Side 1 av 2

feilkode på 3 sgte

Legg innLagt inn:05 mar 2006 23:45
av Larsen
Kom over noe merklig da jeg sjekket feilkodene på bilen idag. Jeg får feilkode 51, noe som ikke står bgb boka.. Har en j-spec 2gen motor.

Legg innLagt inn:06 mar 2006 00:00
av Master
hmm.. dobbeltsjekket du at det faktisk var kode 51? fant heller ikke noe om det.

Har du prøvd å resette ECUen (ta av batteripolen ei stund) kjøre en stund for så å se om du fortsatt får samme kode?

Legg innLagt inn:06 mar 2006 00:23
av Larsen
jepp, er rimelig sikker på at det kode 51 og den kommer også etter at ecuen er resatt. Motor lampa lyser heller ikke da jeg kjører.

Legg innLagt inn:06 mar 2006 08:05
av CelicaTurbo
51 er:
Kode: Velg alt
SWITCH SIGNALS 
IDL (tps) CONTACTS OFF, NEUTRAL START SWITCH OFF, A/C SWITCH "ON" SIGNAL TO ECU 
WITH DIAGNOSTIC CHECK CONNECTOR SHORTED
--A/C SWITCH/CIRCUIT
--A/C AMPLIFIER
--TPS/CIRCUIT
--NEUTRAL START SWITCH/CIRCUIT
--ECU
I 80% av tilfellene er det pga at du har kommet borti gasspedalen slik at trottlesensoren ikke leser "idle" (=tomgang) som status, eller så er trottlesensoren justert feil slik at den ikke gir idlesignalet. Sjekk BGB for testprosedyre for den sensoren, det er ganske kjapt med et multimeter og føleblad på 0.5, 0.6 og 0.7 mm. Om det er tilfellet at det er TPS sensoren som gir feilkoden så vær obs på at det hindrer ECU fra å gå i diagnosemodus, og feilkode 51 er en "øyeblikkskode" som forsvinner og ikke blir lagret men kun eksisterer så lenge problemet er der. Betydningen av at ECU ikke går i diagnosemodus er bl.a at tenningen ikke blir låst til 10 grader (så ikke prøv å endre tenning mens du har denne feilkoden) og du vil helle ikke se andre feilkoder som er lagret i systemet.

Det står beskrevet noe om AC der, jeg har orginalt AC i min bil men kompressor og vifte er fjernet fysisk fra bilen pga at kompressoren hadde et gåent lager og jeg kunne like gjerne fjerne det meste for å spare vekt. At jeg har fjernet dette gir ingen feilkoder på i ECU så om den 51-koden har med AC hos deg så vet jeg egentlig ikke hva det innebærer.

Legg innLagt inn:06 mar 2006 19:25
av Larsen
Det tror jeg hjelper mye! Tomgangsreguleringen min har også fungert dårlig så der ligger nok svaret.

Legg innLagt inn:06 mar 2006 19:51
av CelicaTurbo
kan stemme det ja, om ikke TPS-sensoren gir IDL-signal så vil tomgangen ofte være lav og tung, ca 500 o/min på min ihvertfall.

Legg innLagt inn:21 mar 2006 12:10
av Larsen
Da fikk jeg ny tps sensor igår (ikke billig :( ) men både tomgangen og responsen fra motoren ble bedre etter å ha byttet! Takk skal du ha CelicaTurbo. Problemet lå i at kontakten som gir tomgangs signalet ikke ga noe signal i det hele tatt.

Men Det virket som om bilen "lugget" litt da jeg dro den på litt turtall. Lurer på om det er noe som ikke er helt 100% Målte vel 0-100 kmt på 7,4 på første forsøk(verre på andre og tredje) men trodde den skulle greie mindre jeg? Justerte tenninga igår også. Kan det være coil / fordeler?

Legg innLagt inn:21 mar 2006 12:34
av memo
funker dårlig å måle 0-100 selv.
selv om fabrikken sier 0-100 på xx, så er det bortimot umulig å gjenskape nøyaktig det tallet selv.. felger, dekk, asfalt, vær, SJÅFØR, etc. har alt å si..

Legg innLagt inn:21 mar 2006 13:14
av CelicaTurbo
Kan nok være tenningskomponenter om du opplever lugging osv, spesiellt om det gjelder ved høyt turbotrykk, men det er ikke så lett å vite for sikkert uten å bytte. Disse motorene spiser fordelerlokk og rotor så første tips er å bytte dette. Feiljustert tenning kan også gi dette så greit å verifisere at tenningen faktisk ble justert korrekt på 10 grader, og sjekk at tenningspunktet flytter seg etter at du har fjernet klipset i diagnosekontakten, da skal tenningen normalt ligge på 15-17 grader om jeg husker rett..

Legg innLagt inn:21 mar 2006 13:55
av Larsen
memo skrev:funker dårlig å måle 0-100 selv.
selv om fabrikken sier 0-100 på xx, så er det bortimot umulig å gjenskape nøyaktig det tallet selv.. felger, dekk, asfalt, vær, SJÅFØR, etc. har alt å si..
Jepp vet, men hadde jo håpet på litt bedre.

Får vel bestille flere deler da :?

Edit

Kjører foresten ikke på mer enn 0.5 kpa(0.5 bar?)

Legg innLagt inn:02 jun 2006 22:21
av Larsen
Tar opp tråden igjen jeg. Har bytte fordeler så nå går motoren betraklig bedre. Byttet også tps sensoren (800 kr hos toyota :shock: ). Det som er litt rart er at turtallsreguleringa ennå ikke virker, tenkte å ta av trottel spjelder i helgen for å se om jeg blir noe smartere. Noen som har gode råd?

Legg innLagt inn:02 jun 2006 22:32
av sleeper
sjekk at det ikke er brudd i ledningen! (må ved ecu og ved tps!)

Legg innLagt inn:18 jun 2006 22:07
av Larsen
Fikk tatt opp ics ventilen og den var rimelig full av olje. Etter å ha lagt den i avfeting en god stund for så ha prøvd den ut, så steg turtallet ganske bra. Varmet opp motoren men fremdeles samme turtall. Så prøvde jeg å justere ned skruen for tomgang, men selv når den er stengt så har jeg 1000 rpm. ICS ventilen fungere som den skal for da jeg drar ut pluggen så stiger turtalle yttligere.

Legg innLagt inn:19 jun 2006 10:48
av CelicaTurbo
Det er ingen justeringsskrue for tomgang, kun ECU skal styre tomgang. Justeringsskruen er for å stoppe spjeldet, men husk for all del at trottlesensoren også må justeres hver gang du endrer noe der.

Legg innLagt inn:19 jun 2006 12:01
av Larsen
La ved et bilde av den skruen du kan justere tomgangen med. Virker som om du kan justere den manuelt samt at ecuen styrer den. Skal ihvertfall bort å få justert tps sensoren etterpå.