TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Lambohengsler - hva er bra?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #160856  av Kixx
 
Jeg har bestemt meg for at jeg vil ha Lambodører på min kjære Celica, og lurer på følgende:

Streetdesign.no selger et sett til 8990,-. Er det noen, som helst er objektive, som kan si om dette er bra saker sammenliknet med annet? Eller ender jeg opp med vinglete dører som til slutt faller av? :wink:

Mener jeg også har lest om andre dører her på forumet som koster myyyye mer.

Jeg er også avhengig av at hengslene blir montert av proffe, siden jeg ikke kan en dritt om det selv. Og da er det kanskje lurest å kjøpe gjennom noen her i Norge slik at de kan levere montering til meg også.

 #160918  av celicat23
 
Hold deg langt unna alt som heter "universal kit". Kjøp noe som er laget til din bil.

Absolutt best "bolt-on" kit er vel uten tvil http://www.lsd-doors.com. Godkjent av TUV, og testet opp-og-ned-og-frem-og-tilbake. Men priser er deretter også.

Det som de fleste celica eiere i usa skryter av, er http://www.c2power.com sine hengsler. Prisen er også helt grei.
http://www.c2power.com/products/celica_ ... o_door_kit

Monteringen kan du faktisk gjøre selv:
http://plaza.umin.ac.jp/~satoshi/mod01Oen.html

 #160920  av Biggen
 
Hva/hvem er anbefalt når det gjeller 90-93 mod celica da?

 #160983  av Kixx
 
celicat23 skrev:Hold deg langt unna alt som heter "universal kit". Kjøp noe som er laget til din bil.

Absolutt best "bolt-on" kit er vel uten tvil http://www.lsd-doors.com. Godkjent av TUV, og testet opp-og-ned-og-frem-og-tilbake. Men priser er deretter også.

Det som de fleste celica eiere i usa skryter av, er http://www.c2power.com sine hengsler. Prisen er også helt grei.
http://www.c2power.com/products/celica_ ... o_door_kit

Monteringen kan du faktisk gjøre selv:
http://plaza.umin.ac.jp/~satoshi/mod01Oen.html
Tusen takk for gode svar (igjen) celicat23 :)
Holder på å sjekke litt inne på newcelica.org også, så da gjenstår det å velge. Men med at jeg "ikke kan en dritt" (av mekking) så mener jeg det helt bokstavelig ;)

 #161044  av Kixx
 
Hmm mye å tenke på her.. Forstår at gassen til vertikaldører etter hvert går ut og at man må skifte. Og at det skal være en ganske dyr affære.

Så da kan jeg faktisk ende opp med en bil som vil være vanskeligere å selge når den dagen kommer?

Noen som har noen tanker om dette?

 #161052  av celicat23
 
Kixx skrev:Hmm mye å tenke på her.. Forstår at gassen til vertikaldører etter hvert går ut og at man må skifte. Og at det skal være en ganske dyr affære.

Så da kan jeg faktisk ende opp med en bil som vil være vanskeligere å selge når den dagen kommer?

Noen som har noen tanker om dette?
Send c2power en mail, og spør om prisen på noen "replacement shocks" til dørene. De selger oppgraderte/sterkere dempere til bagasjeluka, og de koster 129 euro. Hvorfor det skal være så himmla dyrere til dørene...I donno. Sjekk - er vel det greieste rådet. c2power er ganske så service innstilt, så regner med det er beste stedet å få svar på noe sånt.

Når det gjelder dørene, så er de ikke verdens mest praktiske ting. På http://www.lsd-doors.com så er det noen videoer av hvordan det er å gå inn og ut av en bil med dører montert. Verdt å ta en titt. Har du en passasjer som ikke tenker seg om, og river opp døra på vanlig måte, så kan du fort ende opp med knekt eller bøyd hengsel. Skal du parkere i en garasje, er taket ofte så lavt at vinduet/døra vil slå i taket.

Og, ikke minst: hvis du bor her på østlandet, hvor biltilsynet ikke har noe bedre å gjøre enn å lage sine egene regler og terrorisere alle som ikke har dønn standard deler på bilen...Regn med litt pes for dørene. Som med alt annet, så kan de finne på å be om TUV papirer. Og det er (etter hva jeg vet) kun LSD DOORS som har TUV papirer på hengslene sine. Og de hengslene er latterlig overpriset.

Om det er noe negativt ved salg av bilen? Mine tanker om det...Siden du vurderer lambo dører, så regner jeg med du har/skal ha bodykit osv også (?). Og en som vil ha seg en stylet "råne bil", vil mest sannsynlig sette veldig pris på dørene.

Skal du derimot kjøre rundt med standard bil, men med lambo dører...Så er det flere enn meg som deler den meningen at det er direkte teit og upassende. Blir som å sette på en stor vinge på en standard bil. Eller bredda skjermer, men ikke noen brede felger. Osv osv...Du skjønner hva jeg mener. Og en som er ute etter en standard bil, er ikke sikkert at er like glad for at det er montert se-på-meg-alle-sammen dørhengsler :)

My 2 cents.

 #161062  av Kixx
 
Takk igjen for at du gidder å gi meg så lange og grundige svar, celicat23. Setter utrolig stor pris på det!

I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt å style bilen noe mer enn dørene siden jeg ikke er en veldig stor tilhenger av vinger osv. (Om jeg da ikke skulle finne noe som ser veeeldig stilig og diskret ut.)

Jeg ønsker IKKE at bilen min skal bli rånete, men da er jeg kanskje nå i feil gate uansett. Men hva pokker skal jeg gjøre med bilen om ikke det blir dører.. Har bare veldig lyst til å gjøre noe med den!

Lakkering koster ca 500.000 om ikke noen der ute kjenner noen som gjør det veldig bra, (og ikke minst svart) ;). Kanskje noen felger.. eller... Uff, dette blir det søvnløse netter av!

 #161088  av celicat23
 
Hvis du ikke har gjort noe med bilen i det hele tatt, så er første steg senking og felger. Uansett. Eksempel: Min tidligere celica, med kun senking og 19" felger. Syns det så bra ut for min del:

Bilde

Neste steg da burde være litt diskre solfilm, og ett passende eksos anlegg.

Hvis du liker det veldig diskre, så kan du jo eventuelt kjøre tysker stilen? Hive på noen brede 18" felger (8.5x18 forann og 9x18 bak går fint), valse hjulbuene litt, kjøpte usa utgave bakfangeren (den har ikke de stygge tåkelysene), fjerne vindusviskeren bak...Slike ting :)

Styling messig så har du ingen komplette pene diskre bodykit til celica'n. Ivertfall ikke som jeg har sett. TTE og SAVAGE DESIGN har begge noen pene diskre frontlepper, men ingen sider/hekk som er noe (TTE har ikke noen side/hekk i det hele tatt...)

Eller så er det masse å bruke penger på innvendig i bilen også...
http://www.topshopheadliners.com/produc ... rbon/1.jpg
http://www.topshopheadliners.com/produc ... rbon/1.jpg
http://www.topshopheadliners.com/produc ... rbon/3.jpg
http://www.topshopheadliners.com/index_frame_lo.htm

Men nå sklir det vel bare helt ut her :-)

Den korte versjonen: har du ikke gjort noe, men vil gjøre noe -> senking+felger burde være steg 1 :-)

Ps! Finnes alternativ til hel lakkering -- du kan legge vinyl folie over hele bilen. Diverse drosjer/firma biler osv er ikke lakkert, men hel dekket med folie f.eks. Noe å tenke på? I donno...

Eller så har jeg ei Rod Millen frontleppe liggende du kan få for 200kr. Ingenting galt med den, er bare lei av å ha den liggende :) Da trenger du bare resten av bodykit'et, så er du på god vei inn i styling galskapens verden hehe

 #161182  av Kixx
 
For pokker, mann! Du vet å sette griller i hodet på folk! Hehe ;)

Mange gode ideer, og jeg kommer helt sikkert til å bruke noen av dem.

Men folie? Funker det noe videre da? Og det må da bli et lite helv... om man skal lakkere bilen senere? Greit at prisen sikkert er gunstig, men..

Da blir det nok felger og litt fiksing inne i bilen som er førstepri, og legger foreløpig planene om vertikaldører bort. To kamerater av meg planlegger også felger for våren, så da går det an å deale litt sammen.. :)

(Forresten så har jeg sett bilen din her på forumet tidligere, og hadde jeg visst om den før jeg kjøpte min, så hadde du nok hatt meg på telefon rimelig kjapt! ;))