TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvor brede dekk kan jeg ha?

• Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #162445  av FireWalk

Jeg har noen allesio vittoria 17x7,5 felger. Hvor bredt dekk kan jeg ha på disse? Nå har jeg 215 både fremme og bake. Jeg ville opprinnelig ha bredere bake enn fremme, men når jeg skulle bestille mente sharif på at det garantert kom til å subbe om jeg hadde mer enn 215 bake..

Nå har jeg jo på spacere bake, og der er god klaring så jeg er sikker på at der er plass til mer enn 215..

SPørsmålet nå er vel hvor mye man kan ha på 17x7,5 felger? Kjøreegenskaper står jo i fokus såklart. Er det 225 som er max på disse?

er det noen som har noen erfaringer med størrelser her? både positive og negative erfaringer. Å sette på for stort i forhold til hva felgen er beregnet for vil vel bare gjøre vondt værre..

Bilen er forøvrig senket også. Husker ikke hvor mye nå i farten, mener på det er 40mm? det er iallefall ok med plass bake, da den er litt høyere bake enn fremme.

#162457  av SMT

235 dekk ser bra ut på 7,5" felg:) men du greier og få
på 245 og kanskje 255dekk men det ser ikke fint ut!

#162476  av FireWalk

SMT skrev:235 dekk ser bra ut på 7,5" felg:) men du greier og få
på 245 og kanskje 255dekk men det ser ikke fint ut!
Da blir det vel 235 tenker jeg..

#162495  av lasse

Har kjørt masse med 235 på 7,5" felg bak, bilen min er senket ca 40, ikke hatt noe problem med subbing noensinne, masse plass.

#162503  av FireWalk

lasse skrev:Har kjørt masse med 235 på 7,5" felg bak, bilen min er senket ca 40, ikke hatt noe problem med subbing noensinne, masse plass.
Det var bra! MR2en skal vel strengt talt faktisk ha bredere dekk bake enn fremme også, med tanke på kjøre egenskapene. Så jeg får vel bare bestille bredere bake neste gang :) blir vel 235 da, tror ikke jeg tør å gå høyere enn det på 7,5 :P

#162518  av SMT

jepp, de kom med bredere dekk bake en framme org :D

#162546  av lasse

FireWalk skrev:
lasse skrev:Har kjørt masse med 235 på 7,5" felg bak, bilen min er senket ca 40, ikke hatt noe problem med subbing noensinne, masse plass.
Det var bra! MR2en skal vel strengt talt faktisk ha bredere dekk bake enn fremme også, med tanke på kjøre egenskapene. Så jeg får vel bare bestille bredere bake neste gang :) blir vel 235 da, tror ikke jeg tør å gå høyere enn det på 7,5 :P
Går du høyere enn det ender du med ballongdekk tror jeg...
235 fyller en 7,5" felg veldig bra.

#162549  av hybris

Husk at han kan risikere å oppleve noe annet hvis hans felger+spacere gir annet innpress enn du har. 235 på 7.5" felg sier egentlig ingenting før vi vet hvilket innpress han og du kjører med :)

#162564  av lasse

hybris skrev:
Husk at han kan risikere å oppleve noe annet hvis hans felger+spacere gir annet innpress enn du har. 235 på 7.5" felg sier egentlig ingenting før vi vet hvilket innpress han og du kjører med :)
Et 35 på mine ihvertfall...
Milevis med plass begge veier da...

#162602  av toyota_mr2

jei hade 245 på mine felger di er 7.5 de jik de men di sa de ver lit trangt
di trøde ike det jik an å få på nåe støre
 #162889  av Neemi

FireWalk skrev:
Bilen er forøvrig senket også. Husker ikke hvor mye nå i farten, mener på det er 40mm? det er iallefall ok med plass bake, da den er litt høyere bake enn fremme.
Sharif sa aldri at det vill subbe, men han mente det var bedre for kjøreegenskapene å kjøre med 215 over hele (gudene vet hvorfor).

Bilen din er lavere enn min og min er vel senket 30 eller 35 tror jeg, så jeg er temmelig sikker på at din er 40.
Vi målte jo med din, min og Lars Erik sin engang.
Mye er Lars Erik sin senket da? Jeg lå midt i mellom dere to hvertfall.
 #163351  av FireWalk

Neemi skrev:
FireWalk skrev:
Sharif sa aldri at det vill subbe, men han mente det var bedre for kjøreegenskapene å kjøre med 215 over hele (gudene vet hvorfor).

Bilen din er lavere enn min og min er vel senket 30 eller 35 tror jeg, så jeg er temmelig sikker på at din er 40.
Vi målte jo med din, min og Lars Erik sin engang.
Mye er Lars Erik sin senket da? Jeg lå midt i mellom dere to hvertfall.
Er ikke sikker på hvor mye min er senket, sikkert 40. Lars Erik sin er senket 30. Men husk at hans sett er jo helt nytt, og det siger jo litt over tid.. så derfor kanskje hans ser litt høyere ut enn så enge? ..

kjører med 40 profil nå.. men det SKAL jo være bredere dekk bake enn fremme orginalt, så må iallefall ha 225 hake.. helst 235.. :)

#163356  av CelicaTurbo

205 fremme og 225 bak er orginalt på 92+ modellen så om man kjører med 215 fremme er det vel bare naturlig at man da velger 235 bak for å beholde ca standard ballanse i bilen.

#163772  av FireWalk

Men hva med profil her nåda? om jeg har 215-40 fremme.. da kan jeg vel ikke ha 235-40 bak? må jeg ned på 35 bake da eller?

Skulle til å bestille dekk nå.. men så ble jeg usikker....

#163774  av BrennaRacing

Det er jo bare å regne litt det...Profilen er jo % av bredden på dekket...

Så hvis du tar 215 å ganger med 40 å deler på 100 å gjør det samme med bakdekkene så får du størrelsen på profilen:

215 x 40 / 100 = 86
235 x 40 / 100 = 94
235 x 35 /100 = 82,25

Hvis du velger 235/40 bak vil du jo få litt mer gummi bak enn foran..
Så hadde jeg vært deg ville jeg gått for 215/40 foran og 235/35 bak

Mener dette blir riktig, men si fra hvis jeg er helt fullstendig på jordet :D