TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp og tips for min nyinnkjøpte Celica!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #147601  av Kixx

Hey folkens!

Dette er som dere sikkert skjønner mitt første innlegg her på siden... og hvorfor er det det første?

Jo, fordi jeg ENDELIG, etter mange og lange år med lite penger og mye jobbing nå har byttet ut min gamle 89 Carina II 2.0 GLi og kjøpt en sølvgrå Celica 1,8 2001 mod. som jeg skal hente i morgen. Bilen har gått ca 57000 og har nettopp hatt 60000 km service dersom det skulle interessere noen.

Spent? Ja!

Glad?? Ja!!

Ekstatisk??? Jaaaa!!!

Så... siden dette er første gang jeg har en bil som er verdt å ta SKIKKELIG vare på.. (all ære til min gamle Carina som har kjørt meg trygt rundt halve kloden uten problemer), så lurer jeg på et par ting...

Er det noe spesielt jeg bør tenke på for å ta best mulig vare på bilen? Jeg tenker på deler som bør holdes godt øye med, lakkbehandling, vask, olje, rust, bensin, dekk, you name it.

Alle tips for å bevare bilen mest mulig strøken og i best mulig stand mottas med takk!

#147638  av jsun

Først og fremst, velkommen til oss :D
Flott bil du har kjøpt deg!! Gled deg til sommer-tørre veier, da kommer den virkelig til sin rett!!

Det er veldig få problemer med denne bilen, men ett par ting kan du se etter, og følge med på.
Ett vanlig problem, er fukt i hovedlyktene. Sjekk etter spor av dråper på innsiden av glasset på frontlyktene, mange her har det problemet.
Den tidligste chassie serien av MK7/T230 hadde problemer med trange oljekanaler i motorblokka, men jeg tror nok ikke dette gjelder din 2001mod. Men sjekk oljen fra tid til annen, for unormalt olje-forbruk.

Ellers er det normal bilpleie som gjelder, det er lov å vaske bilen ofte :wink: , og polering skader ikke heller!!
Lær deg å bruke søke-motoren her inne, og du vil finne svar på det aller meste 8)

#147647  av Vipern

Gratulerer 8)

Jeg har hatt 2 stk.
Mine erfaringer:
- Det forekommer ofte fukt i frontlyktene som Jsun nevner. Klag så ofte du kan til Toyotaforhandlere, selv om garantien er gått ut. :twisted:
- Litt følelse av at alt blir litt sirup ved ihjelfrossen bil rundt -15 grader. Girkassa spesielt.
- Meget ok varmeanlegg, skraper aldri rutene.. ALDRI!
- Bilen liker ikke vaskebrett på vinterveiene. Det oppleves rent jæ*****
- Sørg for å ha gode dekk
- Husk antenna på taket hvis du bruker maskinvask :wink:
- Høyt turtall = FUN
- Hvis du har passasjerer i baksete, vær forsiktig med bakluka.
- Skaff deg alarm og sørg for at folk ser at det er alarm
- Bruk postbanken til bilforsikring :wink:

Det hele koker vel ned i at det egentlig ikke er noe å seriøst å være oppmerksom på :wink: Solid bil.

Min har nå kjørt 100.000 km og still goin' strong. Det eneste som er skiftet er bremseskiver og klosser.

#147683  av celicat23

Kjøp noe styling, FORT!!! Bilen er kjip orginal. Ellers er det en god bil. Var veldig fornøyd med min. Og holde den i bra stand? Kjøp deg en bil til som du kan bruke, så celica'n kan spares til fine sommerdager ;-)

#148201  av Kixx

Hei, og tusen takk til jsun, Vipern og celicat23 for fine svar!

Beklager på det sterkeste at jeg ikke har takket før nå, men fikk bilen på torsdag morgen, dro til sunnmøre for julefeiring, og kom tilbake i dag. Etter drøye 1150 km på veiene i løpet av den tiden har jeg rukket å bli VELDIG fornøyd med bilen.

Har merket det Vipern og jsun skrev om frontlyktene, og det er fuktighet i den høyre lykta mi. Forhandleren hadde glemt å ta EU-kontroll mens den sto hos dem, så i morgen skal den inn, og da skal også lykta fikses!
Er det pakninger rundt lykta det står på?

Lån i Postbanken var faktisk også det jeg har ordnet ;), og godkjent alarm fulgte også med. Ikke pokker om noen skal få stikke av med bilen min!!

Ellers fikk jeg forhandlet meg til nye ContiViking Contact 3 vinterdekk ETTER at jeg hadde prutet ned prisen, og nå sitter bilen som en drøm på veien. Gleder meg som en unge til all snøen og isen forsvinner: :twisted:

Men jeg lurer på hva du mener med dette, jsun

"- Hvis du har passasjerer i baksete, vær forsiktig med bakluka. "

Hmm.... pleier passasjerene dine å legge ned setene sine for å stikke av gjennom bakluka? :lol: Regner med at du mener jeg må passe meg så jeg ikke smeller den inn i hodene deres. :twisted:

#148211  av Vipern

Det var nok hodene som var tenkt på..

#148237  av celicat23

Du har eget forum for "din" generasjon celica i usa:

http://www.newcelica.org

Ganske aktivt, men også ganske fiendtlig. "NOOB" osv blir slengt mye der, og folk er ganske brutalt ærlige om hva de mener. Men du kan finne en del nyttig informasjon.

Toyota vil helt sikkert fortelle deg at dugging i frontlyktene ikke er ett kjent problem på bilen din når du konfronterer de med det, men ikke la deg lure. Lyktene er dyre, og toyota vil ikke uten videre bytte de. Og det ER ett kjent problem. MANGE på forum'er i usa som har hatt problemet. Og med tanke på hvor få som eier celica mk7 her i norge, og igjen hvor liten prosent del av disse få som har rotet seg inn på forumet her - at du kan finne flere som har hatt samme problemet HER, det sier sitt.

Eller så har "AJ82" på forumet her norges peneste celica mk7 (hehe). Du finner bilder av den her: http://www.bilforumet.net/showthread.ph ... ge=1&pp=15

Kanskje litt inspirasjon for å gjøre litt med din egen?

#148263  av Kixx

celicat23 skrev:Du har eget forum for "din" generasjon celica i usa:

http://www.newcelica.org

Ganske aktivt, men også ganske fiendtlig. "NOOB" osv blir slengt mye der, og folk er ganske brutalt ærlige om hva de mener. Men du kan finne en del nyttig informasjon.

Toyota vil helt sikkert fortelle deg at dugging i frontlyktene ikke er ett kjent problem på bilen din når du konfronterer de med det, men ikke la deg lure. Lyktene er dyre, og toyota vil ikke uten videre bytte de. Og det ER ett kjent problem. MANGE på forum'er i usa som har hatt problemet. Og med tanke på hvor få som eier celica mk7 her i norge, og igjen hvor liten prosent del av disse få som har rotet seg inn på forumet her - at du kan finne flere som har hatt samme problemet HER, det sier sitt.

Eller så har "AJ82" på forumet her norges peneste celica mk7 (hehe). Du finner bilder av den her: http://www.bilforumet.net/showthread.ph ... ge=1&pp=15

Kanskje litt inspirasjon for å gjøre litt med din egen?
Steike... det var en rå bil ja. Hadde vært utrolig kult å style den skikkelig, men det er jo også grenser for hvor mye penger jeg kan grave ut av lomma når jeg står foran innredning av min nye leilighet i Oslo til sommeren! Hehe. Hadde jeg bare hatt peiling på å mekke selv... :cry:

Skal nok få ordnet frontlykta, jeg kjenner han som solgte bilen til meg ganske godt, så vi får håpe det går bra. Ellers blir det et helvete! :twisted:

Tusen takk for tipset om forum i usa. Skal nok klare å slå tilbake dersom det er mange tullinger der. Er ikke akkurat noen superviter ang biler, men chatting og erfaring i å takle drittsekker har jeg laaang erfaring med :D

#148484  av T23 Turbo

Den tidligste chassie serien av MK7/T230 hadde problemer med trange oljekanaler i motorblokka, men jeg tror nok ikke dette gjelder din 2001mod. Men sjekk oljen fra tid til annen, for unormalt olje-forbruk

Det har jeg aldrig hørt,det var i avensis 1zz-fe motore,og det er ikke de samme.
MVH Finn