TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Olje fra BOV (Blow off valve)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #164829  av Andy_Celica

Jeg har en celica gt4 1994 mod st205. det spruter olje ut av bov når jeg gasser på, hele motorrommet blir fult etter en liten tur!! noen som vet hva det kan være??

#164842  av CelicaTurbo

sannsynlighvis stempelringer/stempel, har du vært litt for modig med turbotrykket? ;)

#164843  av Hammeren

spurte om det samme for ikke lenge siden jeg også. fikk tips om stempel.
sjekket komp, en syl nesten borte. stempel sprekt i alle ender.
anbefaler deg å la bilen stå til du har tatt komp test. bare flaks at jeg ikke raste hele motoren min.
stor fare for at du har en jobb å gjøre :( .

#164849  av CelicaTurbo

av en eller annen grunn har det vært uvanlig mange st205 som har fått dette problemet det siste året, kanskje pga at det plutselig har kommet en del av de til landet som øker gjennomsnittet av havari vi hører om? Alle tilfellene jeg kan huske har vært pga alt for høyt turbotrykk uten at motor var bygget for det, kanskje det er noen som sprer feilinfo om at det er greit med 1.5 bar trykk eller at det fungerer fint å montere en fuelcut defencer på st205'ens trykksensor? ;) Eller, det er mulig at eierne monterer grov 3" eksos uten å være klar over at mange st205 har problem med at trykket ikke stopper å stige om eksosen er for fri..?

#164856  av TheStig

Hammeren skrev:spurte om det samme for ikke lenge siden jeg også. fikk tips om stempel.
sjekket komp, en syl nesten borte. stempel sprekt i alle ender.
anbefaler deg å la bilen stå til du har tatt komp test. bare flaks at jeg ikke raste hele motoren min.
stor fare for at du har en jobb å gjøre :( .
For ordens skyld, hvor mye trykk kjørte du? Har du deltatt på noe spesiellt som "rally" eller annen banekjøring ? Hvor lang oppvarmingstid fikk motoren før den ble hardkjørt? Er bilene nyimportert, isåfall ble det byttet olje så fort den kom inn i norge?

Lurer på det samme fra trådstarter, Andy_Celica ...

Jeg finner det veldig merkelig at så mange opplever dette slik som Celicaturbo sier her. At det er en svakhet i motorene tviler jeg på så skulle likt å visst grunnen. I sindre`s tilfelle var jo motoren uoriginal og kjørt på langt ifra originalt trykk så den saken kan vi se bort ifra.

Hvis disse to har kjørt på høyt trykk er det nesten som du burde vurdere å lage en sticky på hva som er trykt trykk på 3s-gte med div modifiseringer. Litt kjedelig om dette fortsetter og toyota blir stemplet som lavkvalitet så fort man har over 160 hk ...

#164911  av Koop

Olje som spruter ut av BOV er mest sannsynlig masse leakdown i motoren, da kommer olja opp av veivhusventilasjonen.

Som TheStig sa, hvor mye trykk kjørte du med? og hvilke modifikasjoner har du på bilen? Mange med ST205 sliter med boost creep med 3" eksos.

#164938  av Andy_Celica

Kjørte på o,8 bar, bilen har gått i norge siden 2001. kjørte hjem fra jobb pent å rolig pga kjører ikke hardt før motoren er varm, når den ble 82 grader, gasset jeg på litt, som vanlig, når jeg kom hjem skulle jeg ta en skjekk på motoren! og så at det var masse olje ved siden av bov, startet den igjen og olja sprutet ut, jeg har bare hatt bilen i 2 mnd.

målte komp i motoren idag har 8,5 bar på 1,2 og 4 sylinderene nr 3hadde bare 3,4 bar.

#164940  av Andy_Celica

jeg har fc commander (datasprut) 2,5 downpipe og 3 resten av veien, samt greddy b-spec2

#164943  av Hammeren

kan da svare for min del.
jeg fikk høre at 1.3 var greit med chip, filter og 3" eksos.
jeg har ikke banekjørt el lig. med min.
tror problemmet mitt var at når gradestokken krøp under minus 20 fikk jeg for høyt trykk.
mulig at bensinpumpa var med på å lage krøll også, det er jo en svakhet på de bilene.

#164946  av TheStig

1.3 er ikke greit med original turbo. Det kan gå for noen, men det er over den sikkre grensen. Uansett chip. 3" eksos, inkluderer det 3" downpipe uten cat ?

AndyCelica, kan feilen ligge i dataspruten? Er den programert skikkelig? Med 0.8 bar skal det nesten være umulig å få stempelras på st205 ved normalt bruk ..

#164948  av Andy_Celica

vet ikke. er ikke jeg som har montert den, jeg kjøpte bilen av Bruker (mass) som oxo er medlem på dette forumet, på instillingene på dataspruten står boost på 1,20. er det feil??

#164950  av Andy_Celica

Men forresten, han jeg kjøpte bilen av har kjørt med 1,2 bar, så det er han som har kjørt den istykker da!!

#164951  av TheStig

uten å dømme noen så har jeg iallefall til gode å se en raset gt4 som har kjørt med moderat trykk (maks 1 bar) .....

Jeg har iallefall ikke tenkt å kjøre med over 1 bar på banebilen så får vi se hvor lenge det holder

#164980  av ST205RR

på di engelske forumene har dette vært prøvd/pratet en del om..

og med enkle mods som :

EBC
KN filter
3" dp
cold air inntake
fjern panser isolasjon
varmeskjold rundt luftfilter

på en ellers orginal ST205 skal 1.1 bar på vei og 1.0 bar på bane være "ganske" safe

1.2 bar på vei med vann innsprut skal også gå men det viser seg å være ganske så i grense land :shock:

ST205 med orginal turbo/wastgate og 3" DP + 3" exos hele veien vil få boost creep!