TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Polering osv

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #166035  av perchr

Har ett par spm. ang. polering av bilen. Er sikkert dumt, men er ikke så erfaren på området :P Lakken er foresten litt matt synes jeg, skulle fått fiksa det..

Først en god vask selvsagt, men etter dette.. Lakkrens, er det noe en bør bruke også helst? Hvilken type? Hvordan påfører/bruker man den? Maskin?

Og så til poleringa.. Har noen autoglymprodukter.. Ved bruk av maskin, hvordan blir framgangsmåten? Hele operasjonen?

Har også sånn "extra gloss protection" lakkforsegler.. Den brukers etter poleringa right? Hvordan påfører/bruker man dette?

Føles som mange dumme spm. men like så godt å lære det ordentlig med en gang.. Har ikke lyst til å skade lakken :?
 #166037  av lexusmann

perchr skrev:Har ett par spm. ang. polering av bilen. Er sikkert dumt, men er ikke så erfaren på området :P Lakken er foresten litt matt synes jeg, skulle fått fiksa det..

Først en god vask selvsagt, men etter dette.. Lakkrens, er det noe en bør bruke også helst? Hvilken type? Hvordan påfører/bruker man den? Maskin?

Og så til poleringa.. Har noen autoglymprodukter.. Ved bruk av maskin, hvordan blir framgangsmåten? Hele operasjonen?

Har også sånn "extra gloss protection" lakkforsegler.. Den brukers etter poleringa right? Hvordan påfører/bruker man dette?

Føles som mange dumme spm. men like så godt å lære det ordentlig med en gang.. Har ikke lyst til å skade lakken :?
Glossen legger du på etterpå, ja...men du kan legge på hele bilen på gang, den skal tørke i opptil en time...avhengig i av temp, seff!

#166041  av CelicaGT

Ta lakkrens med maskin. Masker alle plastlister.
NÃ¥r du er ferdig med lakkrensen kan du fint polere med hand.
Når du tar på hardvoxen legger du det på som eit tynnt lag. Ikkje overdriv bruken av dette da det kan vere ein hel#%¤ å få av.
Kjøp deg eit par 3M microfiber kluta til å tørke av med. Funker bra.

#166062  av kake

Skal du polere skikkelig trenger du en ordentelig maskin (en oscilerende en), og det krever litt erfaring for å få et bra resultat. Fort gjort å ende opp med å ødelegge lakken ellers. Polere bilen for hånd virker det og, men du får aldri stoffet skikkelig inn i lakken da, og det kommer til å gå av etter et par uker. Beste og letteste hvis du ikke vil investere i utstyr er jo å sette den bort til firma. Sjekk http://www.bilpleieguiden.no/

Hvis du har litt sliten lakk og du lar et firma shine den opp skikkelig, er det jo veldig greit å etterpolere hver måned/annehver måned. Fort gjort det og da holder den seg fin lenge og.

Bruker forresten autoglym selv, glimrende saker det (Super Resin Polish + den forseglern etterpå).

#166337  av daniel

når du skal polere/våkse bilen, vil eg anbefalle sånn blautvoks, med farge i.. det fungerer veldi bra på min.. mange småriper forsvinner då, i tillegg får du med en sånn stift, som du kan bruke i de større ripene, og i hakk å sånn.. stiften bør helst ligge på varmekablene på badet en times tid, så blir den litt mykere, å blir lettere å påføre..

lykke til..

#166340  av Rolfis

Var på MEKK og kjøpte meg poleringsmaskin her en dag. Best-Tool - 900W, 900-3800 omdreininger. Kosta 300 kr med 2 års garanti. Syns det var verdt et forsøk. Skal teste den på en gammel bil med sliten lakk først for å være sikker på at den ikke ødelegger lakken..

#166348  av Larsen

bare husk i å kjør på høyt turtall og beveg maskinen hele tiden så går det veldig bra!

#166350  av kake

Var den oscilerende ? Hvis det er sånn som bare går rundt kjempefort med sånn kjempeoverflate så får du veldig lett roser/svirvler i lakken, og det ser du først når polermiddelet går av. Hadde nok tenkt meg om 2 ganger hvis jeg skulle brukt slikt på en så fin bil...

#166365  av perchr

da har jeg polert bila! ble helt supert!

brukte den best-tool maskinen jeg også, 900w.. funket supert! ble ingen roser eller virvler i lakken, noe som jeg hadde før.. og de forsvant nå, nydelig!

eneste problemet er at jeg ikke blir mobil lengre.. tørr jo ikke ut å kjøre den :lol:

#166386  av Rolfis

perchr skrev:da har jeg polert bila! ble helt supert!

brukte den best-tool maskinen jeg også, 900w.. funket supert! ble ingen roser eller virvler i lakken, noe som jeg hadde før.. og de forsvant nå, nydelig!

eneste problemet er at jeg ikke blir mobil lengre.. tørr jo ikke ut å kjøre den :lol:
Godt å høre. Legg ut noen bilder av resultatet da!! :D
Hvilke polerings-produkter brukte du, og hvilken hastighet brukte du på maskina?
Brukte du hettene som fulgte med maskinen?

#166388  av perchr

skal se om jeg får tatt noen bilder :)

brukte autoglymprodukter.. først vaska jeg den på staoil med avfetting osv, kjørte rolig hjem og tok finvask der med autoglymshampo.. tørka/lot det tørke, og så til poleringa.

brukte autoglympolish og hettene som var med maskina.. påføringa ble gjort med den hardeste sida av hettene, men pass på, det spruter hvis du ikke setter den litt fast nedpå første gangen... tror jeg hadde farta på 2 ellerno da jeg hadde på polishen.. så lot jeg jo det bare tørke, og gikk så på med den hårete myke sida av hetta, kombinert med sånn bomullsklut eller hva det no var.. hadde vel farta på 4 eller 5 tilslutt.. ca. slik foregikk det.. fungerte iallefall supert for meg, har aldri hatt så blank bil før :D

#166419  av CelicaGT

Visst du legger på hardwox etter det du har gjort vil bilen holde seg fin lenger også.

#166429  av Larsen

Larsen skrev:bare husk i å kjør på høyt turtall og beveg maskinen hele tiden så går det veldig bra!
Jeg mente lavt turtall...!

#188996  av perchr

henter fram denne tråden litt igjen.. bare kom på at jeg har en sånn slags svampgreie som var med poleringsmaskina.. den virker litt hard synes jeg. hva brukes den til? synes jeg så på no program på discovery at de fuktet/gjorde den våt, og brukte den til påføring av poleringsmiddelet? anyone?

#189005  av lasserj

okei gutter, hær var det mange polerings tips, jeg har jobbet med dette noen år og er ikke helt enig i alt i denne posten.

1. skal man rubbe/lakkrense bilen MÅ man bruke en kraftig roterende maskin med hard eller mediun hard polersive(svamp) bruk av høy hastighet er også avgjørede for og fjærne riper, dette for og få opp tempratur i lakken gjærne så det ryker av lakk/polerskive, og kjøle lakkflatene med vann.

vannrubbing er det beste, man begynner og rubbe på våt bil, bruker høy hastighet på maskinen, anbefaler maxwax eller catec lakkrens produkter.
påfør produktet på poler skiven deretter påfør lakkrensen med laveste hastighet på lakkflaten, eks halve panseret slik at det blander seg med vannet, så er det bare og peise på men turtall. viktig: beveg maskinen systematisk på flaten, ikke hold maskine i ro på et området.
påfør vann og lakkrens innimellon, gå ned i hastighet og "rubb" flaten tør for og inspisere flaten.

når hele bilen er rubbet spyler man av lakkrensen og grise som har oppstådd med høytrykkspyler, spyl nøye på lister/åpninger.

ved bruk av roterende maskin er det umulig å unngå skjolder på mørke farger. derfor bruker man er eksenter/osilerende maskin til å polere opp lakken.

2. bruk eksesentermaskin med en medium hard polerskive til og polere etter lakkrens

3. bruk eksentermaskin med en myk svamp til og legge på voks.

eventuelle lakkforseglinger skal på etter steg 3.

jeg foretrekker og bruke meguiars sluttprodukter (polering, voks) produkter som er lett og jobbe med og gir et utmerket resultat.

men dette blir skjelden bra første gang man prøver dette, for et bra resultat er erfaring avgjørende

se også:
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... t=polering