TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• HK økning etter Aussie anlegget ble montert.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #16597  av kennethx

Da er streetDyno runde 2 avsluttet.

Første dyno ble gjort før noen mods på bilen min ble foretatt, og er tenkt som refereanse punkt.

Den ble satt til 209 HK, ved å justere vekten (ettersom jeg ikke 100% sikkert vet vekten på bilen)

MÃ¥ling nummer 2 ble gjort etter at 3" Aussie eksosanlegg var montert. downpipe, midsection og muffler (hele remsa med andre ord)
Kode: Velg alt
Eksos  |  HK   |   NM  |
-------+-------+-------+
std    |  209  |   283 |
Aussie |  235  |   324 |
Når jeg har fått veid bilen og fått installert turbotrykk måler, så kommer jeg med oppdateringer. Og når jeg evt. får skrudd opp trykket kommer jeg med enda flere oppdateringer....STAY TUNED! :)

EDIT: rettet dreiemoment etter Kristians omregning.
Vedlegg
Og her ser vi grafene, blå er standard eksos.
<br />
<br />Som vi ser er dreiemoment kurven på orginal eksos skikkelig strupet. Den står mildt sagt og stanger i eksos.
Og her ser vi grafene, blå er standard eksos.

Som vi ser er dreiemoment kurven på orginal eksos skikkelig strupet. Den står mildt sagt og stanger i eksos.

kenneth_carlos_aussie_stree.gif (24.43 kiB) Vist 6358 ganger
Sist redigert av kennethx den 16 sep 2003 09:08, redigert 1 gang totalt.

#16598  av MR2turbo

hva slags målinger bruker du for å sette sae korreksjonen? Den må jo justeres for hver gang om det skal bli rett...

Ellers så så det jo bra ut :)

#16630  av kennethx

setter ikke sae da, setter de andre tingene som, lufttempratur/trykk osv...så generer programmet en sae faktur ut fra det :)

#16636  av MR2turbo

oki.. så du har 209hk på hjula orginalt? bare syntes at det hørtes mye ut... :)

#16642  av kennethx

Nei. Det er på crank det. Programmet regner med tap i drivverk osv... Poenget er at første måling er en referanse måling. Bilen min har på papiret 209 HK. Ved måling nummer to ble det brukt samme parameter som måling nummer 1 for tap, vekt, osv. Den første målingen er altså mer et referansepunkt for måling nummer to. Relativ økning skal derfor stemme ganske nøyaktig. Og hvis bilen min har 209 HK som den originalt har på papiret, så er 235 ganske korrekt også. Det som uansett er ganske nøyaktig er relativ økning, 235-209=26 HK :)

#16643  av MR2turbo

okey.. jeg forstår :)

#16657  av CelicaTurbo

forøvrig er dreiemomentet oppgitt i ft/lbs og ikke Nm:

239ft/lbs = 324Nm

:)

Og som det ble sakt, det som er viktigst å fokusere på er nok differansen mellom målingene både med tanke på formen på grafen og toppverdier, og ikke bare tallet direkte..

#17798  av kennethx

På tide med litt bilder av anlegget på bilen...
Vedlegg
Potten sett litt fra siden
Potten sett litt fra siden
muffler1.jpg (35.61 kiB) Vist 6252 ganger
Nærbilde av potten sett litt fra siden
Nærbilde av potten sett litt fra siden
muffler1_close.jpg (18.6 kiB) Vist 6252 ganger
Potten sett nesten rett bakfra
Potten sett nesten rett bakfra
muffler2.jpg (37.04 kiB) Vist 6252 ganger
Nærbilde av potten nesten rett bakfra.
Nærbilde av potten nesten rett bakfra.
muffler2_close.jpg (20.87 kiB) Vist 6252 ganger

#17872  av MR2turbo

Det så jo Fett ut!! :D Hvordan er lyden i det?

#17889  av kennethx

Lyden er fin! Ikke overdrevet, men Kristian fortalte meg, og det ser ut til å stemme, at det er en innsatts i potten jeg kan ta ut ved å løsne en skrue. Og da tar vel lyden helt av hehe. Men er fornøyd slik det er nå. Der jeg merker mest forskjell er ved lave turtall, spesiellt i området 1500-2500. Med standard eksos er bilen helt stille i det området, nå brummer den ganske fint :)

#17926  av Erlend

Så veldig bra ut det der! *sikle* Hadde det vært mulig å få sett et bilde av hele bilen med anlegget på? 8)

#17928  av Turbo 4x4

SÃ¥ bra ut ja...

#17944  av kennethx

Takk for skryt :)

Bilde av hele bilen med det nye anlegget har jeg heller ikke...igjen..må skaffe meg digitalkamera :))

#17948  av tbergstad

så bra ut.. gleder meg til jeg får potta mi fra import-tuning.. ting tar tid... :cry: