TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ABE-nr, noen som vet?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #15677  av CelicaTurbo

Noen som vet hva ABE-nr er for noe? Jeg tok en prat med fyren på biltilsynet angående TÜV-dokumentene på Eibach fjærene og han mente jeg måtte få en bekreftelse fra Toyota at dette nummeret gjaldt min bil. Det står da dette (bl.a.) i TÜV dokumentet:

Fahrzeughersteller: Toyota (J)
ABE-nr / EG-BE-nr: F410
amtl. Typbezeichnungen: T18F
Verkaufbezeichnungen: Toyota Celica 4WD.

Jeg ringte teknisk avdeling i Toyota og ble satt videre til ham som hadde med typegodkjenning av biler å gjøre og han var ikke direkte hjelpsom. Det var tydelig at han ikke ønsket å svare mye og fortalte at han ikke kjente til dette siden dette nok var en sær tysk typegodkjenningsnorm. Og deretter mente han på at dette var noe Eibach hadde registrert så jeg burde kontakte dem eller myndighetene i Tyskland.

Så, noen som egentlig har peiling på hva ABE-nr er for noe og har vært borti dette i forbindelse med import e.l? :?

#15764  av Morten

ABE står for "Allgemeine Betriebserlaubnis", (direkte oversatt til engelsk blir det "General operating permit") og skal så vidt jeg vet være godtatt av biltilsynet? Ihvertfall når det gjelder felger... da trengs det i følge kjøretøyforskriften kapittel 13, paragraf 6.1.a:

"... Dokumentasjon i form av ABE for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas."

#15765  av CelicaTurbo

joda, men problemer her er jo at i dokumentet beskriver ikke ABE-tallet felger eller fjærer, men det ser ut til at det beskriver bilmodellen. Og fyren på biltilsynet mente at jeg måtte ha bekreftelse fra Toyota på at dette nummeret stemte overens med min bil, mens Toyota teknisk avdeling aner ikke hva dette er for noe? (De kjente kun til et EWG-nummer som også ofte står i samme kolonne i TÜV-dokumenter).

Så, kan jeg egentlig bare gå tilbake til biltilsynet og forvente at dem ikke kan kreve noen utredning om hva det nummeret er? Det står jo strengt talt "T18" og "celica 4wd" så det burde jo egentlig holde..