TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Oljelekkasje

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #168059  av Celica93

Hei Celicavenner

Har et problem med min 3sge motor fra 93. Den svetter litt olje i forkant av motoren, men det er vanskelig å se hvor oljen kommer fra. :cry: Har hørt at flere har hatt dette problemet. Må jeg ha ny toppakning??

Svar mottas med takk! :lol:
 #168060  av hugomidt

kan være den kjente toppdeksel pkn.

#168108  av sleeper

kan være toppdekselpakningen ja, men den lekker som regel på baksiden av motoren...(pga at den ligger litt bakover!)

#168137  av larsst185

Toppdeksel pakning og O-ring på fordeler bruker som regel å lekke.

#168153  av evneveik

Noen som vet hvor lang tid det tar sånn ca. å skifte toppdekselpakningen?
Fikk et Toyota verksted til å skifte den for meg fordi jeg ikke hadde tid selv og de brukte 2,5timer, omtrent det jeg hadde forventet å bruke om jeg hadde gjort det selv uten den store motorerfaringen.

#168156  av sleeper

skulle greid det på 30 min...

#168165  av larsst185

2,5 time er ran

#168174  av sleeper

eller så er de SINNSYKT treige!

#168211  av cs2451

eller sinnsyk tørst på kaffe. :roll:

#168282  av evneveik

Faen, var det jeg tenkte også. Går det an å klage på noen måte?

#177601  av evneveik

Har hatt fri i noen dager nå og har hatt god tid til å lese på forumet :D
Leste om en som hadde et løst toppdeksel og hadde mye oljesøl pga dette. Yes! Tenkte jeg da, fordi i forrige uke når jeg fikset litt under bilen så så jeg mye olje og tenkte at dette blir dyrt siden jeg allerede har byttet toppdeksel pakningen (i slutten av mars), så den kan det jo ikke være :roll:

Men så gikk jeg ut å sjekket boltene på mitt også, joda var så løse at jeg nesten kunne bruke fingrene til å skru på dem :shock: . Spørsmålet da er, skal jeg klage til Toyota?
De brukte jo faen meg 2,5time på et arbeid jeg skulle klart på samme tid, eller skal jeg ta det selv? Har ikke moment nøkkel, men det viktigste er vel å stramme jevnt?

#177607  av sleeper

hehe.. de små boltene på toppdekselet (stjerne eller 10mm hue) er det bare og dra sånn passe stramt til.. trenger ikke noe spess moment på de!

de skruene der blir løse hele tia.. jævlig irrierende, men lite og gjøre med det en og stramme de i ny og ne!

#177624  av evneveik

Ok, satse på at det er derfor det er olje på baksiden og undersiden av motoren da :D

#177648  av mk1 black limited

sleeper skrev:hehe.. de små boltene på toppdekselet (stjerne eller 10mm hue) er det bare og dra sånn passe stramt til.. trenger ikke noe spess moment på de!

de skruene der blir løse hele tia.. jævlig irrierende, men lite og gjøre med det en og stramme de i ny og ne!
Det kan jo være nettopp fordi du ikke bruker riktig moment de løsner hele tiden, da... :twisted: