TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lurer pÃ¥ om clutchen begynner Ã¥ synge pÃ¥ siste verset.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #149786  av Luciferen

Merker at når jeg trykker gassen i bånn i oppoverbakke så rykker d en del i bilen ved ca. 3000 rpm. Dvs når turboen begynner å "virke". i tilleg så lukter det litt brent\svidd når jeg går ut av bilen rett etterpå. Er dette et tegn på at clutchen er ganske slitt?

Ã… takkler en ny orginal clutch 240 HK. En ny koster ca 2900 kr.

#149788  av TheStig

original clutch takkler fint 240 hk men ulempen med original clutchen er at den er litt svak ved i gangsetting.. Den slurer endel om du presser på og vil nok ikke overleve veldig lenge om du kjører hardt ... Fordelen er jo at den er veldig behagelig å kjøre med så bruket får avgjøre behovet

#149794  av GT4 CS

TheStig skrev:original clutch takkler fint 240 hk men ulempen med original clutchen er at den er litt svak ved i gangsetting.. Den slurer endel om du presser på og vil nok ikke overleve veldig lenge om du kjører hardt ... Fordelen er jo at den er veldig behagelig å kjøre med så bruket får avgjøre behovet
Også ungår man lettere slike uhell som kennetx har hatt ;) Er litt sniller med driverket ved grisekjøring, men rivstart på tørr asfalt er jo ikke og anbefalle så ofte ;)

#149808  av CelicaTurbo

enkleste måten å sjekke clutchen er å rulle i 50-60km/t clutch inn, legg inn 5. gir og slipp ut clutchen litt brått på høyt turtall samtidig som du gir godt med gass. Om turtallet da faller som en stein med en godt smell i drivlinje og motorfester osv så funker clutchen flott, men om turtallet synker gradvis etter at clutchpedalen er helt ute, eller tilogmed stiger i turtall en kort periode så er clutchen slitt. Prøv deg litt frem og ikke ta for hardt i første gang du prøver, jeg vil nødig ha skylden for at du ødelegger noe :D På Celica Turbo er det en skikkelig drittjobb å bytte clutch, motoren må ut og du bør aller helst gjøre det selv eller kjenne noen som kan gjøre det for deg, for hos Toyota koster det 10.000+ ;) Som de andre skriver så holder orginalclutch fint 240hk men varigheten ved mishandling er nok lavere enn standard.

#149827  av sleeper

CelicaTurbo skrev:enkleste måten å sjekke clutchen er å rulle i 50-60km/t clutch inn, legg inn 5. gir og slipp ut clutchen litt brått på høyt turtall samtidig som du gir godt med gass. Om turtallet da faller som en stein med en godt smell i drivlinje og motorfester osv så funker clutchen flott, men om turtallet synker gradvis etter at clutchpedalen er helt ute, eller tilogmed stiger i turtall en kort periode så er clutchen slitt. Prøv deg litt frem og ikke ta for hardt i første gang du prøver, jeg vil nødig ha skylden for at du ødelegger noe :D På Celica Turbo er det en skikkelig drittjobb å bytte clutch, motoren må ut og du bør aller helst gjøre det selv eller kjenne noen som kan gjøre det for deg, for hos Toyota koster det 10.000+ ;) Som de andre skriver så holder orginalclutch fint 240hk men varigheten ved mishandling er nok lavere enn standard.

min "test" er litt forskjellig!
pleier og dra ut 2 giret maks for så og ta en kontrolert bomgiring hvor jeg legger in 5 gir istedenfor 3, men fortsette og gi gass en liten periode.
hvis ikke turtallet synker med en gang så er clutchen slitt!

#149852  av grimfer

Nå har min clutch begynt å slure også. Har vel visst at den er sliten en stund allerede. Ville bare ikke innse det.

Fanken så irriterende. Så akkurat en beskrivelse av hvordan det skal gjøres. Det var ikke så liten jobb, nei.

#149853  av ErikG

Det er clutchtid her inne virker det som!! Mange som må bytte eller har slitne clutcher her nå. Er ikke liten jobb nei, men alt går. Sikkert lurt og ta somtidig med andre ting som regreim, simringer på veiva og kammen og kansje toppakning når man først har løfta opp motoren.

#149856  av ADHD:-)))

Hei!
Vel eg veitt ikke heilt vordan de er på CELICA man på MR2 MK2en min så skrudde eg bare løs grikassa å traversen under girkassa så senka eg ned girkassa å motoren blei stående ijen!!!;.)
Så ciss dette går på deres bil så er de ben enkleste måten å jøre de på!!!
Siden eg var heilt aleina så brukte eg 7.1/2 temer på å skru ut girkassen å bytte clutch lamell å motere girkassen(grunnet eg brukte så lang til er at eg har 2 armer som fungerer MEGET dårlig men kjempa eg ijennom til eg var ferdig!!!:-))
HÃ¥per dette er til hjelp!!?

#149858  av larsst185

Så lenge du har forhjulstrekk og ikke gt4 går det fint å la motoren stå i.Har du derimot 4wd så er det nermest håpløst å ta ned kassa uten å ha tatt ut motoren først.

#149862  av grimfer

Og jeg har firehjulstrekk nok, jeg. Her må vi nok ut med motor og greier.

#149863  av TheStig

et råtips til folket

jeg gikk til toyota forhandleren her og ba om antall timer på clutchbytte.. de fikk opp 7.5 timer i boken sin og da fikk jeg tilbud om komplett bytte til 5,5-6000,- ....... De sa du skulle følge anvisningen fra Toyota selv om de visste at det kom til å ta mer tid :D

#149865  av kennethx

larsst185 skrev:Så lenge du har forhjulstrekk og ikke gt4 går det fint å la motoren stå i.Har du derimot 4wd så er det nermest håpløst å ta ned kassa uten å ha tatt ut motoren først.
for ikke snakke om på igjen... :roll:

#149868  av ST182

Er da trangt nok på gti`en også da, jeg sleit litt for å få lirka ut kassa for å skifte clutch og sleit ennå mer for å få den på plass igjen gitt :wink: Men det gikk nå på et vis det å for, ingenting er umulig, det umulige tar bare litt mere tid fant jeg ut.

#149870  av sindrejl

kennethx skrev:
larsst185 skrev:Så lenge du har forhjulstrekk og ikke gt4 går det fint å la motoren stå i.Har du derimot 4wd så er det nermest håpløst å ta ned kassa uten å ha tatt ut motoren først.
men det går?

#149877  av sleeper

sindrejl skrev:
kennethx skrev:
men det går?
skal ikke du ut med motoren uansett da?