TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Installasjon av Apexi Power Intake i MK2

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #144120  av thomas_r

Jeg har kjøpt et Apexi Power Intake Kit fra MTTE.com. Men det ser ut til at jeg mangler en del. MTTE mener denne delen er "Stock Part", Toyota på Skøyen mener den ikke finnes.. hmm... På tegningen er denne delen ringet rundt, tegningen er forøvrig fra monteringsanvisningen fra Apexera.

Bilen er en '92 GTI. Noen tips for å få tak i denne delen? Det synes som om det er her luft-måler skal sitte, men i mitt originalfilter sitter denne måleren rett i plastboksen rundt filteret.
Vedlegg
Monteringsanvisning Apexi
Monteringsanvisning Apexi
apexi.jpg (181.63 kiB) Vist 801 ganger

#144131  av mr.two

Du har ikke den delen på gti. Den store klumpen er AFM'en med tilbehør som er på 2 gen. turbo motoren.

#144134  av thomas_r

Vil det si at jeg har fått et power intake kit for turbo, som jeg ikke kan bruke?

Det er isåfall rart, for både KN og Apexi selger konfilter med denne overgangen (rund dings til firkantet dings) til både GTI og Turbo.

#144136  av mr.two

Jeg sier ikke at du ikke kan bruke det, men at den dingsen du ringet rundt er AFM som du ikke har, og at det dermed kan skape et lite problem. Trolig er det nok et turbo filter de har sendt deg ja.

#144141  av thomas_r

hmm.. Okei, takk takk!

Da blir neste spørsmål: Noen gode råd for å få dette til å passe?
Utfordring 1: overgang fra firkantet brakett til rør, eventuelt droppe brakett?
Utfordring 2: Luft-måleren i samme boks som filteret(?), og det fjernes jo...

En annen ting, fikk pris på den berømte delen av Toyota nå, de fant den på turbon, 7000,- :shock:

#144154  av FireWalk

Du har bestilt et Apexi Power Intake Kit til en MR2 TURBO (3S-GTE motor) generasjon 2. Du kan vel alltids sende det i retur og få et til 3S-GE motoren, men det er kanskje like greit å bare modifisere det du har. Kjenner du noen som kan å sveise?

Jeg skal over på datasprut på min 2. gen turbo motor nå, da forsvinner luftmengdemåleren min (AFM). Dermed så vil jeg få samme problemet som du har siden jeg har akkurat samme kitet. Apexi power intake for MR2 turbo 2. gen.

Jeg tror jeg hadde villet laget meg en overgang til adapterplata, med et bøyd rør i andre enden slik at dette kan festes på innsuget med klemmer. Men da er det en fordel om du kjenner noen som kan å sveise og maskinere metalldeler. Da er det ikke noe problem :) Noen timer på verkstedet og dere er i boks. Om du har vanlig 3S-GE motor så trenger du vel en innsugstemperaturmåler også, smal sak å modifisere til. På min forige GTI ble det hjemmelaget powerintake kit, med unntak av selve filteret da :-)

Det enkleste hadde kanskje vært og kappe og sveise direkte på, men det kan jo være greit å lage en adapterplate, så ser det litt mer skikkelig ut, og du får også brukt det dekselet som sitter over, samt den støttebraketten under.. (hvis ikke blir det liggende og henge med mindre du henger det opp med noe.. ser lit jallah ut i så fall... :-)

Et siste alternativ er jo og rett og slett SELGE hele Apexi kitet til noen som har en 2. gen turbo også heller kjøpe et nytt kit beregnet på den motoren du har :-)

#144172  av thomas_r

Glimrende, nå begynner jeg å fatte litt mer.. (jeg er jo ikke mekaniker.. :? ) Da har ihvertfall 2 av 2 bekreftet min teori om feil brakett...

Denne innsugstemperaturmåleren er da antakelig den følern som sitter i det gamle luftfilterhuset? Det var det jeg trodde var luftmengdemåler, men tipper den sitter nærmere motorn da?

#144174  av thomas_r

Beklager mye surr her.. Kommer stadig på nye ideer..

Om jeg får tak i en AFM fra en Turbo, feks fra deg FireWalk :) , passer den min motor sånn helt uten videre? Ser ihvertfall sånn ut på bilder.

#144181  av FireWalk

thomas_r skrev:Beklager mye surr her.. Kommer stadig på nye ideer..

Om jeg får tak i en AFM fra en Turbo, feks fra deg FireWalk :) , passer den min motor sånn helt uten videre? Ser ihvertfall sånn ut på bilder.
Du får den nok til å passe, men du bør ikke montere Luftmengdemåler på en 3S-GE motor bare for å få det til å passe... lag deg en overgang du!

Det er ikke luftmengdemåler på 3S-GE motoren. Det er bare en temperaturføler som sitter der.

På min gamle tok jeg bare et rør som jeg festet i innsuget silikonslange og klemme, i andre enden festet jeg luftfilteret (også med silikonslange og klemme). Borret et lite hull til sensoren, og vips. fiks ferdig.

I ditt tilfelle gjør du det samme, bare at i enden så må du lage en adapterplate. Eventuelt så kan du jo få tak i et rør som du bare sveiser fast i enden der.. Det vil jo ikke se like fint ut, men det vil jo funke.. Spørs hvor pent du vil ha det :)

#144193  av cameleon

Det enkleste du kan gjøre er å sjeke ut http://www.takakaira.com
der selger de apex PI til 3S-GE
der følger denne såkaldte adapteren med å. veldig enkelt å bestille og det går fort. prisen er ikke spesielt ille heller inkludert frakt :wink:
Monteringa vil da ta deg en maks 10minutter :wink:

#144199  av Mr2 Mk2

cameleon skrev:veldig enkelt å bestille og det går fort.
Hehe joa bestilte meg filter der for over en mnd siden jeg :roll: Men de har ikke på lager før 2.12 da så det er jo forsåvidt greit. :wink:

#144206  av Mr2 Mk2

Jaggu,lurer på om de leste dette,fikk akkurat inn på mailen at de sendte den idag :D

#144214  av Ivar

Ok.
Det enkleste er neppe å bestille fra Japan.

Skaff deg et aluminiumsrør med 3" bredde og en silikonslangeovergang fra 3" til bredden på throttle bodyen.

Throttle Body->Silikonslange fra 3" til x"->Rør->Luftfilter.

På røret må du lage et hull for temperaturmåleren. Ta vare på foringen denne sitter i i det orginale luftanlegget. I tillegg må du ha en nippel for bremsekraftforsterkeren. (Jeg tror det er det slangen går til)

Du bør få tak i alt dette på f.eks gundersen motorsport.
Røret bør ha en liten bøy så du får det mer ned mot inntakshullet. Hvis røret har en slik bøy slipper du også at luftfilteret butter mot støtdempertårnet.

#144249  av thomas_r

Mange takk for gode forslag :)

Det enkleste, og billigste, for meg ville nok vært en ferdig brakett fra den firkantede saken fra Apexi til et rør som passer på original slange.

Dermed blir vel det nest enkleste å lage en slik.. Tror jeg går for den, får prøve å få tak i en dyktig sveiser... (eventuelle ts-ogn medlemmer må gjerne melde seg) :D

#144288  av Ivar

Høres ut som en klønete løsning. Er det ikke mulig å feste apexi-filteret rett på et rør? (Uten bruk av den orginale apexi-adapteren.)

Mitt filter trengte kun en stor slangeklemme rundt "gummihalsen" på filteret, men apexi er kanskje annerledes, med tanke på at det skrus fast?