TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• datasprut

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #18335  av sleeper

skal ha bilen til lagring i vinter og tnkte da at jeg skulle gå over bilen slike at den ble 100% strøken, og da tenkte jeg at jeg skulle ta motoren et tak også!!(3s-gte)

har veldig lyst på datasprut, men det koster jo masssse stål!!
så jeg lurte på hva det nermeste datastyring du kan komme uten og bytte ledningsnettet.
jeg kan jo selvfølgelig sett inn en chip, men jeg vil ikke betale 9000 hver gang jeg gjør forandring med motoren min!
finnes det noen type "boks" som man setter inn som overstyrer ecu`n som kan mappes om som et datasprut..... :?:

#18340  av CelicaGT

HAr ikkje alle dei store tuning firma sånne boxer??? A'pexi, hks++++ :?:

#18353  av sleeper

Har ikke hørt om at de har det nei....

tenkte mere på en enkel type datasprut (der jeg ikke trenger og bytte ledningsnett)som jeg kan dra opp til en med benk og mappe om for hver gang jeg har byttet deler på motoren!!!
slik at jeg slipper og chippe bilen til x-antall tusen hver gang jeg gjør noe!!?? :?: 8)

#18357  av CelicaTurbo

Det er tre forskjellige jeg kjenner til som passer med hva du ønsker om jeg forstår deg rett.

UniChip (Christian har denne, mappes av forhandler på ruller)
PowerFC (ikke 100% plug&play, AFM må byttes ut med trykksensor (slik som 3. gen motor bruker). Import Tuning leverer denne ihvertfall, kan mappes med håndkontroller eller PC.
Greddy eManage: Mappes med PC, Greddy el. trykkontroller eller begrenset fra enheten selv. Crazy Tuning leverer og installerer denne.

Alle tre er av den typen som du plugger inn i eksisterende ledningsnett, PowerFC erstatter ECU mens de andre bare modifiserer signalet fra ECU. De fleste briter bruker UniChip men jeg tror en eManage kan være vel så enkelt å få til, denne er også lettere å koble på ledningsnettet mener jeg men det er ikke så mye erfaring med 3S-GTE og denne her til lands tenker jeg..

#18358  av Christian

Jeg er i alle fall godt fornøyd med Unichip'en min :)
Begynte hos forhandleren kl 09.00 og var ferdig kl 15.00, da gjorde han alt, mappa bilen på rullene mange ganger (ca 15-18ganger, hadde noen pauser, spiste og prata litt.
Kom på 10500,- og ga 51hk mer, sammen med 3"caussie downpipe.
Du behøver jo ikke mappe om for alt du gjør da, men så snart man bytter noe vitalt må det selfølgelig til, koster ca 3-4000kr tenker jeg.
Mener den ble koblet om via ca 10 ledninger...

#18359  av sleeper

hm.... men hvordan er det og prog unichip om igjen da???
var det d som kostet ca 3-4 store????

noen som vet ca pris på de andre da????
hva vil det koste og mappe disse????

#18363  av PÃ¥l

VS-motor i mysen kan også skaffe og installere datasprut. vet ikke hva det koster, men verdt å sjekke ut? http://www.vsmotor.no

Det var han som heloverhalte motoren, byttet til smidde stempler og byttet turbo på min.

#18364  av Christian

sleeper skrev:hm.... men hvordan er det og prog unichip om igjen da???
var det d som kostet ca 3-4 store????

noen som vet ca pris på de andre da????
hva vil det koste og mappe disse????
Stemmer det :)

#18373  av CelicaTurbo

prisen er nok såpass for å mappe om de andre også, uansett hvilken datasprut du bruker så bruker de omtrent like mye tid på rullene for å mappe om hver gang du trenger en forandring, så da blir kostnadene omtrent like store uansett produkt. Men som Christian sier er det jo ikke behov for å mappe om for hver eneste ting som blir gjort med bilen da, ihvertfall ikke om den mappes med en liten sikkerhetsmargin og ikke helt på grensen :)

#18472  av sleeper

hehe... skjønte jo at jeg ikke må mappen om for hver gang jeg bytter luftfilter men.... :D :D

men har tenkt og bytte turbo grenrør kansje større dyser bensinpumpe osv ettervert når jeg får penger vetø.... og da er det jo greit g slippe 10000 for og få mappet den om igjen... :shock:

tusen takk for alle svara!!!
skal høre litt rundt om de forskjellige typene, så blir det vel en av de!!
hvis det er noen ande som har noen forslag så er det bare og komme med de1!!!1

(nå skal jeg bort og få meg et nytt panser som jeg kan lage hull i!!! :D :D :D :D )

#18476  av CelicaTurbo

tja, e-manage har ihvertfall mulighet for kompensering av fuelmap ved endring av dysestørrelse.. du bare velger ny dyse og fuelmap blir rekalkulert på grunnlag av valget ditt.. kanskje ikke 100% nøyaktig men er nok en plenty god løsning intill videre.. :)

om den passer for motoren derimot vet jeg ikke sikkert, jeg vet at folk med 2. gen 3S-GTE har brukt emanage men det er få, og ST185 står ikke i listen på Greddy sine hjemmesider ihvertfall.. MR2 Turbo fra '89 modell gjør derimot det men jeg vet ikke hvor mye forskjell det er i ECU-pluggen på den..

#18479  av sleeper

men nå er det jo brukt det gamle ledningsnettet fra st165`n på dene bilen da....(er kun motoren og turbo osv som er st185)
må jeg kjøpe med ledningsnett hvis jeg kjøper emanage????

koster jo ikke alverdens da.... fikk pris på 3600 for det uten ledningsnett og 5400 med....! :D
plus et noen tusen for mapping så er det fortsatt biligere en en unichip da..!!!

#18488  av CelicaTurbo

tja, det bør du nesten undersøke med dem som leverer. Det er en del forskjeller i ledningsnettet på de to bilene men så lenge du klarer å finne ut hvilken ledning i ECU som er hva så skal det nok ikke være så alt for vanskelig å plugge dette inn, er jo snakk om et begrenset antall ledninger da. Men, som sakt så kan nok leverandør si en del om hvordan det er å koble opp til en bil hvor "harness" er forskjellig.. Er det Crazy-gutta du har fått pris hos?

#18542  av sleeper

nope... fått pris hos be-4-you.....
sendte meil til crazy men de har ikke tatt seg tid til og svare enda :(

hva syntes du om prisen da??? er det dyrt???
virka som om de skulle ha 5500 hos crazy men det sto ikke om det var med ledningesnettet :?:

#18552  av CelicaTurbo

prisen er seriøst billig den, crazy skal vel ha et stykke over 4000,- pluss ledningsnettet.. men det kan også være verdt å sjekke hvor mye erfaring leverandørene har med bruk av emanage også da, er et relativt nytt produkt som få har tatt skikkelig i bruk.. Det kan også være lurt å spørre dem om dem har gjort jobben på en 3S-GTE motor før, den er litt snodig i det at den over et gitt luftmengde (ca 0.85bar trykk) kjører den injektorene 100% og det er mange i det store utland som har opplevd at personen som mapper chippen da sier at bensinsystemet jobber maks og ikke kan levere mer, mens sannheten er at motoren drukner i alt for mye bensin (ment som sikkerhet mot tenningsbank fra orginal ECU).

Er nok også greit å sjekke om du finner et diagram over kontaktene på din ECU som er korrekt og sammenligne dette med tilkoblingsdiagrammet for emanage.. jeg har brukermanualen til emanage liggende som pdf-fil om du er interessert.. husk også at om du ønsker programvaren til dingsen så er det få leverandører som selger dette med for det er egentlig ikke tillatt fra Greddy, men det koster uansett ekstra..