TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lufttrykk i dekk

• Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #148352  av James

Har lurt litt på hva lufttrykk som er best til dekkene mine...
Jeg kjører på 205-40-17 Dunlop dekk.
Noen som vet hva trykk som kan være best? Noen som har erfaringer?

#148379  av lasse

Har ikke mk1, men jeg kjører ihvertfall ganske høyt trykk i mine sommerdekk, tror jeg pleier å ha 2,4 foran (215-40-17) og 2,7 bak (235-40-17) i de, (mot 2,2 og 2,4 originalt).
Har hørt at man skal ha en god del mer luft i lavprofildekk.

#148381  av James

lasse skrev:Har ikke mk1, men jeg kjører ihvertfall ganske høyt trykk i mine sommerdekk, tror jeg pleier å ha 2,4 foran (215-40-17) og 2,7 bak (235-40-17) i de, (mot 2,2 og 2,4 originalt).
Har hørt at man skal ha en god del mer luft i lavprofildekk.
Takker :wink:

#150467  av KK-ma70

Fikk beskjed om å ikke ha mindre enn 3,0 i lavprofildekk. For det kunne skade felgen.

??? Fortalte at jeg kjørte med 2,5 på Supran og at det resulterte med slitasje på midten av dekket, noe som tyder på for mye luft. Da så han bare rart på meg.

Mitt råd: prøv deg frem, finnes ingen fasit. Mye som spiller inn. Vekt på bil, type dekk, om dekket er for smalt eller bredt for felgen, O.V.S

#150474  av James

KK-ma70 skrev:Fikk beskjed om å ikke ha mindre enn 3,0 i lavprofildekk. For det kunne skade felgen.

??? Fortalte at jeg kjørte med 2,5 på Supran og at det resulterte med slitasje på midten av dekket, noe som tyder på for mye luft. Da så han bare rart på meg.

Mitt råd: prøv deg frem, finnes ingen fasit. Mye som spiller inn. Vekt på bil, type dekk, om dekket er for smalt eller bredt for felgen, O.V.S
er forsåvitt omvendt hos meg. Bra med spor i midten , men slitt helt ytterst.... :?

#150477  av Master

Lavprofildekk slites på midten om det er for lite luft og i kantene om det er for mye luft. Har jeg hørt :roll:

I motsetning til et vanlig "ballongdekk" som vil blåses mer opp på midten om det får for mye luft og sige ut i kantene om det får for lite luft.

For øvrig kjører jeg ca 2-2.3 bar på mine dekk

#150503  av andre 1

hei james , jeg kjører med 2,2bak og 1,9 foran,dim på dekka er 195 50 15 .. Jeg synes å nesten du bare burte prøve deg frem...

#150586  av James

andre 1 skrev:hei james , jeg kjører med 2,2bak og 1,9 foran,dim på dekka er 195 50 15 .. Jeg synes å nesten du bare burte prøve deg frem...
Jeg kjører nå med 2.4 forran og 2.7 bak. Det Lasse her kjører med. Har ikke testet noe annet enda da,men er fornøyd med det!
Fekk helt sjokk når jeg skulle fulle luft i dekka for ca, 1-2 uker siden...
Var 1.5 ,1.9, 2.0 og 1.7 i dekkene. Totalt forskjelling. Var sikkert på kanten før det smalt... Visste at jeg hadde lite luft , men ikke såååå ille :?

#150590  av Larsen

jepp, hadde samme jeg... En dekke var trykket nede i 1.2 Fant plutselig ut hvorfor bilen dro til høyre under kjøring :?

#150735  av Peak

KK-ma70 skrev:... Mye som spiller inn. Vekt på bil, type dekk ...
Jepp, veldig forsjell på dekkene, når jeg hadde merca kjørte jeg med 3.2-3.7 bar når jeg hadde "billigdekk" , men 2.5ca når jeg hadde litt dyrer dekk som Toyo, Nokian..

#150752  av lexusmann

Har 205/40-17 framme og bak ( får ikke plass til større), og jeg mener å huske at det skulle være 2,2- 2,5...tror det var det de sa på dekkforretningen... nå ble jeg veldig usikker, da...

#150825  av KK-ma70

Master skrev:Lavprofildekk slites på midten om det er for lite luft og i kantene om det er for mye luft. Har jeg hørt :roll:

I motsetning til et vanlig "ballongdekk" som vil blåses mer opp på midten om det får for mye luft og sige ut i kantene om det får for lite luft.

For øvrig kjører jeg ca 2-2.3 bar på mine dekk
Snodig, for vel prøve det når bilen kommer på veien igjen.

#150945  av Andreazz

Det går også ann å kjøre seg en tur på tørr asfalt, i motorveg hastighet med litt "aktiv" sving kjøring, stop på nermeste rasteplass og kjenn med håndflaten på dekk-banen. Har dekket rett luftrykk skal varmen være jevn over hele banen..
Men trykket vil jo å som kjennt variere med temperaturen...

#151333  av kake

James bessesen skrev:
andre 1 skrev:hei james , jeg kjører med 2,2bak og 1,9 foran,dim på dekka er 195 50 15 .. Jeg synes å nesten du bare burte prøve deg frem...
Jeg kjører nå med 2.4 forran og 2.7 bak. Det Lasse her kjører med. Har ikke testet noe annet enda da,men er fornøyd med det!
Fekk helt sjokk når jeg skulle fulle luft i dekka for ca, 1-2 uker siden...
Var 1.5 ,1.9, 2.0 og 1.7 i dekkene. Totalt forskjelling. Var sikkert på kanten før det smalt... Visste at jeg hadde lite luft , men ikke såååå ille :?
Virker som et fornuftig trykk det. Kjører selv 36psi(2,55kg)foran og 38psi (2,7kg) bak (Til gatekjøring). Dette er på 205/40 og 215/40-17 på MK2. Med så lite profil på dekka er man nødt til å ha endel trykk i dekka, ellers risikerer man å slå felgen skeiv i dumper. Må selvsagt ta hensyn til bilens vekt og profil på dekka, men generelt bør man ha et rimelig høyt trykk ved så lite gummi.

#151518  av lexusmann

Må også følge med lufttrykket regelmessig...jeg sleit ut ett sett sommerdekk på ett år jeg, da jeg hadde Lex'n...pga feil dekktrykk Hadde dim 225/35-18...kjøp en luftrykkmåler (digital type fortrinnsvis), hvis du ikke har(IKKE STOL PÅ MÅLERNE PÅ BENSINSTASJONEN!!!) kan variere ganske mye... :wink:
Sist redigert av lexusmann den 09 mar 2006 22:29, redigert 1 gang totalt.