TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Servostyring + Datasprut...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #154385  av FireWalk

Skal begynne å montere datasprut nå til helgen, men så begynte jeg å få litt kande føtter med tanke på servostyringen. På MR2en er den vel progressiv? slik at den gir mye servo hjelp når bilen står stille eller kjører sakte, og mindre etter hvert som man kjører fortere, for så å kutte ut når man kommer over en viss fart sant?

Men hva har dere gjort for å løse dette når dere bytter til datasprut? Jeg har forstått det slikat det går et speed sensor signal til ECU, og at ECU dermed har en finger med i spillet når det gjelder servostyringen?

hvordan løser man dette problemet?

#154418  av jumbo

Hmm, er jo tydelig at ECU hvertfall har farten tilgjengelig ettersom noen modeller har fartssperre, men om servoen får feed fra ECU eller mer direkte aner jeg ikke

#154421  av chris

Jeg synes servoen på min er tung uansett jeg.. er ikke så sikker på om den er progressiv.

#154427  av Larsen

Etter å ha sett i bgb boka, så stemmer det at servopumpa blir styrt av ECUen. Må vel sikker lage til egen styring for å beholde servoen da...

#154443  av FireWalk

var det jeg fryktet... Er det mulig å la en orginal ECU styre servoen da, også kutte de andre ledningene og la Datasprutet ta seg av resten?

Hvordan har andre gjort dette? når man kjøper custom datasprut, setter man det opp til å styre servoen og da eller? har aldri hørt om noen som har gjort det før... så jeg lurer på om folk beholder orginal ECU og lar den styre servo, mens den nye ECUen styrer bensin og tenning ? Eller er der en annen og bedre løsning?

#154580  av sindrejl

FireWalk skrev:var det jeg fryktet... Er det mulig å la en orginal ECU styre servoen da, også kutte de andre ledningene og la Datasprutet ta seg av resten?

Hvordan har andre gjort dette? når man kjøper custom datasprut, setter man det opp til å styre servoen og da eller? har aldri hørt om noen som har gjort det før... så jeg lurer på om folk beholder orginal ECU og lar den styre servo, mens den nye ECUen styrer bensin og tenning ? Eller er der en annen og bedre løsning?
burde ikke han MS montøren din vite det siden han har montert på så mange biler før?

#154581  av FireWalk

sindrejl skrev:
FireWalk skrev:var det jeg fryktet... Er det mulig å la en orginal ECU styre servoen da, også kutte de andre ledningene og la Datasprutet ta seg av resten?

burde ikke han MS montøren din vite det siden han har montert på så mange biler før?
Jo.. derfor jeg spør :) i så fall må vi bruke orginal ECU og styr.. men siden jeg betaler han på timen så er det best å vite litt om det før man begynnet, kanskje vi kan unngå noen feller underveis :)

#154596  av sindrejl

FireWalk skrev:
sindrejl skrev:

Jo.. derfor jeg spør :) i så fall må vi bruke orginal ECU og styr.. men siden jeg betaler han på timen så er det best å vite litt om det før man begynnet, kanskje vi kan unngå noen feller underveis :)
hehe såklart ;) Er litt interessant for meg også dette siden jeg har servo

#154602  av FireWalk

Jepp.. du skulle vel adoptere løsningen, så det er best for oss begge at vi finner ut av det. :wink:

Tror ikke det skal by på noe problem egentlig, vil bare bruke MINST mulig tid på det. Det er så typisk at det man tror skal ta minst tid ender opp med å ta mest tid. Små filleting man ikke kommer rundt, også må man investere mye tid for å få til en liten detalj, mens hovedoppgaven går på skinner..

#154706  av CelicaTurbo

er ikke mulig å la orginal ECU være tilstrekkelig koblet til ledningsnettet til å ta seg av slike oppgaver? Har sett flere referanser til at folk med MR2 og datasprut gjør dette for å få servo osv til å fungere bra..

#154776  av FireWalk

CelicaTurbo skrev:er ikke mulig å la orginal ECU være tilstrekkelig koblet til ledningsnettet til å ta seg av slike oppgaver? Har sett flere referanser til at folk med MR2 og datasprut gjør dette for å få servo osv til å fungere bra..
Ja det er det jeg tror vi må gjøre..

#154781  av jumbo

Både Christian og Markus må jo ha løst dette (med mindre ingen av de har servo)... om ingen av de svarer her på en stund kan du jo alltids prøve en telefon...

#155589  av FireWalk

sindrejl skrev:
FireWalk skrev:
sindrejl skrev: burde ikke han MS montøren din vite det siden han har montert på så mange biler før?
hehe såklart ;) Er litt interessant for meg også dette siden jeg har servo
Damn! I dag skulle vi begynne å montere datasprutet, men over natta så var det plutselig blitt vinter igjen! har vært 8-10 varmegrader i ukevis nå. Har vært ute og kjørt og kost meg. Men nå kom da altså vinteren igjen. Snø og is over alt. Så bilen står strandet på sommerdekk igjen :\

Litt kjipt, dette var liksom den helga da han fyren hadde tid til å begynne på datasprutet.. gudene vet hvor lenge jeg må vente nå før han får tid igjen..

Har jeg sagt at jeg HATER snø?? :\

sitter bare og teller dagene til det blir sommer og sol nå! ;)
er omtrent som en unge som gleder seg til jul! :D hehe..

#155610  av TheStig

har du ikke et sett vinterdekk liggende ?!

#155611  av FireWalk

TheStig skrev:har du ikke et sett vinterdekk liggende ?!
Nei... :\ den står som regel parkert om vinteren. Har et sett 14" felger fra min forige MR2 GTI liggende, men dekka som er på er noen gamle helårsdekk som er så dårlige at det helt sikkert er bedre å kjøre med sommerdekk enn de gamle greiene der.. hehe :)

dessuten har jeg en misstanke om at bilen blir så lav med 14" at stylingen kommer til å ta nedi :lol: