TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Skjerming av opent luftfilter

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #15559  av CelicaGT

Har bestillt meg et åpent apexi luftfilter. Det eg lurte på var om dåkke andre som har opent filter har isolert det med varmeskjold eller lignande...
Forslag til material valg.....

#15562  av Speeder

Det er vel ganske vanlig og bruke alu "boks" som varmeskjold... Det kan jo se fint ut også;)

#15574  av MR2turbo

Har du bestillt apex'i power intake så tror jeg at det følger med et "heat shield" i aluminium som passer til bil :wink: Det gjør det hvertfall på de til MR2..

Ellers så er jo aluminium et greit materiale å lage det i siden det er lett å jobbe med. .

#15652  av CelicaGT

Har bestillt apexi ja.
Da ser eg det når det kjeme. Tar 4 veker :-(

#15698  av MR2turbo

Den som venter på no godt.... osv... ;) 4 uker er da ikke så ille..

#15750  av CelicaGT

Nei, er vel ikkje det.
Tar j*¤%¤ lang tid når ei går og venta.. :)

#15755  av CelicaTurbo

hvor har du bestilt fra egentlig?

#16351  av chris

Fulgte med varmeskjold på filteret til min ja. Men er det nødvendig å ha dette? Hva slags effekt har dette dekselet egentlig?

#16378  av CelicaTurbo

hindre varmestråling fra motor og kanskje hindre at filteret suger luft som har blitt varmet av motor, heller luft fra den luken fremfor bakhjulet istedenfor.. tror nok at det er en fordel men så alt for viktig er det nok ikke.. varmesituasjonen i Celicaen er mye værre og her har to personer testet temperatur i innsuget i orginaltilstand og i åpent uskjermet luftfilter og det var så godt som ingen forskjell i temperatur.. vet ikke helt hva jeg selv vil gjøre på bilen men kommer nok til å gjøre noe for å sikre kaldere luft :)

#16389  av chris

CelicaTurbo skrev:hindre varmestråling fra motor og kanskje hindre at filteret suger luft som har blitt varmet av motor, heller luft fra den luken fremfor bakhjulet istedenfor.. tror nok at det er en fordel men så alt for viktig er det nok ikke.. varmesituasjonen i Celicaen er mye værre og her har to personer testet temperatur i innsuget i orginaltilstand og i åpent uskjermet luftfilter og det var så godt som ingen forskjell i temperatur.. vet ikke helt hva jeg selv vil gjøre på bilen men kommer nok til å gjøre noe for å sikre kaldere luft :)
Okay. For varmedekselet gjør jo at man ikke ser luftfilteret, og et såpass tøft luftfilter som Apexi sitt, så burde det jo vært synlig når man åpner motorlokket ;) Og siden jeg foreløpig bare har en ganske så standard 3S-GE sak, så er det neppe noen fare.. Gleder meg til jeg skal gjøre alvor av planene med 3S-GTE ;)

#16416  av MR2turbo

Om du ikke bruker varmeskjoldet kan du risikere at du får mindre hk enn uten av den grunn at filteret suger inn varm luft... :roll: men er du kun ute etter utseende er det jo klart en fordel uten ;)

#16429  av chris

MR2turbo skrev:Om du ikke bruker varmeskjoldet kan du risikere at du får mindre hk enn uten av den grunn at filteret suger inn varm luft... :roll: men er du kun ute etter utseende er det jo klart en fordel uten ;)
Da lar jeg det være sånn det er ;)

Men kan man risikere sånt på en standard 3S-GE da?

#16436  av erling

chris skrev:
Men kan man risikere sånt på en standard 3S-GE da?
Så lenge du har en motor som blir varm såh... :P:P:P

#16452  av CelicaGT

Da må det monterest varmedeksel, dåkke som har a'pexi poå 3sge:
Ka er den mest merkbare forskjellen??? Bedre gassrespons,bedre drag på lave turtall eller berre lyden????

#16457  av erling

Spesielt mye mer respons og lyd, og bittelitt mer effekt. Jeg har ikke varmeskjold, men har bygget det slik at filteret kommer lengst mulig ut mot luftinntaket.