TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Diverse problemer pÃ¥ T16

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #153041  av Joachim

Halla!
Jeg er veldig fornøyd med min Celica 2,0GT 86 mod, men nå er det igjen noe problem, etter å ha skifta hele startern, dynamo, batteri +++++.
Tror alle vindus-heis-motorene er gåen.. de sliter svæææært med å få ruta opp og ned på en nogenlunde tid.. og soltaket går ikke opp.. det går ca 2-5 cm opp så stopper det.

Ellers lurer jeg på en ting:
Er det normalt at batterimåleren skal tikke fram og tilbake på 10-16 volt når du blinker. den går fram og tilbake i takt med blinkinga, samme når jeg setter på varmapparat, el.vindu osv, da går batterimåleren mye tilbake. Jeg har skiftet til NY dynamo, NY starter, NYTT batteri så der er ikke problemet..

Ellers skal jeg ha en stk ny skjerm nå til våren. Hele bilen er tectyl og oljebehandla, men det står igjen en skjerm som da skal byttes pga rustflekk.
- Hvor finnes det billige skjermer til Celica 86mod?
- Hvor kan jeg få den syrebehandla, lakka, osv til en fin pris?

Ellers er bilen i tipp topp stand :D hehe.
Syntes den går dårlig, til og være nettopp overhalt osv.
Før kicka den hele veien og litt ekstra på ca 4500, men nå går den jamt og kicker ikke i det hele tatt. :(

jauaju.

#153044  av CelicaTurbo

om motoren dauer mot turtall høres det ut som t-vis ventilene ikke åpner som de skal og det skal skje rundt turtallet du beskriver som "kicket", og det kan føles som et ekstra kick når det skjer. Jeg mener ihvertfall at din motor skal ha slike t-vis ventiler som senere varianter av den motoren har, det vil si at det er 8 luftrør fra innsug til toppen, men halvparten av de åpner ikke før høyere turtall. Dette for å gi en flatere dreiemomentskurve med både godt drag på lavere og på høyere turtall. Om dine ventiler står stengt vil du miste ganske mye effekt på høyere turtall. Jeg er usikker på hvordan du kan kontrollere de ventilene og jeg har ingen gode tips for resten av problemene dine..

#153087  av sleeper

når det gjelder strøm problemene dine så skal ikke den mpleren lee seg noe nevneverdig uansett hva du gjør!!! og med alle de problemene du ahr så ville jeg tru du har et stort jordingsproblem!!! ikke at noe av det andre er ferdig!

#153091  av TheStig

jordingsfeil ja.. til nød spenningsregulator

#153251  av Mani@c

Dette er typisk jordfeil, ja... Så du må få sjekket ledningene dine og da spes jording fra dynamo, batteri og motor. Er ikke disse skikkelig, så hjelper det lite med nye komponenter. Ellers så hender det også at pluss kabelen fra dynamo'en er dårlig og at den da lader mindre enn den skal.
Det skal også legges til at jo dårligere strømmen er, jo dårligere er tenningen dvs. bilen går dårligere... :wink:
Kjøp deg et multimeter. :)