TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Carputer oppsett+

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #160973  av tojo

Hvilket oppsett kjører dere med? (hovedkort,minne,hd,cd/dvd spiller,GPS,trådløst nettverk osv?)
Synspunkt/anbefalinger og tips ang program/carputer oppsett mottas med takk :D

Jeg har: Pioneer slot load DVD brenner,Holux GPS,7" Lilliput touch screen,250GB HD,512 minne,Bluetooth,Opus 150w power supply,

Vurderer: VIA EPIA MII12000 hovedkort? noen som har erfaringer med dette?
Ang programvare er planen XP,Monkeymap,Frodo player,Phonecontroll,( og selvfølgelig Nero i tilfelle man skal brenne noe når man er ute å kjører :lol: )

En annen cool ting er å kjøre rele kort,noen her som kjører med det? i så tilfelle hvilke funksjoner kjører dere via kortet?

#161340  av Goose

Det er opsettet mitt:
Via Epia M1000 eller M1200
80GB HDD 7200 rpm
miniitx case
512 ram (512 er et must)
M1-PSU nå har det kommet også M2 som gir mer power
Slot inn dvd brenner
holux gps
mapmonkey, roudrunner og phonecontrol
lilliput 7" LCD VGS Widescreen med usb tuchscreen
D-ling bluetooth
Windosx xp pro
Relekort til styring av neon i bilen kan koble på andreting med har ikke giddet å gjort noe mer mes systemet

Synspunkter.
Jeg skal bygge carputer i neste bil når jeg kjøper den og da skal jeg bruke Pentium M hovedkort. Via kan være noe tregt av og til.
1 gb ram er da tingen. og M2-PSU. Jeg mener den er mer en nok til bil bruk, ogopus kan være noe kranglete og så er den vesentlig større.
Aopen har geniale MINI CUBES som kan brukes fnt til nettop carputer.

Programvare. Roadrunner er bedre en frode etter min mening. Mulig fordi jeg kjenner til konfig filene til den og lage noe custom er ikke noe problem or meg.

GPS. Nå har det kommet ekstra raske gps mottagere med inntil 20 kanaler. Vært å sjekke det.
Fotoboks varsel er et mus til mapmonkey

Til slutt. Jalla montering av skjermen er ikke noe særlig. Stikkordet er glasfiber:P

#161343  av hovik

Mitt oppsett ( obs, dette oppsettet er over 2 år gammelt ):

VIA M10000
Opus 150W PSU
40GB 5400 RPM 2.5" HD
7" in-dash, touch/usb fra digitalww
USB-GPS ( husker ikke fabrikat )
802.11b wlan usb stick
BToes ( blåtann usb stick )

Under montering :
Sony XA-300 USB lydkort ( integrerte lydkort på HK suger rass )
Psion Wavefinder ( USB DAB )
Trust USB2 webcam ( for opptak av kjøring )

Som nevnt over, Pentium M hadde vært å foretrekke.

#161344  av perchr

Goose skrev: Til slutt. Jalla montering av skjermen er ikke noe særlig. Stikkordet er glasfiber:P
nemlig.. og jeg selger innebygd skjerm for mr2 mk2 + gpsmottaker!
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... highlight=

#161356  av richeros

Dette er opsettet mitt så langt:
Via Epia SP13000
Seagate 3.5" 250GB
DDR400, 512MB
OPUS 150W DC-DC
Slot inn combo cd-brenner/dvd-leser
HI-204E gps reciver
lilliput 7" LCD Widescreen,touchscreen
CNet Bluetooth USB Dongle
GNU/Linux OS apps: gnome/mythtv/xmms/mplayer
Logitech QuickCam Pro 4000
Griffin Powermate som volumkontroll

#161935  av tojo

:D Da ble det Pentium M hovedkort , 1,5GHz Prosessor og 512MB minne.

#170887  av VeilSide

Hvor kjøper dere stasjet deres? Jeg har sett litt på carputer.no og det som frister meg mest nå i starten er : http://www.carputer.no/Shop/product_inf ... 376c316784 og http://www.carputer.no/Shop/product_inf ... 376c316784

Da lander jeg på en ca 10k med motorisert 7"indash med touch samt spiller som jeg kan ha rett under. Noen synspunkter? Har jo tenkt på å eventuelt ha en pc som ikke er i slotten til en spiller men av en eller annen merkelig grunn så vil jeg ha alt samla og ikke noe her og noe der.

#170889  av Andy_Celica

kan du rett og slett bare bygge en vanlig pc, bestille fra komplett og dytte inn i bilen?? (seff ferdig montert da)

#170892  av VeilSide

Har liten tro på at en HD fra f.eks Western Digital vil like seg så alt for mange runder rundt ACR/Våler/Rudskogen etc. ... (samt jeg er meget usikker på hvor denne faktisk vil få plass etterhvert som stereo kommer inn).

#170910  av Goose

VeilSide skrev:Har liten tro på at en HD fra f.eks Western Digital vil like seg så alt for mange runder rundt ACR/Våler/Rudskogen etc. ... (samt jeg er meget usikker på hvor denne faktisk vil få plass etterhvert som stereo kommer inn).
Er ikke noe problem.
Jeg har en IBM 80GB 7200rpm disk og den tåler mange fjellveger i 100km i timen

Vanlig PC egner seg ikke da den trekekr for mye strøm.
Aopen mini cube elelr andre mini itx kort basert på Pentium M eller Via Epia m er best.

#170914  av Goose

Her er linken til Aopen mini cube:
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314714
ellers så kan du skaffe deg dette hovedkortet:
http://www.cartft.com/catalog/il/328 <- Cartft er et seriøs firma. Har handlet mye der.

Via Epia M er OK kort, men man har ikke den lille ekstra kapasiteten.
Derfor når du først kjøper nytt gå for Pentium M.

#170916  av VeilSide

Mitt problem er at data ikke helt er min greie. Veit hva de forskjellige delene gjør i praksis og sånnt litt om hva som er bra tall og hva som er dårlig, men hva jeg bør kjøpe og hva som funker/ikke funker sammen har jeg 0 peil på. Er heller ikke ute etter den aller beste prestandaen. Det som er viktig er at det fungere.

Så hvor kjøper jeg slike ferdig løsninger, eventuelt hvem bygger slikt på bestilling?

#170920  av Goose

sjekk ferdig løsninger hos http://www.cartft.com de har ferdige løsninger basert på pentium m

Om du trenger hjelp så vet du at jeg er å treffe på msn så kan jeg hjelpe deg med å sette opp PCen også

#170975  av chris

En "vanlig" harddisk tåler ganske mye... så lenge den er avslått. Ville helst brukt en laptop-disk, da disse er LAGET for mobilitet.

Fjellvegger i 100km/t var vel litt drøyt eller, goose :P

#170978  av VeilSide

HD`en skal kunne brukest mens bilen er i bevegelse selvfølgelig. Alt annet vil jo bare være mot sin hensikt. Jeg kommer nok til å gå for en slik sak som går der spilleren skal være om jeg finner ut måla den har. Noen som har en slik og kan måle den for meg? Den tar vel litt større plass innover og jeg må sjekke om den går.