned blir det trukket tilbake i tanken. Om det av en eller annen grunn blir presset så mye vann ut av IC at den tanken der blir full (jeg tviler det vil skje med mindre eier stadig fyller på IC uten behov) så vil overskuddet fra tanken renne ut den slangen. Eneste funksjonen til slangen er å lede vannet litt ned og uten slangen skjer det egentlig ingenting annet enn at vannet vil renne ned siden av tanken istedet, ingenting som tar skade av det ihvertfall så det er ikke noe å bry seg om ;)