TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Røyk fra motor?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #164489  av Koop

Når jeg kjører ST165'en min, og ladetrykket kommer over 0,7 omtrent, så spyr det røyk opp av scoopet, hvor kan dette komme fra? jeg greier ikke å lokalisere det.

#164494  av sleeper

hvis du har satt på oljelufting filter på veivhusventilasjonen fra toppdekselet så kan det være der det kommer fra! (isåfall så er stempelringene dine ferdige!)

kan også komme fra ekspansjonstanken!?!? isåfall så er det blåst topp pakning!?

#164509  av cs2451

merker du at bilen går dårligere eller at den hikster og hakker når du kommer over 0,7b?

#164548  av Koop

Har hverken åpen veivhusventilasjon eller hikking.
Bilen går som faen, men det kommer røyk fra noe under panseret når trykket stiger.

Er litt redd det er stempelringer, ettersom røyken faktisk lukter olje, men kjønner ikke hvordan den kommer seg ut av motoren der? det burde jo ryke bak?

#164574  av sleeper

mister du vann eller olje da? hvor mye olje bruekr den?

#164610  av Koop

Det er en oljelekkasje fra oljereturen(tror det er den), kan det sprute olje derfra ned på downpipe når trykket kommer?

#164611  av sleeper

tja, det kan jo det... men da burde det altid så lenge du har høyt turtall. ikke bare når du har over 0.7kg turbotrykk!

sikker på at det ikke er turboen som er blåst da?

#164614  av Koop

Well, høyt turtall=mye trykk.
Pga Supraturboen+wastegate fra supra så får jeg ikke ned trykket under 0,7-0,8.
Jeg har ikke prøvd å kjøre rolig på høyt turtall, kjører bare runder på veien her nede og sjekker trykk osv etter mekking, og kjører rolig hjem igjen når den spytter røyk.

#164619  av sleeper

oljetrykk justerer seg etter turtall, så det vil si at hvis det er oljereturen din som lekker så vil den lekke uansett om du har turbotrykk eller ikke!
og hvis det ikke gjør det så er det vel liten sansynlighet at det er det som er problemet?

(og hvis det er det som er problemet så ville det ryki fra DP når du parkerer bilen også! ikke bare når du drar på!)

sjeek lagringene på turboen! kan være den som er ferdig!

#164620  av Koop

Men om lagrene i turboen er gått, så skal det vel ryke av eksosen? ikke opp gjennom panser?

#164622  av sleeper

jo, det skal jo egentlig det.. prøv og kjør den på 5000rpm i noen secunder uten turbotrykk og se om det ryker like jævlig da...

hvor mye olje bruker den da? må du etterfylle vann?
hvor mye ryker det da? er det så mye at sikten blir dårlig? lukter den noe spess?

hvis du ikke finner ut av det så stikk til en verksted og ta en kompresjonstest av motoren!

#164627  av Koop

Skal fikse den lekkasjen fra returen først, så skal jeg skru sammen og ta en tur og se om det ryker på turtall eller trykk.

Vet ikke om den bruker olje, har ikke hatt den igang så lenge at jeg har rukket å sjekke det. Vann vet jeg heller ikke, men det var fullt i radiator hvertfall.
Det er ikke kjempemye røyk, men en godt synlig stripe som kommer opp av panseret og drar over taket, samtidig lukter det litt olje inne i bilen.