TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hvilken insugsluft temperatur har du?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #164547  av FireWalk
 
For de med Turbo biler:

Jeg lurer litt på hva slags insugmanefold temperaturer folk opererer med? altså etter intercooler. Monterte ny intercooler nå, og etter blandet kjøring, litt hard kjøring og litt normal kjøring så ligger temepraturen jevnt på rundt 36 grader.. På det værste var den oppe i rundt 60, men da glemte vi å koble til viften til intercooleren.. hehe..

Så hvilke temperaturer opererer dere gutta boys med? og er det noen som vet hva temperaturen pleier å ligge på med orginal IC?

skal snart montere vanninnsprut nå, skal bli spenndende å se hvilken effekt det har på temperaturen. :D

 #164583  av sleeper
 
i sommer så lå min på ca 35grader ved vanlig kjøring og 40 ved hard kjøring ca 1.2kg (dette er målt i innsugsmanifoilen og ven 20-25grader ute temp)

 #164661  av FireWalk
 
sleeper skrev:i sommer så lå min på ca 35grader ved vanlig kjøring og 40 ved hard kjøring ca 1.2kg (dette er målt i innsugsmanifoilen og ven 20-25grader ute temp)
På sommeren og på det trykket? det var slettes ikke værst! Hva slags IC setup har du? :)

og BTW: noen som vet hvor man får kjøpt SPAL vifter i Norge?

 #164670  av sleeper
 
bruker en FMIC fra xspower... funker som pokker den!

har hvert igjenom mange foskjelliger ic`r på denne bilen:

først brukte jeg st165 kjøler, 165 vannreg og st205 vannpumpe... den hadde ikke sjans til og holde følge, res: økte fra 35 til 70grader på et drag ut 3 gir....helt ubruklig med såpass mye hk. (dette på en kald høstkveld

neste var st205 kjøler , st165 vannreg og st205 pumpe: selve kjøleren funket bra, men etter ca 15 min kjøring så ble vannet alt for varmt da vannregisteret var for lite, dermed så var jeg oppe i nesten 50grader ved vanlig kjøring! (men den økte ikke noe serlig ved pådrag, med mindre jeg tømte 4gir og fortsatte på 5...)

så da ble det byttet til FMIC og det ser til og funke! får bare håpe den er stor nok til og kjøle ned 1.7-1.8kg til sommeren... :twisted:

lurer veldig på hvem som selger vifter jeg og...

 #164672  av FireWalk
 
1,8 ? du er jo helt vill du! :P Det tør jeg ikke selv med forsterket motor.. Fikk du gjort noen målinger med orginal IC? er litt nysgjerrig på hva temperaturene ligger på med den orginale ICen vs en ettermarkeds IC... har hørt at den orginale ikke gjør en spesielt god jobb..

 #164704  av sleeper
 
sjekk signaturen min... kjører ikke mr2 jeg! :wink: (regnet med at det var den org mr2 kjøleren du lurte på?)

 #164708  av sleeper
 
foesten: motoren min er ikke akkurat lite modifisert den heller... :wink:

skal fint tåler det i trykk! (gjør den ikke det så er den for dårlig bygd!!!!) :twisted:

 #164729  av FireWalk
 
hvordan er celica kjøleren vs MR2 kjøleren da? celica kjøleren ligger vel oppå motoren og har innsuget fra hood scoopet der, mens MR2ens er sideavkjølt..

Har du gjort noen målinger før du byttet eller? Greit å ha noen "før og etter" målinger så man har en viss anelse om hva man faktisk tjener ved å skifte IC. I mitt tilfelle ble det ikke installert måler før etter at ICen var på plass..

 #164757  av sleeper
 
du kan se på den andre posten hvordan kjølesystemene funket!

bilen min er en st165!

litt ic info: st165 har en vannavkjølt ic som ligger oppå motoren
st185 har en luftavkjølt en som ligger på toppen av motoren
st185CS har en vannavkjølt ic som ligger på toppen av motoren
st205 har også en vannavkjølt en som ligger oppå motoren

både den som sitter på st185CS og den som sitter på st205 er MEGET bra! (så faktisk en som bremset 500hk på en st205 kjøler!!

hvis du ser på en av tidligere postene mine så står det der hvordan de funket!

 #164776  av larsst185
 
ang bedre kjøling med fmic.Kan det kansje ha noe for seg å montere vifta som sto på ac radiatoren på ic en?

 #164782  av sleeper
 
da kjøper du bare en som er større! mye knot med en vifte som står der og blokkerer for luftgjenomstrøming

 #165733  av 2fastgt4
 
disse tallene er fra sommeren inne på rulla:

etter mange drag og gjennomvarm motor 20grader i rommet;

tomgang rundt 55-60 grader

ved drag mot 6000 rpm og 1,3 bar sankt tempen til 23 grader og holdt seg en stund for så å gå mot 27 grader.

på rolig kjøring etter det så lå det på 35-40 helt til jeg "fylte" på med luft igjen sank den til rundt 23 grader.

fakta;

gt4 st185 med fm ic liten type(den skal klare 450hk)

utvendig plassert luftfilter i innerkjermen.

 #165774  av sleeper
 
eten så er kjøleren din veldig effektiv eller så funker det veldig bra og ha filteret i innerskjemen!
jeg greide ikke så bra tempraturer! (men så er filteret festet rett på turbo da! og der får den ikke noe kald luft!) :evil:

 #165810  av TOYPARTS
 
vi selger spal vifter.

 #165852  av sleeper
 
mye tar du for en 12"`r da? (og hvor mye luft flytter den?)