TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kneppelyd ved dumper, svinger ol

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #166249  av ErikG

Har fått en kneppe lyd når jeg kjører dumper og når jeg svinger. Har nettop montert coilovere så bilen har blitt en del lavere. Høres ut som lyden kommer fra midt under bilen. Kan det være tannstanga som er gåen. Var godt som tomt med servoolje i tanken. Kan det ha noe med lyden og gjøre?? Har blitt lurt av slaggdnnelsen rundt inne i tanken. Ser ut som er full utenfra, men ser man inni er det ikke like mye.
Noen som vet hva lyden kan komme av?

#166263  av Gt-4-Ever

har samme lyd som deg, lurer også på hva det er. Kan ikke være noe alvorlig iogmed at bilen gikk feilfritt gjennom eukontroll i dag, men er veldig iritterende

#166265  av ErikG

HEHE, er nok noen ganger det kan gå litt fort på EU-kontroll. Er jo ingen forskrifter som sier noe om at det ikke er lov å ha lyd når man svinger :D . Det er jo ikke sikkert de hørte så godt etter når de ragga rundt med bilen din sikkert. Veit godt hvordan det er. Men hva kan lyden komme av?

#166274  av jonny on the spot

EU kontrollen bør taes med en god klype salt. Mulig dere så tv2 hjelper deg for et par uker siden, der de hadde en volvo med 5 TYDELIGE feil på 5 forskjellige verksted. Mener at dem som oppdaga mest feil fant tre av de og noen ingen + prisen på reperasjoner var fra null til seks k
GOD KLYPE SALT

#166278  av TurboKnut

DÃ¥rlige stabstag-foringer?

#166358  av ErikG

DÃ¥rlige stabstag-foringer?
Håper det. Hadde vert sinnsykt digg i hvertfall. Har nye foringer liggende på posten, men det er stengt i påska :evil:

#166474  av Neemi

Har sånn jeg og.

Er på tide å bytte foringer har jeg sett så er jo lov å håpe at det kan være de.

#166486  av GT4 CS

Vært borti den lyden 4 ganger. Da var det knust fjerbenslager, løs innsats demper, gåen foring ,utslitt hjul lager. Men dette var bare tyskere da.

#166506  av ADHD:-)))

Hei!
Vel den lyden du/ddere beskriver virker lik den eg hadde i min bil å den eg hørte den best vistegsvingte å traf/kjørte åver en hop i veien å hos meg var de støtdempertårn foringer/lagrene såm var heilt gåen!!!
Gummi foreing i tårn goringa var nesten heilt råttna av å lageret inni var som eg vil si SKAM rusta å da eg hadde tatt av denne demperen av bilen så kunne eg TYDELIG bevege heile stødemper tårnet opp å ned nesten på sames måte du sjekker om de er slark i ett hjul lagerså skubber du trekker du på tåppen av ett hjul for å høre om de er slark i lageret!!!

Du/dere kan tro eg blei litt skremt når eg såg vor DÅRLIGT den gummien var i den støtdempertåppen var å lageret var jo SKAM rusta(Vorfor skal TOYOTA montere en så viktig del med ÅPENT lager??? mjade var jo en gris belakt tettningsfilt!!!:-( ) Å etter eg bytta dise tårn foringene med nyelagre så var alle merklige dunke/klikke lyder borte!!!:-)

Ups blei litt mye ijjen menmenskal deforklares så skal de forklares!!!:-)

HÃ¥per dette kan vere til hjelp!??

#166930  av ErikG

knust fjerbenslager
Har demontert litt nå, men hvor sitter fjerbenslageret?? I toppen av fjærbeinet? Har jo nye coilovere.

#167107  av GT4 CS

ErikG skrev:
knust fjerbenslager
Har demontert litt nå, men hvor sitter fjerbenslageret?? I toppen av fjærbeinet? Har jo nye coilovere.
Sitter i toppen ja, er en del av toppen,koster vist 1000kr pr stk mener jeg det var, men grunnen til at det jeg pratet om var knust var pga de som byttet dempere på audin til brorsan før han kjøpte den satt det opp ned,slik at alt fjerbenet vilte på var selve lageret. Men om lageret er totalt ødelagt vil du merke det ved at styringa de blir ekstra tung, fjæra de vil nokk ikke følge med topp skåla og lage lyd, og selve fjærbenet vil være slarkete. Men dette vet du jo :D

#167226  av ErikG

Det er ingen ting i toppen som satt der før. TRD Heavy Duty Top Mounts - Front koster £39.74 pr stk hos fensport. Har montert coiloverne uten noe i mellom dem og de tre høla i toppen av fjørbeinsfestet. Kan det ikke være indre ledd på drivakselen??

#167424  av Biggen

Donke lyden du/dere hører er mest sansynlig 1 av 4 ting som tidligere nevnt.

1. Stabstag foringer.
Få bilen på bukk. Bruk en bukk som du kjører opp på. Er avhengig og ha jula i normal stilling (ikke henge). Riv og røsk i stabbstaget mens du ser på foringene. Er de dårlige vil du se unormal bevegelse i foringene.

2. Øvrige foringer i understellet. (Kan også være hjulager. Se punkt 3)
Spark på siden av jula. Er foringene dårlige vil du høre en klonke lyd.
Hadde bilen min på understelskontroll hos Toyota, og de mente foringene mine far helt fine. Men når jeg viste den lyden ved å sparke på julet skiftet de mening gitt..... :)

3. Hjullager.
Jekk opp jula, ta tak i sidene på julet og vrikk fram og tilbake (ikke inn og ut). Er det slark= Dårlig lager/foringer

4. Dempere
Dytt bilens gjøner opp og ned, og se etter hvor fort den stopper og gjynge. Jo fortere jo bedre. Bruker den "lang tid" er demperene dårlige. Se ellers etter synlige skader i demperene, fjerene eller dempertårna.

#169727  av Gt-4-Ever

på min bil var dempertårna (toppen) gåen.