TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Reg Reim pÃ¥ Rav4 (3s-fe) nÃ¥r ble den sist skiftet?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #169514  av torjusrr

Noen som vet hvor det står når regreimen sist ble skiftet?
neders under lokket over der jeg tror regreimen er(på toppen av lokket står 3s-fe). der er det noen metall biter festet med noen tall på. her står det 15 10 50, hva betyr dette?

#169517  av Andy_Celica

du kan alltids ringe toyota, tror de skaffer info om bilen, servicer og når ting er byttet osv. men hvor langt har den gått da og hvor gammel er den?? toyota sier enten 100.000 eller 5 år.
 #169518  av torjusrr

steike så rask du var da! heh
bilen var gått 103.000 når jeg kjøpte den. importert!.
da hadde de hatt noe service greier på den. men vet ikke hva dette innebar.
nå er den gått 113000. trodde det kanskje var vanlig at det ble skrevet ned et sted i nærheten av remmen når den ble byttet.

#169524  av Andy_Celica

ja de pleier å klistre en lapp på dekselet over registerreima, er ikke den der er det ikke sikkert reima er byttet, isåfal ville jeg bytte den snart, bytt oxo vannpumpa samtidig.

#169546  av ErikG

reima skal vel byttes på 120 000, så er nok ikke byttet
 #169548  av torjusrr

er det bare reima og vannpumpa som bør byttes samtidig eller bør noe mer byttes samtidig?

#169574  av Noface

Må ALLTID bytte strammehjul og løpehjul samtidig.
Drite meg ut på det selv før, måtte skifte 3-4 ventiller... (overhaling av topp)

Må strengt talt ikke bytte vannpumpe på den motoren samtidig, pleier ikke ryke så tidlig på de motora der.
 #169575  av torjusrr

takker for mange bra svar.
er dette en jobb jeg klarer selv, hvis jeg har med meg en kar som er motorteknikker på helikopter. har litt peiling selv, men har ikke skrudd så mye selv. noe spess jeg må passe på?

#169577  av Noface

Jeg vet at det er ganske trangt og du må demontere motorfestet på høyre side av bilen. Viss du ikke har alt for mye erfaring, burde du sette bort bilen til et Toyota verksted. Ofte en billig forsikring.
 #169582  av torjusrr

vet noen ossen prisen på dette pleier å være? og er den prisen event med eller uten vannpumpe?

#169587  av Noface

Er ikke helt sikker på prisen, men det tar ca tre timer x timepris = 3000 kr
Registerreim = ca 300 +/-

Vannpumpe og stramme/løpehjul pleier ikke være med i prisen du får hos Toyota. Du må huske å spørre om det i tillegg.
Vannpumpene koster alt fra 400-800 kr, stramme løpehjul en 300-400 kr

Men du må nesten spørre på Toyota. Jobber ikke på delelager, men er mekaniker så jeg er ikke alltid helt sikker på prisene.
 #170285  av torjusrr

har nå sjekket hva det koster hos toyota nordvik i bodø.
for regreim bytte med alle hjul+ vannpumpe skulle de ha 7500!!!!
det var noe helt inne ville helvete å dyrt!
venter på tilbud fra mekonomen så for jeg se hva som skjer.

#170324  av Kjetil84

På Carina 2'en min kostet det 2 timer å bytte reg.reim å strammehjul, men ikke vannpumpe! 2 timer ble ca. 1200kr og 400kr i utstyr! 7500kr var jo ran!:P
 #170762  av torjusrr

har nå fått pris fra mekonomen sitt bilverksted i bodø,
de skal ha 5500 for jobben, da inkludert vannpumpe strammehjul, løpehjlu og regreim
 #170763  av Andy_Celica

torjusrr skrev:har nå fått pris fra mekonomen sitt bilverksted i bodø,
de skal ha 5500 for jobben, da inkludert vannpumpe strammehjul, løpehjlu og regreim
2000 kr billigere det, er det ingen som er flinke til å skru i dette forumet som bor i nærheten av deg da?? som kunne gjort det litt biliigere?