51 er:
Kode:Â Velg altSWITCH SIGNALS
IDL (tps) CONTACTS OFF, NEUTRAL START SWITCH OFF, A/C SWITCH "ON" SIGNAL TO ECU
WITH DIAGNOSTIC CHECK CONNECTOR SHORTED
--A/C SWITCH/CIRCUIT
--A/C AMPLIFIER
--TPS/CIRCUIT
--NEUTRAL START SWITCH/CIRCUIT
--ECU
I 80% av tilfellene er det pga at du har kommet borti gasspedalen slik at trottlesensoren ikke leser "idle" (=tomgang) som status, eller så er trottlesensoren justert feil slik at den ikke gir idlesignalet. Sjekk BGB for testprosedyre for den sensoren, det er ganske kjapt med et multimeter og føleblad på 0.5, 0.6 og 0.7 mm. Om det er tilfellet at det er TPS sensoren som gir feilkoden så vær obs på at det hindrer ECU fra å gå i diagnosemodus, og feilkode 51 er en "øyeblikkskode" som forsvinner og ikke blir lagret men kun eksisterer så lenge problemet er der. Betydningen av at ECU ikke går i diagnosemodus er bl.a at tenningen ikke blir låst til 10 grader (så ikke prøv å endre tenning mens du har denne feilkoden) og du vil helle ikke se andre feilkoder som er lagret i systemet.
Det står beskrevet noe om AC der, jeg har orginalt AC i min bil men kompressor og vifte er fjernet fysisk fra bilen pga at kompressoren hadde et gåent lager og jeg kunne like gjerne fjerne det meste for å spare vekt. At jeg har fjernet dette gir ingen feilkoder på i ECU så om den 51-koden har med AC hos deg så vet jeg egentlig ikke hva det innebærer.