TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Starter-innslaget?? isj....

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #147398  av turboman

Hei

Nå som vinteren for alvor har satt sitt preg på østlandet, da måtte self jeg få ett lite problem med bilen min.

Hadde kjørt ca 2 mil, var innom en butikk, og da jeg skulle starte bilen igjen, så hørte jeg bare en "kneppe"-lyd som kom fra motoren ett sted.

Vred vel nøkkelen på tenninga 20-30 ganger, og hver gang starteren skulle slå inn, så kom denne kneppe-lyden.

I en blanding av fortvilelse og forbannelse, åpnet jeg motorrommet, men det var både mørkt og kaldt ute, så jeg fikk ikke sett stort. Satte meg inn i bilen igjen og prøvde, og VROOM... startet plutselig på første forsøk... merkelige greier....

Noen som har opplevd lignende?? Kanskje det er været som gjør det, eller bare en slitasje på kanskje innslaget på starteren?

Takknemlig for tilbakemeldinger på lignende problemer.

Julehilsen :

#147401  av Master

Jeg mener jeg hadde noe samme problem da det ikke var nok strøm til at starteren klarte å snurre rundt. Da kom det bare et høyt klikk baki der når jeg vrei om tenninga. Få sjekka batteriet hvertfall. Sett det på lading. Det kan jo evt også være noe startsperre om du har det

#147404  av MR2WideBody

Hatt dette problemet jeg og, men da var det så enkelt som en dårlig tilskrudd batteriklemme.
Kan også våre fuktighet bak sparkeplaten som er ved panseråpneren.
Bak der sitter det en kontakt som går til starteren og diverse andre ting

#147405  av larsst185

Skift kontaktene i starteren.koster et par hundre kroner."kneppe" lyden du hører er innslaget som slår inn men kontaktene er så slitte at starteren ikke går rundt.

#147414  av turboman

Takker for gode forslag.

Da jeg prøvde å starte, så slo jeg på lysene. Disse slukket ikke da jeg vred nøkkelen på "start", derfor er jeg sikker på det er nok strøm på batteriet...

Har dessuten fulgt nøye med på "lade-måleren" i dash'n, og ikkenoe tyder på svak lading.

larsst185: hvilke kontakter er det du mener, og må startermotoren ut for å fikse på dette?

Det som skjer er nok at starteren får "styrestrøm" fra tenningen (kneppe-lyden), men ett-eller-annet hindrer innslaget i å slå inn/gå rundt, .....

strange..... :?

#147420  av larsst185

Du må ut med starteren ja.Innslaget får strøm men ikke selve starteren.

#147422  av Sven

Må demontere starteren og bytte børster. Koster ca en 100 lapp. Ganske lett igrunn, når du først har fått den ut.

#147425  av larsst185

Børster?hmm,nja,holder heller en knapp på hovedkontaktene jeg da.