TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ombygging fra auto til manuell - mye som skal til? Dyrt?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #165483  av arctic_celi

For det første: Så forstår jeg ikke de som velger å kjøpe en ny Toyota Supra med automatgir?!?!!? Hva er poenget med en superbil da?!!?
Det må tydligvis være meg som er rar siden det virker som at det er faktisk de det finnes flest av.

Men hvertfall:
Er ombygging noe aktuelt? Hva må skiftes?
Hva blir kostnadene på delene?
Og hvis man ikke kan slike ting selv?
Hvor mye vil det koste for at noen gjør det sikkelig?

Jeg er helt sikkert ikke den eneste som har tenkt på dette.
 #165484  av TOYPARTS

arctic_celi skrev:For det første: Så forstår jeg ikke de som velger å kjøpe en ny Toyota Supra med automatgir?!?!!? Hva er poenget med en superbil da?!!?
Det må tydligvis være meg som er rar siden det virker som at det er faktisk de det finnes flest av.

Men hvertfall:
Er ombygging noe aktuelt? Hva må skiftes?
Hva blir kostnadene på delene?
Og hvis man ikke kan slike ting selv?
Hvor mye vil det koste for at noen gjør det sikkelig?

Jeg er helt sikkert ikke den eneste som har tenkt på dette.
Om du kjøper en supra mkiv med automat så kommer du til å angre på at du i det hele tatt tenkte tanken på åbygge om til manuell, det letteste er å kjøpe en bil med manuell fra japan for så å ta alle delene derfra, vil tippe en kostnad på mellom 50-70k. og ca 15k i arbeid
 #165495  av arctic_celi

TOYPARTS skrev:Om du kjøper en supra mkiv med automat så kommer du til å angre på at du i det hele tatt tenkte tanken på åbygge om til manuell, det letteste er å kjøpe en bil med manuell fra japan for så å ta alle delene derfra, vil tippe en kostnad på mellom 50-70k. og ca 15k i arbeid
Oi!! Såppas ja... må kjøpe en egen delebil for å få det man trenger... ja.. da blir det dyrt gitt :roll:
 #165504  av Ivar

arctic_celi skrev:
TOYPARTS skrev:Om du kjøper en supra mkiv med automat så kommer du til å angre på at du i det hele tatt tenkte tanken på åbygge om til manuell, det letteste er å kjøpe en bil med manuell fra japan for så å ta alle delene derfra, vil tippe en kostnad på mellom 50-70k. og ca 15k i arbeid
Oi!! Såppas ja... må kjøpe en egen delebil for å få det man trenger... ja.. da blir det dyrt gitt :roll:
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=12793
 #165542  av @lpher

arctic_celi skrev: For det første: Så forstår jeg ikke de som velger å kjøpe en ny Toyota Supra med automatgir?!?!!? Hva er poenget med en superbil da?!!?
De fleste som ikke har prøvd begge deler...ser ut til å leve i den tro at automaten ikke er sportslig ja :D ..vel...så feil kan man ta :mrgreen:
arctic_celi skrev:
Har litt å gjøre med hvilken kundegruppe som kjøpte disse bilene ny det da... :wink:
 #165546  av arctic_celi

@lpher skrev: De fleste som ikke har prøvd begge deler...ser ut til å leve i den tro at automaten ikke er sportslig ja :D ..vel...så feil kan man ta :mrgreen:
Har litt å gjøre med hvilken kundegruppe som kjøpte disse bilene ny det da... :wink:
Ja @lpher, ingen har rett heletiden :-)
Har jo aldri prøvd automatgir på en supra...
*host* har vel aldri prøvd en supra i det heletatt :?
SÃ¥ kan jo egentlig ikke uttale meg om akkurat det.

Men seriøst? manuell gir på en sporstbil?
ja... jeg synes det tar bort hvertfall 40hk i effekt.
Har testen celica'en min mot en Mercedes med 225hk og automat.
Å jeg med mine usle 143hk tok jo han glatt på strekka.
Skal jo sies at jeg har også tatt 325 med manuell også da.
Men det var vist noe galt med bilen hannes...
(slik er det når man kjører BMW vet dere.. hehe)

og for de som lurte... ja.. vi kjeder oss littegranne her oppe i nord :roll:

Ja, den kundegruppen som kjøpte disse bilene nye.. de burde skamme seg :-) Tenke seg til å gjøre det så vanskelig å finne en manuell, LHD, helt orginal, med lav km da...
 #165552  av Johansen

arctic_celi skrev: Skal jo sies at jeg har også tatt 325 med manuell også da.
Skulle vell klare å akse ifra en slik en du...

Har aksa utallige ganger mot BMW 325 og jeg har nå aldri kommet bak den, fleste parten har jeg kommet foran den:) Og jeg har bare 124 hp :)
Kjøp ikke skit, kjøp kvalitet, kjøp Toyota :)
 #165558  av sindrejl

arctic_celi skrev:
@lpher skrev: De fleste som ikke har prøvd begge deler...ser ut til å leve i den tro at automaten ikke er sportslig ja :D ..vel...så feil kan man ta :mrgreen:
Ja @lpher, ingen har rett heletiden :-)
Har jo aldri prøvd automatgir på en supra...
*host* har vel aldri prøvd en supra i det heletatt :?
SÃ¥ kan jo egentlig ikke uttale meg om akkurat det.

Men seriøst? manuell gir på en sporstbil?
ja... jeg synes det tar bort hvertfall 40hk i effekt.
Har testen celica'en min mot en Mercedes med 225hk og automat.
Å jeg med mine usle 143hk tok jo han glatt på strekka.
Skal jo sies at jeg har også tatt 325 med manuell også da.

og for de som lurte... ja.. vi kjeder oss littegranne her oppe i nord :roll:

Ja, den kundegruppen som kjøpte disse bilene nye.. de burde skamme seg :-) Tenke seg til å gjøre det så vanskelig å finne en manuell, LHD, helt orginal, med lav km da...
tro det eller ei, men faktisk axxer supra raskere med automat ;) Men nå er jo automatkassa på supra kjent som en av de beste også da :) etter å prøvd kassa selv skjønner jeg godt hvorfor dem setter den på en sportsbil.
 #165584  av arctic_celi

sindrejl skrev:tro det eller ei, men faktisk axxer supra raskere med automat ;) Men nå er jo automatkassa på supra kjent som en av de beste også da :) etter å prøvd kassa selv skjønner jeg godt hvorfor dem setter den på en sportsbil.
what!?!?!?!?!??!? Nei... det tror jeg faktisk ingenting på!??! :wink:
Noen som har en supra med manuell og automatgir? så kan vi teste? :D

#165585  av cameleon

De fleste superbiler i dag blir jo levert med en slik funksjon. Du kan ta både Lamborghini Murcielago, Gallardo, de nyeste porschene, Bmw'ene samt ferrari 355, 360, 456, 430, Enzo og Maranello for å nevne noen. Det er jo biler som kan fås kjøpt med F1 giring. På systemet der så har du også en variant som fører til at du kan kjøre bilene som automat om du skulle ha det som ønske. Porsche har vært kjent for sitt tiptronicsystem og t.o.m det har slik en funksjon. :)

På noen biler som corvette c5, ford mustang o.l så har ikke automat vært den løsningen som har gitt best aks. men vi snakker ikke om mer enn i underkant av 1 sekund heller.

Automat er også mer brukervenlig da. ikke fullt så enkelt å herpe den girboksen som vanlig manuel. Men klart, går man inn for tanken så :wink:

Ville nok valgt å prøve bilene før den myten om at automat er bare sarvet blir brakt frem. :)
 #165590  av arctic_celi

Johansen skrev:Skulle vell klare å akse ifra en slik en du...

Har aksa utallige ganger mot BMW 325 og jeg har nå aldri kommet bak den, fleste parten har jeg kommet foran den:) Og jeg har bare 124 hp :)
Kjøp ikke skit, kjøp kvalitet, kjøp Toyota :)
Helt enig! Kjøp kvalitet!
De "statusmerkene" kan de få billig av meg altså.

#165593  av Johansen

Har lest så mye possitivt fra folk her på forumet nå om supra med automat at jeg får nesten lyst på automat når jeg skal ha meg supra!

FÃ¥r se va tiden bringer! :D

Når jeg er 23 altså om 3 år og 10 mnd har jeg supra! :)
Kjekt med spareavtale med banken :)

#165595  av arctic_celi

Johansen skrev:Har lest så mye possitivt fra folk her på forumet nå om supra med automat at jeg får nesten lyst på automat når jeg skal ha meg supra!

Jeg er fortsatt en tviler altså. Men det er helt klart enklere å finne en automatgiret supra i USA. Så får kanskje vudere det. Men er det virkelig slik? Automat axxser bedre en manuell?? Det er jo nesten utrolig.

Så du skal ha en supra du også altså? :)
Skal du ha en RHD eller LHD da? NA? eller TT?
For meg så skal jeg betale ned billånet mitt (snart ferdig) også selge bilen... så blir det mest sannsynlig Supra ':-) har vannvittig lyst på en ja.

#165617  av tommis

Automaten axer ikke bedre enn manuell. Det er bare tull!
Men har hørt at automatkassa i MKIV er veldig bra og passer Supran fint!
Men vis det er en med automat her inne som vil gjøre et lyskryssrace mot min 6trins så er jeg med på det :)

Jeg har kjørt 3 forskellige Supra MKIV men ingen var automat.
Skulle gjærne ha pørve det og.....

#165622  av Andreazz

arctic_celi skrev:
Johansen skrev:Har lest så mye possitivt fra folk her på forumet nå om supra med automat at jeg får nesten lyst på automat når jeg skal ha meg supra!

Jeg er fortsatt en tviler altså. Men det er helt klart enklere å finne en automatgiret supra i USA. Så får kanskje vudere det. Men er det virkelig slik? Automat axxser bedre en manuell?? Det er jo nesten utrolig.

Så du skal ha en supra du også altså? :)
Skal du ha en RHD eller LHD da? NA? eller TT?
For meg så skal jeg betale ned billånet mitt (snart ferdig) også selge bilen... så blir det mest sannsynlig Supra ':-) har vannvittig lyst på en ja.
Uansett så merker du ikke forskjell om bilen akser 0-100 på 5sec eller 5,4sec.. Manuel kan føles raskere, da man får akselerasjonen av/på mellom hvert girskifte, mens automaten bare drar hele tiden.