Side 1 av 2
Lurer på om clutchen begynner å synge på siste verset.
Legg innLagt inn:09 jan 2006 05:26
av Luciferen
Merker at når jeg trykker gassen i bånn i oppoverbakke så rykker d en del i bilen ved ca. 3000 rpm. Dvs når turboen begynner å "virke". i tilleg så lukter det litt brent\svidd når jeg går ut av bilen rett etterpå. Er dette et tegn på at clutchen er ganske slitt?
Å takkler en ny orginal clutch 240 HK. En ny koster ca 2900 kr.
Legg innLagt inn:09 jan 2006 05:40
av TheStig
original clutch takkler fint 240 hk men ulempen med original clutchen er at den er litt svak ved i gangsetting.. Den slurer endel om du presser på og vil nok ikke overleve veldig lenge om du kjører hardt ... Fordelen er jo at den er veldig behagelig å kjøre med så bruket får avgjøre behovet
Legg innLagt inn:09 jan 2006 08:56
av GT4 CS
TheStig skrev:original clutch takkler fint 240 hk men ulempen med original clutchen er at den er litt svak ved i gangsetting.. Den slurer endel om du presser på og vil nok ikke overleve veldig lenge om du kjører hardt ... Fordelen er jo at den er veldig behagelig å kjøre med så bruket får avgjøre behovet
Også ungår man lettere slike uhell som kennetx har hatt

Er litt sniller med driverket ved grisekjøring, men rivstart på tørr asfalt er jo ikke og anbefalle så ofte

Legg innLagt inn:09 jan 2006 11:10
av CelicaTurbo
enkleste måten å sjekke clutchen er å rulle i 50-60km/t clutch inn, legg inn 5. gir og slipp ut clutchen litt brått på høyt turtall samtidig som du gir godt med gass. Om turtallet da faller som en stein med en godt smell i drivlinje og motorfester osv så funker clutchen flott, men om turtallet synker gradvis etter at clutchpedalen er helt ute, eller tilogmed stiger i turtall en kort periode så er clutchen slitt. Prøv deg litt frem og ikke ta for hardt i første gang du prøver, jeg vil nødig ha skylden for at du ødelegger noe

På Celica Turbo er det en skikkelig drittjobb å bytte clutch, motoren må ut og du bør aller helst gjøre det selv eller kjenne noen som kan gjøre det for deg, for hos Toyota koster det 10.000+

Som de andre skriver så holder orginalclutch fint 240hk men varigheten ved mishandling er nok lavere enn standard.
Legg innLagt inn:09 jan 2006 13:55
av sleeper
CelicaTurbo skrev:enkleste måten å sjekke clutchen er å rulle i 50-60km/t clutch inn, legg inn 5. gir og slipp ut clutchen litt brått på høyt turtall samtidig som du gir godt med gass. Om turtallet da faller som en stein med en godt smell i drivlinje og motorfester osv så funker clutchen flott, men om turtallet synker gradvis etter at clutchpedalen er helt ute, eller tilogmed stiger i turtall en kort periode så er clutchen slitt. Prøv deg litt frem og ikke ta for hardt i første gang du prøver, jeg vil nødig ha skylden for at du ødelegger noe
På Celica Turbo er det en skikkelig drittjobb å bytte clutch, motoren må ut og du bør aller helst gjøre det selv eller kjenne noen som kan gjøre det for deg, for hos Toyota koster det 10.000+
Som de andre skriver så holder orginalclutch fint 240hk men varigheten ved mishandling er nok lavere enn standard.
min "test" er litt forskjellig!
pleier og dra ut 2 giret maks for så og ta en kontrolert bomgiring hvor jeg legger in 5 gir istedenfor 3, men fortsette og gi gass en liten periode.
hvis ikke turtallet synker med en gang så er clutchen slitt!
Legg innLagt inn:09 jan 2006 16:37
av grimfer
Nå har min clutch begynt å slure også. Har vel visst at den er sliten en stund allerede. Ville bare ikke innse det.
Fanken så irriterende. Så akkurat en beskrivelse av hvordan det skal gjøres. Det var ikke så liten jobb, nei.
Legg innLagt inn:09 jan 2006 16:49
av ErikG
Det er clutchtid her inne virker det som!! Mange som må bytte eller har slitne clutcher her nå. Er ikke liten jobb nei, men alt går. Sikkert lurt og ta somtidig med andre ting som regreim, simringer på veiva og kammen og kansje toppakning når man først har løfta opp motoren.
Legg innLagt inn:09 jan 2006 17:14
av ADHD:-)))
Hei!
Vel eg veitt ikke heilt vordan de er på CELICA man på MR2 MK2en min så skrudde eg bare løs grikassa å traversen under girkassa så senka eg ned girkassa å motoren blei stående ijen!!!;.)
Så ciss dette går på deres bil så er de ben enkleste måten å jøre de på!!!
Siden eg var heilt aleina så brukte eg 7.1/2 temer på å skru ut girkassen å bytte clutch lamell å motere girkassen(grunnet eg brukte så lang til er at eg har 2 armer som fungerer MEGET dårlig men kjempa eg ijennom til eg var ferdig!!!:-))
Håper dette er til hjelp!!?
Legg innLagt inn:09 jan 2006 17:17
av larsst185
Så lenge du har forhjulstrekk og ikke gt4 går det fint å la motoren stå i.Har du derimot 4wd så er det nermest håpløst å ta ned kassa uten å ha tatt ut motoren først.
Legg innLagt inn:09 jan 2006 17:38
av grimfer
Og jeg har firehjulstrekk nok, jeg. Her må vi nok ut med motor og greier.
Legg innLagt inn:09 jan 2006 17:39
av TheStig
et råtips til folket
jeg gikk til toyota forhandleren her og ba om antall timer på clutchbytte.. de fikk opp 7.5 timer i boken sin og da fikk jeg tilbud om komplett bytte til 5,5-6000,- ....... De sa du skulle følge anvisningen fra Toyota selv om de visste at det kom til å ta mer tid

Legg innLagt inn:09 jan 2006 17:51
av kennethx
larsst185 skrev:Så lenge du har forhjulstrekk og ikke gt4 går det fint å la motoren stå i.Har du derimot 4wd så er det nermest håpløst å ta ned kassa uten å ha tatt ut motoren først.
for ikke snakke om på igjen...

Legg innLagt inn:09 jan 2006 18:26
av ST182
Er da trangt nok på gti`en også da, jeg sleit litt for å få lirka ut kassa for å skifte clutch og sleit ennå mer for å få den på plass igjen gitt

Men det gikk nå på et vis det å for, ingenting er umulig, det umulige tar bare litt mere tid fant jeg ut.
Legg innLagt inn:09 jan 2006 18:47
av sindrejl
kennethx skrev:larsst185 skrev:Så lenge du har forhjulstrekk og ikke gt4 går det fint å la motoren stå i.Har du derimot 4wd så er det nermest håpløst å ta ned kassa uten å ha tatt ut motoren først.
for ikke snakke om på igjen... 
men det går?
Legg innLagt inn:09 jan 2006 19:14
av sleeper
sindrejl skrev:kennethx skrev:larsst185 skrev:Så lenge du har forhjulstrekk og ikke gt4 går det fint å la motoren stå i.Har du derimot 4wd så er det nermest håpløst å ta ned kassa uten å ha tatt ut motoren først.
for ikke snakke om på igjen... 
men det går?
skal ikke du ut med motoren uansett da?