forunderlig at motoren lever om du kjører hardt på det viset

Men, det er klart at det fungerer til en viss grad, det er ikke bare fartsvind som kjøler IC'en, også motorens luftforbruk vil kjøle IC noe, spesiellt ved moderat pådrag hvor trykkmåleren står på 0, da går det mye luft gjennom IC som ikke har forhøyet temperatur pga trykk, og den luften bidrar da til å kjøle IC. Når man da gir maks gass vil jo IC ha en begrenset kjølende effekt intill IC'ens masse er varmet såpass at du like gjerne kunne vært uten.. jeg tipper med et grovt anslag at det er snakk om bare et fåtall sekunder før det skjer

Komprimert ladeluft når fort 130-150 grader om man kjører litt trykk mens innsugstempen bør ligge under 60 grader om man vil holde seg i den noe tryggere enden av tempskalaen, noe en standard IC skal klare fint på standard turbotrykk

Jeg ville ikke ha kjørt så høye temperaturer som 130+ grader inn i motoren uten at en IC først hadde gjort jobben sin ihvertfall
