TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bremseproblemer 1995 GT

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #148667  av Eliaz

Hei,
i sommer da jeg henta min 1995 Celica GT fra Tyskland hadde jeg problemer med bremsene mine. Det virka som den ene skiva fremme på høyre side var i ubalanse for når jeg bremsa rista det i bilen. Bremsa jeg hardt så rista det skikkelig mye. Javel, tenkte jeg. Det jeg gjorde først var å bytte begge bremseskiver foran (orginale). Jeg bytta og bremseklosser og de antiskrike skivene. Jee, problem borte! Så tenkte jeg at jeg skulle overhale kalipperene mine foran og bak. Så vart det gjort. Ikke noe rust inne i kalipperene så alt så bra ut. Dette var i høst en gang. Nå kommer problemet tilbake! Det på samme side tror jeg, høyre framme. Jeg har prøvd å stå i en rimelig bratt bakke og trille nedover, mens jeg bremser forsiktig. Da kjennes det ut som om det er kast på skiva for da tar den bedre en plass på skiva på en måte. Om det er en kraftig oppbremsing kan jeg kjenne det rister i pedalen.

Noen som har peiling på hva dette kan være?
 #149883  av hugomidt

kan være dritt bak skiva er det første eg tenker , vist eg husker, det ska eg spør på jobben i mårra om det kan være nokre andre alternativ

#149896  av TheStig

tja, slip ned bak skiven kan jo gå.. annen vill gjetting kan være slitt hjullager eller foringer.. dårlige senterringer på felgene kan vel også forårsake endel plager

#150061  av Eliaz

annen vill gjetting kan være slitt hjullager eller foringer.. dårlige senterringer på felgene kan vel også forårsake endel plager
Tja, det er bare det at når jeg skiftet skivene så vart problemet borte. Men men, jeg ringte Toyota og jeg skulle får nye skiver gratis siden det gikk på garantien :D Bare lurer på om det er noe spesiellt jeg skal gjøre med de nye skivene før og etter jeg setter de på? Må jo avfette de først såklart.. :roll:

#150078  av CelicaGT

Sjekk at det ikkje er skit på navet. Skal ikkje mykje til for at det blir vibrasjoner når det er skit på navet når du setter på skivene.

#150087  av lasse

Skal ikke si noe sikkert, men tror man skal prøve å unnga hard nedbremsing helt i begynnelsen, mener å ha hørt at skivene kan bli skeive, og det resulterer i at det rister i pedalen og at bremsene tar ujevnt...

bmw

#150165  av hugomidt

nokre bmw me original skive takler ikkje ei god hard nedbremsing før det blir kast, snakka med dei på jobbe og dei sa også det med dritt på navet .