TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• overhale motor 205

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #151125  av Hammeren

skrev innlegg sist uke under kjøp og salg, inlegget burde vel ha ligget her.
trodde turoen hadde gått, men det var riktig som noen skrev. stemplene hadde tatt kvelden :( .
så blir nok full overhaling nå, frister ikke mye å rive motoren ut.
noen som har erfaring? er det enkelest å slippe dritten ned med forstilling og alt????
ev noen som har peil på hvor mye det vil koste å sette bort jobben???? ev hvor mye det koster å få motoren ut og inn igjen????? så kan jeg fikse overhalinga selv.

#151126  av blixern

Vis du føler du kan skru selv, har en plass å skru...
Så er det bare å begynne!
Jeg ville overhalt den mens motor står i bil,
så frem så du ikke må borre opp blokka, å det vet du jo ikke før du har fått av topp å tatt ut stempler.
Noen velger å kjøpe "ny" brukt motor... men tror ikke jeg ville gjort det.
Overhaler du å gjør det ordentlig, da vet du hva du har!
Du kan jo prate med w-master her på forumet, lese tråden til han.
han har jo vært igjenom det samme.

Skal du sette dette bort, f.eks på verskted vil det nok koste en GOD del,
men du får jo da en viss garanti på jobben.

Greit å tenke på å når du begynner, sette i forsterka topp-pakning osv!
Vis du har tenkt å trimme videre.
Dette er nok folk som kan svare bedre på enn meg.

#151137  av sleeper

er helt klart enklest og ta ut motoren!(NED ikke opp!)
er ganske plankekjøring, men husk og merk og ta bilder av hvor alt skal så blir det ganske mye enklere og montere det sammen igjen!
når det gjelder overhaling så få et verksted som KAN sakene sine til og gjøre dette! ikke et lite bakgårdsfirma! vil faktisk ikke anbefalle og bruke toyota heller! de er VELDIG skjeldent borti disse typer motorer og har liten til ingen kunskap om denne motoren!
velg et firma som har bygd noen versting motorer før!

når det gjelder deler så vil jeg anbefalle deg og kjøpe smidde stempel istedenfor org toyota stempel! rådene kan du bruke de gamle! de er STEINHARDE!

vil også anbefalle deg arp studs til toppen, og en råere topp pakning (pakkninga er ikke noe must da den org er veldig bra!)

#151226  av Morten

blixern skrev:Greit å tenke på å når du begynner, sette i forsterka topp-pakning osv!
Vis du har tenkt å trimme videre..
3.gen toppakningen er mer enn god nok orginalt. Ingen vits med noe annet. (en helt annen liga enn 2.gen pakningen)

#151308  av Hammeren

hva er en arp studs? får man 3 gen pakning om man bestiller toppakning på toyota?
regner med at den må ut og borres, så vurderer å sjekke hva et firma vil ha for å ta motoren ut og sette den inn igjen.
er det greit å sette den jobben bort til toyota?
har ikke egnet utstyr for å slippe motoren ned.
så kan jeg ta overhalinga selv

#151371  av Larsen

Hvis du får tak i bgb manualen fra forumet her så står det ganske nøyaktig hva man skal gjøre. Overhalt motor for første gang i sommer jeg. Var ikke spesielt vanskelig det, men jeg satt vekk det vanskligste som ventil sliping osv da. Det kan lønne seg å kjøpe en motor til som du kan overhale mens du kjører bilen, så da du er ferdig får du noe til å bytte motoren for deg og selger den gamle...

#151386  av Morten

Hammeren skrev:får man 3 gen pakning om man bestiller toppakning på toyota?

Jepp, så lenge de slår opp på din bil.

2.gen og 3.gen beskriver bare versjonen/alderen av den motoren. Du har 3.gen i din.

#152005  av sindrejl

ryker i hytt og pine disse motorene.. merkelige greier

#152019  av CelicaGT

Ikkje bra dette her. Trur eg får selge bilen før min tar kvelden ( har enda ikkje oppdaga noke som tilseier at motoren er dårlig heldigvis :-) )

#152407  av TheStig

sindrejl skrev:ryker i hytt og pine disse motorene.. merkelige greier
Din motor er vel ikke noe eksempel da siden den var "litt" trimmet og dårlig arbeid på toppen av alt ?

#152449  av CelicaTurbo

og, de st205 motorene som nylig har røket her på forumet har alle vært gjennom mye høyere turbotrykk enn hva de burde, så det er nok ikke et problem med motorene generelt men heller bruken av de ;)

#152457  av TheStig

hehe, ja folk er evige optimister og døve helt til det ryker.. been there, done that