TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Datasprut i celica

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #166932  av Helmer

Er det noen som kan forklare litt hva en datasprut egentlig er og hva den gjør? Hvilket merke som anbefales til gt4 osv...
 #166964  av sindrejl

Helmer skrev:Er det noen som kan forklare litt hva en datasprut egentlig er og hva den gjør? Hvilket merke som anbefales til gt4 osv...
datasprut er egentlig en ny hjerne som er smartere og har mer optimal motorstyring :) enkelt sagt. Den kan også brukes for å øke trykket på turboen o.l samtidig som motoren skal overleve :)

#167007  av sleeper

det er en ny hjerne som du selv kan gå inn og programere som du vil!
altså justere tenningstidspungt og bensintilførsel selv!
dette er et must på en kraftig modifisert motor!

de kan som oftest også styre en amsse andre greier som : lystgass, turbotrykk, kjølevifter,vanninsprut,++++++++++++++

hvilken merke som er best er vel en diskusjons sak, og kommer veldig ann på hvilken modifikasjoner du har, pris, hva den skal styre osv!

#167026  av Helmer

Er datasprut bedre egnet til en trimma bil enn en relativt orginal eller? Har en racing gal kompis som tidligere har vært mekaniker hos toyota, som mener at datasprut og større turbo er det mest optimale inngrepet for å få det til å gå skikkelig. Men det blir jo ikke billig regner jeg med?!

Fikk veldig trua for å skremme ut en del hester etter at en med en løen e30 m3 mente min CS var pinglete uten å vite noe som helst om bilen min! :evil: Ganske irriterende...

#167033  av sleeper

hehe..større turbo og datasprut er veldig viktig! men du trenger en del andre ting for og få motoren til og holde! (hadde det kun vært det som skulle til så hadde alle kjøpt seg det!)

et bra sprut koster mellom 12 og 15000 kr!

ta heller og skriv litt om hva du har gjort med bilen din så kan vi prøve og gi deg noen tips til hva du skal\bør gjøre for og få mer hk! (gjerne også med hvor mye penger du har og bruke på det!)

(ps: med små modifikasjoner så knekker du veldig lett en e30m3! :wink:

#167036  av Helmer

Vil veldig gjerne knekke den beemern ja! :twisted:
Har bare 3" eksos fra turbo uten kat nå, men har liggende en boostcontroller, stort luftfilter og stor frontmontert ic som snart må få plass under panseret! Har forresten bytta til grommere clutch å!

Har ikke lagt unna noe spesielt budsjett, men vil vel som de fleste ha mest mulig futt for penga uten å måtte skru hver helg! :wink:

#167044  av sleeper

okay

har du kaldere plugger? (det må du ha!)

få montert den BC og juster den til maks 1.2kg! (kjøp deg en BRA turbotrykksmåler så du vet hva du lader!)

pass på at du har nye og bra tenningskomponenter! (fordelerlokk, pluggeldninger og rotor! (gjerne coil og!)
denne motoren reagerer veldig på dårlige tenningskomponenter, så hvis de er dårlige så vil du miste en del hk!

neste steg for deg blir større turbo ct20b eller større! større bensinpumpe, større dyser, ny fuel rail og datasprut.
da vil du får en god del mer hk, men dette vil koste en del penger!
du kan og bare kjøpe datasprut og bruke org delene dine , dette vil nok gi deg en 20-30hk :D

du kan også se på atsracing.com
de selger ferdige kitt til motoren din hvor du får alt du trenger! (fra 300hk til ca 600! :D )
eneste du trenger er penger! :wink:

#167083  av Andy_Celica

Jeg har Apexi Fc Kommander og den virker veldig bra. den koster vel nå ca 9000 kr hos bjørnstad bil.

#167086  av Larsen

Nye injektorer og bensin pumpe er vel det første man bør gå på med på 3sgte motorene. Den har vel en grense rundt 1,1 - 1,2 bar trykk for å kjøre sikkert.

#167087  av sleeper

er vel ca 1 kg på gt4 og 1.2 på CS

#167184  av 2fastgt4

og regn med å skifte topp pakninga rimlig fort etter dette :D
de er ikke kjent får å tåle noe serlig.

#167253  av Helmer

Takk for gode gode tips! :D Var mye go saker hos atsracing ja! Var det ikke veldig billig der?!? Noen som har erfaring med ats?

Hvor bør jeg kjøpe tenningskomponenter og toppakning? Og hva slags type?

Byner å få griller i hode nå!! :lol:
(Stakkars m3 :twisted: )

#167257  av sleeper

ats er veldgi bra de!
og det er billig fordi det er i usa! alt av bildeler er MYE billigere der en i norge! :wink: :wink:

av tenningskomponenter så kjøp orginale deler! funker best!

toppakning så bruk HKS, TTE eller cometic!
husk og kjøp ARP studs til toppen også! må ha det hvis du skal ha stålpakning!

#167302  av larsst185

Jeg har nettopp handla ny turbo fra dem."Litt" treg å svare på mail men ellers bra service og rask levering.