TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Spille inn høyttalere

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #146785  av oleb

Prøvde et kjapt søk på emnet, men var litt vanskelig å finne noe.

Har kjøpt meg ny sub og forsterker i dag (billggreier), og skal hjem og montere så snart jeg kommer meg av jobb.

Den nye høyttaleren må vel spilles inn, hvor lenge, og på hvor høyt volum (max) bør dette foregå osv..

Kan noen gi meg litt info?

- oleb

#146871  av jsun

Gode "Hi-Fi" høyttalere skal gjerne spilles inn i 96 timer, eller noe mer, for at spole og oppheng skal bli optimalt. Men vi snakker da om "sære" høyttalere som gjerne skal lyttes til. I bil sammenheng, vil det nok ikke være like merkbart, og tiden kan godt reduseres. Men det samme vil skje i de elementene, spolen vil bli mer følsom over tid, og dermed gi en penere og mer detalj rik lyd, i begynnelsen vil lyden virke litt hard og skarp. Over tid vil lyden bli mer komplett og rundere, dype frekvenser, kommer bedre frem på lavt nivå, og høye skjærer ikke.

Alt i alt, kommer det ann på hva slags anlegg du bygger, men det er alltid lurt å ta det "litt" rolig i begynnelsen. Du kan godt kjøre anlegget litt, men ikke overbelast, eller få forsterkeren til å "klippe*".
*(se andre poster her)

#146876  av nlight

Hører mye rart om innspilling.
Jeg prøver å ikke spille max helt i starten når jeg kjøper noe. (forsterkere, høytaere, subber)
Dette har fungert helt fint. Tror "innspilling" egentlig bare er en myte.
En høytaler vil spille bedre og bedre etterhvert som den brukes. Det er ihvertfall mine erfaringer

#146890  av chris

nlight skrev:Hører mye rart om innspilling.
Jeg prøver å ikke spille max helt i starten når jeg kjøper noe. (forsterkere, høytaere, subber)
Dette har fungert helt fint. Tror "innspilling" egentlig bare er en myte.
En høytaler vil spille bedre og bedre etterhvert som den brukes. Det er ihvertfall mine erfaringer
"Innspilling" er ingen myte, du sier det jo for øvrig selv.. at du ikke spiller maks i starten og det har fungert helt fint.. det er jo nettopp det innspilling er..

Jeg bruker å si at hvis man ikke bor i bilen 24 timer i døgnet, så spill på moderat volum et par uker.

Spesielt basshøyttalere MÅ spilles inn, altså ikke full vreng fra første stund..

#146894  av oleb

ok, har tatt det veldig rolig i dag. spiller den bare sånn at det "trykker" litt. Før prøve å være snill med den i ukene framover.

Mens jeg nå har en tråd gående på bilstereo, mulig dette har blitt besvart før, men jeg tar sjansen.
Kjøpte en Lightning audio bolt 2-kanaler på 2x50w (150w brokoblet).
Dumt spørsmål men: hvor mye klarer denne å dra (det er snakk om subber her) Kan den f.eks. dra en grei 2x12"-kasse med halvbrae element? Lurer på å oppgradere på subfronten på sikt.

Har også en annen 2-kanals forsterker som yter omentrent det samme. Går det an å seriekoble disse hvis jeg finner meg noen subkasser som er i største laget for kun LA-forsterkeren?

Kanskje dumme spørsmål, men bilstereo har jeg null peiling på! :)

#146895  av jsun

Litt off-topic, men jeg brukte ca. 2mnd på å få tilfredstillende lyd i mine M704 fra MISSON, riktignok "Budget" stue høyttalere, men med "sære/krevende" elementer.

Nå er dog godt modifisert med EMMIT-TWEETER på top fra INFINITY, og stabil kasse med 3kg sand i bunnen. Lyden minner om Italienske Sonus Faber "Grand Piano" :D

#146899  av jsun

oleb skrev:ok, har tatt det veldig rolig i dag. spiller den bare sånn at det "trykker" litt. Før prøve å være snill med den i ukene framover.

Mens jeg nå har en tråd gående på bilstereo, mulig dette har blitt besvart før, men jeg tar sjansen.
Kjøpte en Lightning audio bolt 2-kanaler på 2x50w (150w brokoblet).
Dumt spørsmål men: hvor mye klarer denne å dra (det er snakk om subber her) Kan den f.eks. dra en grei 2x12"-kasse med halvbrae element? Lurer på å oppgradere på subfronten på sikt.

Har også en annen 2-kanals forsterker som yter omentrent det samme. Går det an å seriekoble disse hvis jeg finner meg noen subkasser som er i største laget for kun LA-forsterkeren?

Kanskje dumme spørsmål, men bilstereo har jeg null peiling på! :)
NOPE!!!

Klart den gir lyd, men å dra 2x12" bra med 150W, er som å tro på det uvirkelige. Selv om elemntene brokobles til 2 Ohm, vil ikke dette bli bra, og dessuten går forsterkeren da veldig fort varm!!!

Du MÅ ikke finne på å koble sammen 2 ulike forsterkere forresten!!!

#146938  av oleb

heh..

ok, da er jo den saken klar! :roll:

#147056  av oleb

jsun skrev:Du MÅ ikke finne på å koble sammen 2 ulike forsterkere forresten!!!
Ok, men kan jeg koble sammen to like forsterkere da?

#147057  av @lpher

oleb skrev:
...og hvordan har du tenkt å koble sammen disse da? :)

#147059  av oleb

@lpher skrev:
oleb skrev:
Det er det jeg spør deg om! :D

#147077  av @lpher

oleb skrev: Det er det jeg spør deg om! :D
Sammenkobling av to forsterkere for å vinne effekt eller lignende lar seg ikke gjøre...med mindre forsterkerne er forberedt for dette :) ...noe de fleste ikke er :)
Sist redigert av @lpher den 19 des 2005 07:54, redigert 1 gang totalt.

#147252  av jsun

oleb skrev:
@lpher skrev:
oleb skrev:
Det er det jeg spør deg om! :D
Du kan så klart splitte "Sub-linje signalet" til forsterkeren, og la to LIKE forsterkere drive hvert sitt element på samme linjesignal, men noen sammenkobling av forsterkere for å yte mer, lar seg ikke gjøre. Man kan ikke "Plusse" Watt :wink:
Eneste måten å få høyere "Watt" ytelse av én forsterker, er å brokoble 2 elementer, men da MÅ forsterkeren være beregnet på dette, siden den da vil utvikle mye mer varme.

#147517  av oleb

jsun skrev:Du kan så klart splitte "Sub-linje signalet" til forsterkeren, og la to LIKE forsterkere drive hvert sitt element på samme linjesignal
Det var noe alá det der jeg tenkte på. Planen er jo å skaffe 2x12 eller 2x10 etterhvert, da blir det eventuelt og la to like forsterkere drive hvert sitt element i kassen (hvis dette går an uten for store anstrengelser). Det var det du mente, ja?

#148166  av jsun

oleb skrev:
jsun skrev:Du kan så klart splitte "Sub-linje signalet" til forsterkeren, og la to LIKE forsterkere drive hvert sitt element på samme linjesignal
Det var noe alá det der jeg tenkte på. Planen er jo å skaffe 2x12 eller 2x10 etterhvert, da blir det eventuelt og la to like forsterkere drive hvert sitt element i kassen (hvis dette går an uten for store anstrengelser). Det var det du mente, ja?
Jepp 8)
Men husk at det forekommer forskjeller, selv på to like forsterkere, så det kan hende at den ene "klipper" før den andre. Tar litt tid å samkjøre disse. En annen sak er at ved splitting av signalet, kan du få noe signaltap, men sansynligvis ikke særlig merkbart.