TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Ã…ssn kan man merke at turboen er\blir slitt?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #165705  av w-master
 
Som topic sier så lurer jeg på åssn man merker om turboen begynner å bli slitt. Etter at jeg har fått motor nr3 nedi bilen er jeg kanskje litt nervøs for at ting skal ta kveld igjen å følger ekstra nøye med bilen samt steller den godt.

Jeg har sett de siste dagene at peilepinnen sklir ulite! opp samt ulite olje ut dumpen(det er minimalt!!) etter en et par dager med kjøring. Etter erfaring med gjennomslag så har jeg funnet det tvilsomt at det er det.

Hvis jeg tar opp peilepinnen på tomgang merker jeg at det er litt, men minimalt med trykk på hullet til den, men hvis jeg setter fingern over å ruser motoren litt så er det nesten som den suger...

Det kommer ikke noe olje ut dumpen hvis jeg står på tomgang, setter hånden forran den å ruser motoren for så å få den til å åpne...

Det er ikke anntyding til gjennomslag på avluftinga på toppdekkslet!! Det vet jeg åssn det ser ut!!!!

Har brukt ca 8dl olje på 2500km...å jeg liker å dra på ofte...så det er vel ikke noe særlig...liker å kjøre forbi :D

Oljen ser helt fin ut...

Turbotrykket varier ifra 0.8-1.04 på maks da jeg ikke har eksosanlegg på bilen for øyeblikke:P Men ligger for det meste på maks ca 0.88

Har sagt med meg selv og folk at det neste som ryker på bilen er vel turboen...

Så det jeg lurer på om det er noen som har noen gode ideer?

For sikkerhetskyld så skal jeg få tatt en slik en leakdowntest eller hva det heter etterhvert...og kanskje en komp.test...bare for å sjekke åssn tilstand motoren i seg selv er i...
Skal også sjekke om det er slakke i turboen etter jobb i kveld.

Men som jeg skriver øverst...kan turboen begynne å ta kveld?

Virker som det er kun under turbotrykk at symptomene på at noe er feil kommer...ikke noe som virker feil når jeg står med hue nedi motorommet å sjekker...er jo ikke turbortykk da...

Ellers så er jeg flink til å kjøre motoren varm før jeg drar på! Venter også etter hver kjøretur før jeg stopper bilen(hvor lenge er avhengig av hvor hardt jeg har kjørt de siste minuttene...men litt venter jeg uansett!)

Håper noen kan komme med noen svar som gjør at jeg får sove godt igjen :?

Er det turboen som begynner å synge på siste vers å alt annet er ok så blir jeg lettet da jeg har råd i mai til å kjøpe meg en bytteturbo...
Sist redigert av w-master den 08 apr 2006 09:33, redigert 1 gang totalt.

 #165706  av w-master
 
Leste litt inne på turbo.no nå. Åssn man kunne se etter feil å hva som kunne ha forårsaket at turboen tar kveld.

Fant et par punkter som gjelder meg.

Dette skjedde jo på de forige motorene mine å kan ha skadet eller slitt torboen mere en normalt.
-For eksempel ødelagt eller slitt stempelring
-ødelagt topp-pakning

Men så står det dette og:
Det vanligste tegn på at turboen er ødelagt er når den spruter olje. Men selv en god turbo kan sprute olje ved noen anledninger:
-NÃ¥r luftinntaket blir blokkert(tett luftfilter)

Skulle sikkert ha skiftet luftfilteret da jeg tror det kan trengs enda jeg har et apexi åpent luftfilter.

Ellers så kan jeg legge til at motoren går veldig fint ellers....

 #165709  av dca
 
kan og kjenne om det er mye slark inni kompressorhuset! "vifta" vil gå litt ut og inn sikkert...men er værre om den går opp og ned og hvis du skjønner!

 #165711  av w-master
 
dca skrev:kan og kjenne om det er mye slark inni kompressorhuset! "vifta" vil gå litt ut og inn sikkert...men er værre om den går opp og ned og hvis du skjønner!
Oki. Skal sjekke med en gang jeg kommer hjem i kveld. Blir gal av å sitte her på jobben å bekymre meg uten å kan få sjekket noe... :?

Derfor håper jeg så mange som mulig kan svare på denne posten...i allefall si hva de tror... :)

 #165712  av sleeper
 
dca skrev:kan og kjenne om det er mye slark inni kompressorhuset! "vifta" vil gå litt ut og inn sikkert...men er værre om den går opp og ned og hvis du skjønner!
omvendt! den skal ikke gå inn og ut! men den kan gå litt opp og ned! (men ikke så mye at den går i kompressorhuset!) den slarken som er opp og ned blir tatt opp av oljetrykket! mens er det slark inn og ut så er det lit værre!

 #165734  av dca
 
sleeper skrev:
dca skrev:kan og kjenne om det er mye slark inni kompressorhuset! "vifta" vil gå litt ut og inn sikkert...men er værre om den går opp og ned og hvis du skjønner!
omvendt! den skal ikke gå inn og ut! men den kan gå litt opp og ned! (men ikke så mye at den går i kompressorhuset!) den slarken som er opp og ned blir tatt opp av oljetrykket! mens er det slark inn og ut så er det lit værre!
det kan være ja! blander litt da vettu! :)