Side 1 av 3

Fordeler/bakdeler med Chip på ST205?

Legg innLagt inn:12 jan 2006 10:19
av Lilli
Ja som overskriften sier hva er fordeler /bakdeler med å få montert en chip i bilen min?
Dette er noe min venn mener jeg skal montere i bilen min..jeg er mer skeptisk til dette!
Mine planer er jo KN-filter, downpipe og boostcontroler...hvor mye mer hk får eg ut av det? og hvor mye vil eg eventuelt få med en chip og hva mer må eventellt gjøres da?
Og HUSK eg er "lærling"... :wink:

Legg innLagt inn:12 jan 2006 11:12
av CelicaTurbo
det aller viktigste her er: hvilken chip? :wink:

Legg innLagt inn:12 jan 2006 11:50
av Lilli
CelicaTurbo skrev:det aller viktigste her er: hvilken chip? :wink:
Tja..godt spørsmål...(det står: HUSK er lærling)
Må ærlig innrømme at han har aldri kommet lengre med chip diskusjonen..en å si: "men vennen kan du ikke vurdere en chip da..funka bra på min bil". Eg har svart.."Nope, eg skal ha KN-filter, dp....". Vil ha bilen mest mulig original, men dette har jo igrunnen gjort meg veldig nysgjerrig.
Så åpen for info om chip, effekt, og eventuelt andre utredninger omkring dette.. :wink:

Legg innLagt inn:12 jan 2006 12:21
av Speeder
Med en chip av den billige sorten, så er det ikke mye å hente på disse motorene.
VAG og bl.a. Volvo har mye mer å hente på dette...

Legg innLagt inn:12 jan 2006 13:35
av CelicaTurbo
for å utdype det speeder sier; med mindre dette er snakk om en omprogrammert orginal ECU eller et komplett bytte av ECU så er det omtrent verdiløst for din bil. ST205 og mange andre Toyotaer kan ikke "chippes" på samme måte som mange andre bilmodeller og det er mulig din venn rett og slett ikke kjenner til dette? Det holder ikke å bare bytte en chip, et større inngrep er nødvendig om man ønsker å modifisere innholdet i orginal ECU og derfor er det heller ingen som tilbyr "chipping" i vanlig forstand for disse bilene ;)

Legg innLagt inn:12 jan 2006 13:48
av larsst185
jeg mener at med ny downpipe,luftfilter og en boostcontroller for å øke trykket litt så kommer ikke du til å føle behovet for chip eller datasprut av noe slag.Jeg ville gjordt dette først for så å se behovet an etter hvert.Dessuten skal vi ikke ha noe av at jeg blir forbikjørt,såeh,ja :lol:

Legg innLagt inn:12 jan 2006 14:10
av sleeper
vil si meg enige med de andre her!
kjøp heller BC, ny DP og resten av eksosen. (3"!!!) filter og kaldere plugger

trur du vil bli fornøyd da! (hvis du etter det har lyst på mer hk så kan du heller finne det når den tid kommer!)

Legg innLagt inn:12 jan 2006 14:24
av alexander
Noen som har en link til en troverdig side som sleger Downpipes og Boostcontrollers. Gjerne med en anbefalning til en GT4 95 modell

Legg innLagt inn:12 jan 2006 15:57
av Lilli
larsst185 skrev:jeg mener at med ny downpipe,luftfilter og en boostcontroller for å øke trykket litt så kommer ikke du til å føle behovet for chip eller datasprut av noe slag.Jeg ville gjordt dette først for så å se behovet an etter hvert.Dessuten skal vi ikke ha noe av at jeg blir forbikjørt,såeh,ja :lol:
He he forbikjørt og forbikjørt :lol: :lol:
...tja jeg tror jeg går for denne løsningen først.... :!:
Hvor mye mer får jeg da..Lars?? 8)

Legg innLagt inn:12 jan 2006 16:00
av sleeper
du havner på ca 300 i motoren! :D

Legg innLagt inn:12 jan 2006 16:05
av Lilli
sleeper skrev:du havner på ca 300 i motoren! :D
NICE :D :D og drivverk,bremser, kassen hva tåler de da?

Legg innLagt inn:12 jan 2006 16:15
av larsst185
Tror ikke du kommer til å få problemer med verken drivverk eller bremser.Selfølgelig,slittasjen øker jo jo mer hk du har men tror ikke det blir noe problem i det hele tatt.

Legg innLagt inn:12 jan 2006 16:27
av Speeder
Lilli skrev:
sleeper skrev:du havner på ca 300 i motoren! :D
NICE :D :D og drivverk,bremser, kassen hva tåler de da?
Så lenge man kjører med litt vett\forsiktighet så holder det 'uendelig'. Men gåt man inn for det, så er det heller ikke noe problem å ødelegge drivverket. Tror jeg mins en som har fått det til :lol:

Bremsene er forøverig veldig godt dimensjonert, på størrelse med de som sitter på supra....

Legg innLagt inn:12 jan 2006 16:34
av Lilli
larsst185 skrev:Tror ikke du kommer til å få problemer med verken drivverk eller bremser.Selfølgelig,slittasjen øker jo jo mer hk du har men tror ikke det blir noe problem i det hele tatt.
Så jeg kan bare fortsette som jeg gjør da.... :wink:

Legg innLagt inn:12 jan 2006 17:26
av T23 Turbo
Hvis det var mig,ville jeg smide det flowmåler væk,og få komplet motorstyring på.Har været med til det flere gange med godt resultat.
Vi brugte megasquirt og det koster ca. 5500 monteret og justeret.
MVH Finn