TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• motor/tenning kutter nÃ¥r lader trykk kommer

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #161952  av markjk

Motor/tenning kutter når lader trykk kommer. Eg har sjekket pluggene og har bytte plugledninger. Har bytte bensin filter. Kom seg en par dager men no e det tilbake. Ka kan d vera? 1991 celica gt4 turbo

#161954  av Koop

Hvor mye trykk er det som kommer når den kutter? mulig at du treffer fuel cut.

#161956  av markjk

Det e nesten ikkje trykk. måleren går rett forbi 0 på den måleren som star i bil

#161958  av sleeper

hvordan oppleves det?? er det en BRÃ… stopp eller bare fjusker den?

er det veldig brått kan det være fuelcut, men hvis det er bare det at den fjusker så prøv og bytt rotor og fordeler også! (veldig ofte det som er feilen!)

#161969  av markjk

Det e veldig brått. Vist du holder ned gass pedal så kommer det når du få trykk og vist du forsetter å holder han ned så kutte han i 5sec så kjem han tilbake 1sec og kutte. Sånn går det helt til eg slipe gassen. Kan holde normal gass uten kutt til lader trykk kommer.

#161990  av sleeper

reset ecu og bytt rotor og fordeler! se om det hjelper! (du kan også sjekke at det ikke er neon sløanger som er sprekt! men da ville den mest sansynlig fjusket og ikke kuttet!)

#162046  av kennethx

markjk skrev:Det e nesten ikkje trykk. måleren går rett forbi 0 på den måleren som star i bil
Det som er er at dersom du får fuelcut (som følge av for høyt ladetrykk) en gang, så vil ECU kutte så snart trykket overstiger 0 helt til du skrur av og på igjen tenningen.

Kutter den rett over 0 selv etter du har resatt ECU?

#162097  av markjk

Hvordan resetter du ecu'en og hva kan eg gjøre sånn at d ikkje skjer igjen? Kan eg prøve å skru ned ladertrykk? Hvor mykje trykk har eg vist måleren i bil går til den siste strekk? Er d for mykje? Vist d e fuel cut hvordan kan eg fix d?

#162101  av sleeper

markjk skrev:Hvordan resetter du ecu'en og hva kan eg gjøre sånn at d ikkje skjer igjen? Kan eg prøve å skru ned ladertrykk? Hvor mykje trykk har eg vist måleren i bil går til den siste strekk? Er d for mykje? Vist d e fuel cut hvordan kan eg fix d?

den org måleren i bilen er ikke værd en dritt! den skal gå til maks med org trykk så den sier ikke sotrt annet en at du ivertfall har org eller mer trykk! skaff deg en bra trykkmåler så ser du hvor mye du lader!

skal du fjerne fc så må du kjøpe en fuel cut defender! ( en liten boks som hever grensa for FC!
men ikke hev den for mye da! du skal ikke\burde ikke lade mer en 1kg på en relativt standard st185!

for og resette ecu så må du dra ut en eller annen sikkring!(husker ikke helt hvem, men det kan sikkert andre her svare på!?!?)

#162105  av CelicaTurbo

EFI-sikringen er det snakk om, men med tanke på fuelcut er det ikke nødvendig å ta den sikringen; det holder å stoppe motoren og deretter starte den igjen. Da er fuelcut satt opp til standard nivå igjen men overstiger man det så får man samme problemet med at fuelcut kommer med en gang turboen begynner å lade, intill motoren nok en gang stoppes og startes igjen.

#162122  av markjk

Tror du at vist eg skru ned ladetrykk så kan d hjelpe? Har ikkje så mykje perger igjen. Eg har 3 årsavgift som e nettop betalt.

#162132  av CelicaTurbo

markjk skrev:Tror du at vist eg skru ned ladetrykk så kan d hjelpe? Har ikkje så mykje perger igjen. Eg har 3 årsavgift som e nettop betalt.
det er avhengig av om problemet ditt faktisk er for høyt turbotrykk eller ikke det, og da må du først avklare om du første gang etter at motoren er startet får tilnærmet normaltrykk før fuelcut, for deretter å oppleve fuelcut ved den minste gassing mer enn vanlig cruising. Det vil i så tilfellet indikere at motorstyring fungerer som det skal men at du har for høyt trykk. Om du derimot får fuelcut som det første som skjer når du passerer 0-merket på nålen uten å ha først klart å produsere minst en gang med høyere trykk så tyder det på problemer med motorstyring/sensorer som fører til alt for tidlig fuelcut. Mest trolig er det første tilfellet men intill du beskriver om det er slik så er det ikke godt for noen her å si det ;) Jeg antar at det er det første som er tilfellet, og at du har for høyt trykk pga grov eksos eller problemer med wastegate, slanger til wastegate, for høyt justert boostcontroller, men som jeg skrev over om du de dagene du har problemer får dette som det første som sker når du produserer litt turbotrykk etter start av motor, da er problemet ditt trolig noe annet. Om problemet ditt er helt vanlig overtrykk (0.8-0.85 bar på st185, høyere på CS) så må du enten redusere trykket eller montere en "fuelcut defencer". Om du ikke har boost controller montert og problemet ditt er overtrykk så vil det ikke hjelpe å montere en boost controller ettersom denne kun kan hjelpe deg å øke trykket, ikke senke det. Har du grov eksos på ellers standard bil er det trolig grunnen til problemet, for å fikse det må du enten unngå fuelcut med en FCD (fuelcut defencer) eller ved å strupe eksosen noe.

At du har opplevd problemer noen dager og ikke andre kan være pga temperatursvingninger; på kalde dager vil bilen din produsere høyere turbotrykk enn på varme dager, dette kan gi en ganske betydelig forskjell mellom vinterdager og sommerdager.

#162150  av sleeper

foresten: har du skrudd opp turbotrykket uten og ha noen annen form for måler en den org måleren???? hvis du har gjort det så har du jo INGEN kontroll! og da er det flaks at gamle eieren har montert FCD!!

#162201  av GT4 CS

Kutter den om du ruser motoren hardt på tomgang? Slik at du for bygget opp litt trykk fra turbo? Har litt dårlig husk nå, men lyser motor lampa i dashn din da bilen kutter, gjør den det er det enkelt og lese ut feilkoden, kortslut TE1 og E1 i diagnoseboksen som sitter ved bremseveske beholderen din,så vrir du tenninga på uten at den starter, da vil lampa blinke, f.eks 3blink,mellomrom og 4 blink er kode 34. Får du opp feilkoder og du har fått utbedret dette så resetter du enkelt ved og ta ut EFI sikringen som sitter i sikkringsboksen som er skrudd fast på batteriet ditt,la den være ute en 20-30sekunder. Har du sjekket slangene til wastegaten din, om det viser seg være ladetrykket ditt som er for høyt og du får fuelcut kan feilen ligge der,har du noen sprekker eller lekasjer i slangene mellom luftmasse måler og turbo, og mellom turbo og gass spjeld vil du kunne få kutt når bilen begyner lade,den vil gå relativt normalt uten trykk om ikke lekasjeen for stor. Du kan og ta ut ic og sjekke at det ikke har kommet vann eller olje ned ved tennpluggene dine, skru også ut tennpluggene og se på dem, så er det sjekk av tennplugg ledninger,fordelerlokk og rotor. Motoren er kresen med disse delene. Se og etter at ledningene på coil sitter som de skal og at du ikke har fått noe fukt inn der også.
Er det blitt skrudd noe på motoren din,tenkte på gass spjeld sensoren din, er denne ikke korekt justert vil du og kunne få kutting.
Hve er gjort med bilen din på eksos siden,plugger,dump ventil osv.
Som sagt, er det ikke for høyt trykk som er synderen så er det nesten garantert en vacumlekasje eller dårlige tenningskomponeneter.

#162539  av markjk

Bil går fint no. Men det kommer tilbake vist eg kjøre høy trykk. Det e ikkje min bil men det e meg som prøver a for det til går sånn som han skal. Han som solgte bil skriver at det e tuning fra fensport men ikkje noe mer en det. 3" mongoose eksos og ramair luft filter. Veit ikkje om bil e chipet eller om turbotrykk e mer en standard. Veit ikkje om det e FCD på bil. Går det ann å ser den FCD boks i motorromen eller e den i bil? Det e NGK plugger i bil. Grad 7. En grad kalder en det som star i den service bok og det e org dump ventil på bil. Tror eg. Han lager ikkje lyd.