TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ispigg til mr2 mk2?

• Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #145167  av Christian

Har jo en vinter rally skole 3km unna meg, så jeg tenkte jeg skulle se om jeg fikk tak i noen skikkelige dekk i vinter. Men jeg er litt redd det kan bli en vanskelig affere.

Mine 205/55-15 slicks måler 58cm i diameter, og ispiggdekka fåes etter det jeg veit kun i 62cm og 65cm versjon. Og 62 versjonen er egentlig utgått, så de få som finner er mildt sagt dyre :roll: Og det er vel egentlig ikke plass til 62cm heller siden jeg faktisk er litt glad i skjermene mine :lol:

Er det mulig å pigge opp vanlige vinterdekk i værste fall?

Noen som har ett hint eller 7?
 #145197  av maxgets

Christian skrev:Har jo en vinter rally skole 3km unna meg, så jeg tenkte jeg skulle se om jeg fikk tak i noen skikkelige dekk i vinter. Men jeg er litt redd det kan bli en vanskelig affere.

Mine 205/55-15 slicks måler 58cm i diameter, og ispiggdekka fåes etter det jeg veit kun i 62cm og 65cm versjon. Og 62 versjonen er egentlig utgått, så de få som finner er mildt sagt dyre :roll: Og det er vel egentlig ikke plass til 62cm heller siden jeg faktisk er litt glad i skjermene mine :lol:

Er det mulig å pigge opp vanlige vinterdekk i værste fall?

Noen som har ett hint eller 7?
Får du ikke på mindre enn 15"?

Du får se om du finner noen 62cm brukte.. pleier å være grei pris på de om du følger med på div. rally kjøp og salg sider.

Ang å pigge opp vanlige vinterdekk så blir nok ikke det helt hundre.
SÃ¥ lenge det er med "rallypigg" du mener, gummien er for myk i vanlige vinterdekk og piggene vil fort dette ut.
Og hvis du finner noen som kan gjøre det for deg tror jeg det fort blir litt dyrt da man må lime den type pigger i hullet egentlig.. noe som gjør at det går sakte og man må rense alt utstyr etterpå.

(ekstrahjelp som pigger :P)

#145222  av Christian

Får ikke på mindre enn 15" nei, kanskje 14" om jeg fjerner bremseskjolda.... 62cm går nok ganske bra, men om man kommer i en god dump mens man svinger, er jeg redd for at skjermene får skikkelig juling :?

#145246  av Christian

Takker, la ut en annonse der nå :)

Prata også med de som driver rallyskolen i dag, og de skulle ta en kikk på ett lager de har for å se om de har noen 62 dekk liggende etter noen golfer de hadde i fjor. Må nesten bare bolte de på og se om det virker greit.

OM det funker greit skal det bli litt morro utover ja :D

#145410  av Christian

Det ser jaggu dårlig ut ja :? Henta med 2 stk 110/62-15 dekk i dag og skvisa de på noen 7" felger jeg har liggende. (Noe som var ett syn i seg selv :lol: ) Dekka passer forran, men det blir ikke mer enn 1cm ut til hjulbuen, og svinging blir høyrisiko sport...

Bak har jeg ikke prøvd, men ser for meg at det skal gå greit, siden hjulbuen er noe større og ikke må ta høyde for sving.

Kan alltids ta av senkesettet og sette på orginalfjærene, men det gir meg ikke mer enn 2cm, samt at de tross alt er endel mykere. Så er litt redd for at de vil gi meg samme problem i dumper o.l. :?

Noen som sitter på tanker/info ang. dette?

Muligens å pigge opp noen 195/50-15 forran, og bruke standard 110/62-15...?

Edit : Er fryktelig klar for å få bilen på isen, så alle muligheter vurderes.

#145432  av lasse

Høres jo sykt moro ut med ispigg da...
Kjører med 185-55-15 foran (piggdekk) og det subber i dumper og sånt (hvis jeg ikke tar det rolig da, bilen er senket ca 40mm), så litt subbing må du kanskje regne med, vet ikke hvordan din din bil er om den subber noe særlig ellers, men innerskjermene er jo ihvertfall av plast og kan jo alltids byttes :wink:

#145448  av Christian

Min er bare senket 20mm, men jeg får problemer med styringen uansett. Om jeg skulle snurre (Om :lol: ) vil dekka rive i stykker alt som er, innerskjermer, ytterskjermer og eventuellt andre hindringer....
Piggene bygger tross alt 1cm ut, så jeg må ta høyde for at rullediameteren er 62,5cm og at det tåler full sving samtidig som jeg står på bremsen i en kraftig dump :?

#146297  av Rømmling

her er jo litt teknisk data for michelin dekk: http://www.kollevold.no/michelin/is_teknisk.htm

eller brukte med der må man kontakte for pris: http://www.kollevold.no/
står bruket dekk nederst til høyre på siden

#146323  av Rømmling

vis du fikk på 14' så kan du jo kjøpe C54 med rulle omkrets 58
det burde jo gå bra
9/58-13__C54_Is/snø
Kr. 2.250,-

9/58-14__C54_Is/snø
Kr. 2.300,-

http://www.kollevold.no/michelin/is.htm

du hadde vel to som passet bak så da blir det jo ikke så dyrt men men

#153179  av Christian

Da har jeg skaffa meg dekk, har akkurat vært ute å testa de på isbane. Helt suverent 8)

Måtte også herje fra meg rundt i bygda, ser ut som om det har vært krig her :twisted:

#153190  av Rømmling

Christian skrev:Da har jeg skaffa meg dekk, har akkurat vært ute å testa de på isbane. Helt suverent 8)

Måtte også herje fra meg rundt i bygda, ser ut som om det har vært krig her :twisted:
må huske på da at vis purken ser deg så ryker lappen med de dekka på.

#153255  av Christian

Hmmm....var ikke klar over at de kunne ta lappen for det jeg, men regna med bot :?

Ble nok en engangsforetagelse, men er uansett ikke politiet jeg er mest redd for her vi bor :wink:

#153279  av Dalan

Tar de lappen pga det? Oi... Best å være litt mer forsiktig med det oppi bygda her kanskje fremover :?
Hvilken dim passet på MR2'n da Christian? :)

#153303  av Christian

Fikk på 110/62-15 forran og 110/65-15 bak. Subber i chassiet forran med fullt rattutslag, men det skal jeg greie å leve med :wink: (På 7,5" felg :oops: )

Tømte 2gir over butikkplassen ett par ganger, borti 4cm dype spor :lol:

Tenkte jeg skulle prøve å ta litt video av det før jeg gir meg....