TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• hm, turboen min er ikke som forventet?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #14621  av CelicaTurbo

Vel, kjekt om dere med turbo kan se på disse bildene og sammenligne litt med hva dere selv har på deres biler..

dette er bilde av en standard ct26 turbo:

Bilde

Og dette er bilde av en keramisk ct20b turbo:

Bilde

Merk at det som identifiserer den keramiske er den kantete biten av akslingen rett nedenfor den stjerneformede enden.

Og her er et bilde av min herjede turbo:

Bilde

Så, hva er dette for noe? Akslingen under stjernebiten er ikke rund slik som på det øverste bildet, og bladene i kompressoren ser ut til å stå to og to sammen? På begge de to andre ser det ut til at bladene har lik radiell-avstand mellom seg?

Ellers kan det nevnes at jeg klarte fint å rugge akslingen opp og ned litt(med tanke på at jeg ikke har kjørt motoren siden i går og oljen har rent bort så skal denne bevegelsen være uproblematisk), mens det var ingen slark på inn-ut bevegelser som jeg kunne kjenne ihvertfall og det er jo fint.

men, som sakt, noen som kjenner igjen på deres egen bil at aksling ser slik ut og at bladene står sammen på denne måten?

#14626  av kennethx

Kan du forklare hva man demonterer for å komme til det du ser på bildet av din turbo? Du kan altids ta en titt i min bil om du vil...

#14667  av CelicaTurbo

man fjerner lokket på luftfilterboksen og trekker innsugslangen av denne, deretter trekker man slangen av turboen, og og slangen til veivhusventilasjonen.. ganske enkelt egentlig.. :)

men, ingen som har tatt en titt på sin turbo?

#14677  av erling

De to øverste bildene viser turbinhjul på eksossiden, bildet du har tatt er på luftsiden, derav forskjellen. :)

Må være endel slitasje på opplagringen med den ubalansen de knekte impellerbladene medfører. Bør vel ikke forvente så lang levetid på den turboen....? :? Kan se ut som bilen din gått uten eller med dårlig luftfilter tidligere...

#14686  av CelicaTurbo

jeg lurer også på hvordan de bladene har blitt sånn men har sett tilsvarende bilder kommentert på det internasjonale forumet at det er "perfectly normal".. men, det har jo vært slik siden jeg fikk bilen og jeg merker ikke noe mer slark i akslingen enda, men antar jo at det har noe å si på levetiden.

Ellers, jeg lurte på om det var bilder av eksos-siden ja siden begrepet "turbin" er brukt istedenfor "kompressor", men en keramisk turbin ser definitivt ikke ut som stål, jeg har sett bilder av en knust keramisk turbin og det så rett og slett ut som en knust terracotta-potte (du vet slik brun keramisk potteplante), og på bitene å dømme var dette ganske tykke "blader" i turbinen for man kunne gjenkjenne formen av turbinbladene i de knuste bitene. Det bildet der viser garantert ikke denne keramikken ihvertfall derfor antok jeg at det var kompressorsiden som er avbildet?

Vel vel, angående min turbo kommer jeg til å kjøre med den så lenge den varer, eller til jeg får et tilbud eller muligheten til å kjøpe noe som er mer aggresivt :)

#14688  av MR2turbo

Det at ikke akslingen ser rund ut er bare det at den er avbalansert, da freser de av akslingen for å få alt det roterende i balanse..

Litt slakk skal det være radielt, men ikke så mye at kompressorhjulet kan komme borti huset når du presser det til en side.
Aksielt skal det ikke kjennes noe slakk..

Tror jeg ville fulgt litt med på slarken i den på grunn av de slitte bladene, og fått den overhalt før kompressorhjulet tar i kompressorhuset.

Det behøver ikke være så dyrt å overhale den.. 2-4000kr eller no sånt.. :)

#14708  av CelicaTurbo

jajaja, nå forhørte jeg meg med dere angående de forskjellige bladene og ikke den herjede turboen min :)

men, at akslingen er frest for ballansering er jo en grei forklaring på det da, og kanskje dette er gjort nettopp pga bladene eller?

Uansett, som nevnt ovenfor er det ingen følbar aksiell slark overhodet, men jeg føler en liten radiell slark og jeg prøvde å presse denne ut slik at den tok borti huset og sjekket om turbinen gikk tyngre rundt eller noe da, men det gjør den ikke så jeg tror den foreløpig er helt greit egentlig.

Men, dere som har kjøpt 3. gen som står på paller nå, ingen sjangs for at dere kan ta en titt på både eksosdel og kompressor del og se hvordan det ser ut i forhold til bildet av ct20b ovenfor? Jeg er egentlig mest ute etter å bekrefte at det bildet av ct20b ovenfor ikke viser eksosturbinen?

:)

#14711  av MR2turbo

Sånn balansering er helt vanlig og gjøres hver gang turboen har vært frahverandre..

Jeg skal ut på verkstedet i morra og da kan jeg ta et bilde av eksos og innsugssiden på CT20b'en... :)

#14721  av erling

CelicaTurbo skrev:Jeg er egentlig mest ute etter å bekrefte at det bildet av ct20b ovenfor ikke viser eksosturbinen?

Det ER eksossiden... :) Impelleren på kompressorsiden har et annet design enn turbinhjulet på eksossiden, og en større diameter enn det du kan se av den på bildet du tok. Bladene er sammen to og to, da den sirkulerer lufta mer effektivt ("tar og gir").

#14735  av kennethx

Som sagt kan du ta en titt oppi bilen min om du vil :) Bare å stikke innom det.

#14746  av CelicaTurbo

jaja, jeg har nå fremdeles sett bilder av eksossiden til en ct20b som ser totalt annerledes ut.. men men, et bilde fra Markus hadde gjort seg :)

...og skal du selge den turboen din Markus så send et ord til meg :)

#14762  av MR2turbo

Jeg skal få tatt noen bilder og legge ut :)

Har ikke helt bestemt meg om jeg vil selge turboen enda, men skal gi deg beskjed om jeg bestemmer meg for det..
Skal jo ikke bruke den på den motoren uansett.. men jeg har jo andre biler og ;)

#14776  av CelicaTurbo

ok :)

ellers, er det mulig at det kun er akslingen som er keramisk på ct20b og ikke selve "skovlen"? Grunnen er at det bildet viser absolutt ikke noe keramisk materiale, men jeg har sett flere bilder av en knust keramisk turbin og det så rett og slett ut som, ja, keramikk! :) Men bitene var formet på en slik måte at det så ut som det dannen en turbin da så det er litt snodig om kun akslingen skal være keramisk.. Har prøvd å søke frem bildene på det amerikanske forumet men de har fjerne søkemuligheten ser det ut til, dvs, det ser ut til at søket fungerer men det kommer aldri noe resultat..

#15265  av MR2turbo

Her er et par bilder av ct20'en min..
Vedlegg
Eksossiden
Eksossiden
turbine.jpg (122.31 kiB) Vist 5529 ganger
Innsugssiden
Innsugssiden
compressor.jpg (67.98 kiB) Vist 5529 ganger

#15298  av CelicaTurbo

ok, da stemmer bildene og det er turbinen bildet av ct20b viser :)