TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Girolje

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #139636  av Tom-R

Bare lurte på hvilken girolje MR2 MK2 (1990) skal ha og hvor ofte man bør sjekke/skifte denne?

#139659  av kake

Toyota hadde ATF på kassene i 90 og 91, men gikk over til GL3/4 på 92+ kassene uten å gjøre interne endringer i kassa, bortsett fra sterkere synkringer på turbo utgaven.

En 75W-90 GL4 olje passer utmerket i kassa di, som for eksempel Redline MT90 (Den er SAE 75W-90 GL4). Det er en slik über olje som koster litt ekstra, men til gjengjeld så får du raskere girskift og en mer behagelig kasse. Siden MT90'n er rimelig smooth, stjeler den jo ikke så mye effekt i drivverket som gugga Toyota heller på. Kan ikke si jeg merket noe særlig forskjell på effekten, men mulig det er målbart :)

Har brukt Redline MT90 hele denne sesongen, og kan trygt anbefale den. Etter 3000km ca merket jeg at girskiftene ble merkbart mykere/raskere. I begynnelsen var det ganske likt.

Vet du ikke når olja blei bytta sist, så er det jo bare å bytte. Kassa trenger 2,6 liter, så du må kjøpe 3L. Mekonomen forhandler forresten Redline, hvis du velger den :)

Her er forresten en meget informativ side :wink:

#139746  av SMT

jeg har en lsd girkasse i min 91 mod.

hvordan olje anbefaler dere dær?

#139791  av PÃ¥l

Jeg har blitt anbefalt Pennzoil Gear 4s, noen som vet om denne er bedre eller dårligere enn Redline MT-90? Plages litt med uling fra gearkassa...

#139796  av larsst185

Jeg hadde 75-w90 på min mr2.gikk over til ATF og ulinga ble etterhvert borte.På toyota data her på jobb står det også at på mr2 90-94 skal det brukes:
Girkasse, liter 2,6 (ATF Dexron II)

#139842  av PÃ¥l

hmm javel ja. notert :)