TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • TempmÃ¥leren

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #145119  av fryse
 
Heisann.. Eg e ny her

Har hatt celican min i ca 3 år nå, digge biel lika møkje nå så når eg kjupte hu. Tingen e at itte ein kjøretur i går, rett før eg sko parkera bilen, så viste den en temperatur på bilen som ikke KUNNE være sann.. Helt i bunn.. MAX.

Da den gikk på tomgang en stund, så roet temperaturen seg igjen. Ned mot ca midten (hvor den pleier å ligge alltid). Tenkte HVA FAEN?.. Tok så en liten kjøretur før jeg endelig parkerte den, og temperaturmåleren steg så igjen fort opp til max. Bilen koker neppe, hadde merka d, vil eg tro?

Så konklusjon e, at det må var temperatur målaren eller nogge anna pjatt så e feil, kossen kan eg finna ut av d?

2.0 GTI 3S-GE sak. 90/91 Mod.

hmf

 #145128  av fryse
 
glem d.. dritten koker som bare faen den, fikk ikke sjekka serlig i går..

tips ka så kan feila ?
ikkje sei lite vann, for det e d kje..

 #145137  av sleeper
 
stor sansynlighet på gåen topp pakkning!

 #145142  av Biggen
 
Eller så kan du ha en lekarsje i kjøle systemet et sted. Så vann renner ut og luft suges inn.

 #145227  av MacBain
 
Hadde lignende problem selv for en tid tilbake.
Da var det termostaten som var gått. Den hadde låst seg i lukket stilling.
Da ble motoren fort varm :D.
Sjekk termostaten først da dette er billig å fikse.
 #145240  av fryse
 
prøve meg med bokmål da. :D
takk takk for svar..
først til deg som sa det om termostaten, kan termostaten tro bilen er kald når temperaturmåleren sier den er varm? 2 selvstendige målere?

topp-pakning.. hmf, får da for all del ikke håpe den er gåen, men er den så er den.. shit happens. har ikke peiling på mekking jeg, så leverer den nok til verksted i mårra eller.no

planen er å skru fra hverandre Celicaen en dag jeg har garasje og en anna bil å bruke, reasturere å fixe celicaen til en tipp topp kung bil.
må jo lære å skru, men det fikser jeg den dagen jeg begynner å plukke og har tid. nå må jeg ha bilen så fort fixa som bare faen!..

det er vertfall planen :D

 #145253  av MacBain
 
Mulig at jeg er litt trøtt, men jeg vet ikke om jeg skjønte spørsmålet :D .
Hvis termostaten har låst seg i lukket stilling vil ikke kjølevesken sirkulere i motoren og derfor føre til overoppheting, hvis den derimot har låst seg i åpen stilling vil kjølevesken sirkulere hele tiden og motoren vil derfor aldri oppnå riktig driftstempratur.

Når det gjelder topp-pakningen så kan du sjekke om det kommer mye eksos fra bilen. Eventuelt åpne radiatorlokket (ikke når motoren koker :D)
og sjekke om det kommer luftbobler i kjølevesken. Det kan være ett tegn på gått topp-pakning.

Slik termostatproblemet artet seg for meg, var att etter ca 10min kjøring begynnte kjølevesken og kokte og nålen gikk til værs.
 #145288  av fryse
 
nei, var vel ingen spørsmål i siste posten min :D
men tusen takk macbain..

er nettop det som skjer hos meg. etter 5-10 min kjøring så passerer nåla der den vanligvis legger seg, å da flyr den avsted. Tar den opp på verksted i dag, så ser vi der hva som skjer. har ikke tid å gjøre så mye selv nå, må få det gjort fort, vet ikke om det er så mye jeg kan gjøre selv uansett :/

hvorfor er det ikke laga ENKELT sånn at jeg kunne gjort at selv??!? :D

hehe[/b]