TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Clutch

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #13751  av Tommy

hei. må des. bytte clutch på bilen min. er det noen som har satt inn en forsterka en? er den mye dyrere en den orginale?event. pris.

#13753  av MR2turbo

En forsterka clutch ligger ofte på 3-4000 og oppover mens den orginale koster under 2000kr.. Så om bilen din er sånn omtrent orginal er det ikke no poeng i å spandere en dyr forsterka en på den.. For hvis den orginale ikke slipper ved max nm, så er det ikke no forskjell.. Det eneste er at jo kraftigere clutch, jo dårligere er den til f.eks. bykjøring..

Men jeg ville byttet både lamell, trykkplate og utløserlager når jeg først var i gang.. Jeg gjorde akkurat det på en kompis sin mk2 mr2 gti, og den ble mye mere kontant på clutchen eterpå. Trykkplata er jo bygget opp med fjærstål som etterhvert mister spennet sitt.. :)

#13756  av Tommy

jah, den har nok mistet ganske mye spenn.den holder ikke 3 gir over 3.5 rmp så... den må nok byttes. men da gidder jeg jaffal ikke bytte til en forsterka en. by the way. Toyota i Bodø trodde de kom til å bruke ca 10000 i arb penger på jobben!!!!!!!! Er det muuuuulig!

#13760  av chris

Tommy skrev:jah, den har nok mistet ganske mye spenn.den holder ikke 3 gir over 3.5 rmp så... den må nok byttes. men da gidder jeg jaffal ikke bytte til en forsterka en. by the way. Toyota i Bodø trodde de kom til å bruke ca 10000 i arb penger på jobben!!!!!!!! Er det muuuuulig!
10000 i arbeidspenger høres drygt ut.. I følge Toyota sine lister skal det brukes maks 9 timer på clutchbytte på MR2 mk2. Og 9 timer ganger .. ca 500 kroner/t ? .. det blir uansett ikke 10000 kroner. Men halvparten blir det fort ja. Og så delene i tillegg. Spør de hvorfor de skal ha 10000 når listene sier 9 timer. Og så ville jeg hørt med annet verksted...

#13769  av CelicaTurbo

jeg betalte mellom 4000-5000 for bytte av clutch på min MR2 hos Toyota, men det var muligens uten trykkplate og utløser.

#13784  av MR2turbo

Tommy, har du ikke en garasje og en kompis til å hjelpe deg?
Jeg har hatt av girkassa på min 2 ganger nå og en gang på han kompisen min sin...
Det er ikke noen håpløs jobb, men du trenger noen bukker å sette bilen på bak og en garasje-jekk.. + standard håndverktøy..

Kan man spare nesten 10000kr så er det jo verd å bli litt skitten på hendene ;)
Men jeg syns og det hørtes veldig mye ut med 10000kr, det er helt sikkert andre som er rimeligere på arbeidet.. men da kjøper du delene hos Toyota selv og leverer de sammen med bilen ;)

Hvis du vil gjøre det selv eller lurer på hvordan jeg gjorde det, kan du bare ringe meg på 970 24 101 så kan jeg forklare deg..

#14362  av Tommy

nei,det er netopp det som er problemet.Har flytta til bodø så jeg har ingen garasje å stå i.Det er det som er så kjett for hjemme har jeg jo god tilgang på sånne ting. Men men,fikk jo opp et tilbud fra ett annet verksted som hadde oppført en pris på 3400,- inkl moms, så jeg tror ikke det skal være så ille, pluss at jeg får en ny clutch av en kompis til 1300. Så jeg trorjeg skal greie å karre meg i mål på ett vis :?

#14363  av Tommy

hvis noen fremdeles ser på denne topicen:
Har aldri byttet clutch på en bil før,men tror dere at det går greit med litt "telefonkontakt"?

#14364  av Amund

tror det skulle gå helt fint. i vert fall dersom du er litt teknisk annlagt, og kan tenke logisk.. :wink:

#14383  av Tommy

ja,det var det da. :lol: neiss,vi får se,takk for innlegg jaffal...

#14710  av MR2turbo

Tommy skrev:hvis noen fremdeles ser på denne topicen:
Har aldri byttet clutch på en bil før,men tror dere at det går greit med litt "telefonkontakt"?
skulle tro det, det er ikke så avansert.. hvis du har et sted å stå så er det bare å ringe om det er noe..

Men ta en kikk på dette først: http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... utch/7.htm

#14982  av Tommy

Satte bilen inn på verksted i morges. Fant noen som gjorde det for den nette sum av 3400, inkl moms. Tror ikke det var så gæli. snakket med han på tlf isted, han hadde visst gått på en "smell" så han måtte nok jobbe overtid for å bli ferdig i dag. hehe. sånn kan det gå. Jeg er jaffal fornøyd.(så lenge det blir bra)

#14986  av kennethx

Ang. priser. Jæger i Bergen har en timespris på 650,- Kr +MVA.

Var i allefall det jeg fikk vite når jeg ringte i dag.

Men på de fleste "standard" ting har de jo fast pris for jobben.

#14992  av CelicaTurbo

jeg mener når jeg byttet clutch på MR2'en så fikk jeg fastpris for Camry siden denne ble levert med "samme" motoren (3S-FE).. jeg takket ihvertfall ja til det tilbudet for det kunne fort blitt en del mer jobb på en MR2 enn en Camry ser jeg for meg :)